Új karrier Írországban: marketingesből ételstylist

Anyaként vállalkozni Magyarországon sem könnyű, de egyre több magyar nő vág bele a saját üzletébe külföldön. A sikersztorikból sorozatot indítottunk.  A második részben egy  írországi ételstylist-fotóst mutatunk be, aki ugyan marketingesként költözött Dublinba, de végül mégis az önmegvalósítás mellett tette le a voksát. 

Chvojka Ágnesnek nem voltak nyelvi nehézségei, amikor 2011-ben Dublinba költözött, hiszen angol szakos gimnáziumba járt, egy évet Los Angelesben élt, majd a külker reklám szakirányán üzleti angolt is tanult. A pécsi közgáz marketing mesterképzését már úgy végezte, hogy közben márkamenedzserként dolgozott Budapesten, de egyre kevésbé érezte magát motiváltnak a munkájában, így nyolc évvel ezelőtt nem sokat gondolkodott, hogy kövesse-e akkor már Írországban dolgozó párját.

Az önmegvalósítás ideje

– Beadtam ugyan a marketinges önéletrajzomat az összes nagy ír fejvadász céghez, de közben azt éreztem, hogy az útkeresés és önmegvalósítás ideje jött el az életemben. Otthon a kiköltözés előtt hobbiból egy profi sminkiskolát is elvégeztem, így Dublinban az első hónapokban ilyen területen helyezkedtem el – mondja. Ekkor csörrent meg a telefonja, és az egyik fejvadász ügynökség hívta.

– Márkamenedzsert kerestek egy ír tulajdonú céghez, és igent mondtam. Újabb három évre visszatértem az eredeti szakmámhoz, azonban amikor teherbe estem a kisfiammal, egyre erősebben kezdtem érezni, hogy anyaként már nem akarom ezt a munkát folytatni, inkább vállalkozni szeretnék – folytatja.

Írországban a szülési szabadság (maternity leave) időtartama mindössze 26 hét, erre az időszakra fizetnek az anyáknak fix összegű, nem jövedelemfüggő “gyest” (amelyet egyes cégek kiegészítenek a szülés előtti fizetés összegére), vagyis Áginak legkésőbb a gyerek 5-6 hónapos korában vissza kellett volna mennie dolgozni. Ezért is érezte, hogy eljött az idő a váltásra.

Hasznosan töltötte a szabadidejét

– Gyerekkorom óta szerettem sütni-főzni. Imádtam a kreatív alkotást, az időtöltést a konyhában, és igyekeztem a végeredményt is szépen tálalni. Éreztem, hogy a vállalkozásom a gasztronómia köré fog épülni, az ételekkel való alkotást és a marketing tapasztalatomat próbáltam összegyúrni. Beleástam magam a foodstyling témájába, szakirodalmat olvastam, menő ételfotósok munkáit tanulmányoztam, majd online tanfolyamokra iratkoztam be – avat be.

Mivel kisfia már négyhónapos korától átaludta az éjszakákat, viszonylag sok szabadideje volt, amelyet arra fordított, hogy marketinges-projektmenedzseri tudását felhasználva portfóliót kezdjen építeni. Felismerte, hogy a foodstylist akkor tud jól érvényesülni, ha ő is fotózza az alkotásait, így online beiratkozott fotós iskolába. 

A vállalkozását Aggie’s Food Studio néven 2017-ben indította el, és már ebben az évben megnyerte a magyar nagykövetség IHBA (Irish-Hungarian Business Association) nevű szervezetének vállalkozókat támogató díját, ami nagy lendületet adott neki. Azóta a szervezet elnökségi tagjaként is segíti a kezdő vállalkozók munkáját. Nem sokkal később pedig a legnagyobb ír üzleti verseny döntőjébe is bejutott, start-up kategóriában. Nemzetközi ügyfelei lettek, egy dán és egy dubai cég, illetve egy neves dublini tapas bárral kezdett együttműködésbe, akiknek marketingesként is segítette a munkáját.

Hatalmasat robbant a tapas szakácskönyv

– Felvetettem az ötletet a tulajdonosnak, hogy az étterem működésének 15. évfordulójára adjunk ki egy tapas szakácskönyvet. Ilyen akkor nem nagyon volt a helyi piacon. Végül az egész projektet én menedzseltem, még abban az évben meg is jelent, és rendkívüli sikert arattunk vele – meséli. 

2019-ben a dinamikus indulás után tudatosan vett vissza a tempóból, hogy kisfiával való kapcsolata ne sérüljön a karrier miatt.

– Már nem akarok mindent elvállalni, próbálok nagyobb ügyfeleket megnyerni, elkezdtem egy reklámügynökséggel dolgozni. Egy egyéni vállalkozás életében szerintem mindig az első két-három év a kritikus. Ismeretség nélkül szakmai kapcsolatokat kialakítani komoly kihívás. Ennél pedig az ügyfelek megtartása még nehezebb feladat – mondja.

– Próbálok több lábon állni, például elkezdtem foodstyling kurzusokat tartani Dublinban és Budapesten is. Rájöttem, hogy el kell kezdenem kiszervezni bizonyos feladatokat, a maximalizmusomból is kicsit lejjebb kell adni és meg kellett tanulnom segítséget kérni, legyen az szakmai vagy családi segítség – folytatja.  

Ági szerint Írország nagyon vállalkozóbarát. Rengeteg ingyenes, vagy nagyon olcsó vállalkozói képzés elérhető, remek start-up pályázatokat és versenyeket indítanak, és abszolút hozzáférhetőek az uniós pénzek a kisvállalkozók számára is. – Az ír piacon igény van minőségi szolgáltatásra, és a nagy cégek nyitottak egészen specifikus dolgokra is, mint például a foodstyling vagy a gasztromarketing. Tény, hogy a konkurencia erős, nehéz kitűnni, de kemény munkával így is lehet érvényesülni, és a kezdők minden segítséget megkapnak az állami és piaci szervezetektől – fejezi be. 

Kiemelt kép: Ildico Vargha, https://www.facebook.com/IldicoVarghaPhotography/. Belső kép: Chvojka Ágnes. 

Vélemény, hozzászólás?