Barta Nikolett és Szlafkai Éva tart workshopot a személyes márkaépítésről a Női Karrierváltó Fesztiválon.

Az énmárka nem más, mint a betartott ígéret

Bizonyítottál már a szakmádban, vagy legalábbis biztos vagy abban, hogy vállalkozásod értéket nyújtana az ügyfeleknek, mégis nehezedre esik mindezt kommunikálni? Az önmarketing sokak számára feladja a leckét, mert azt hisszük, hogy másokra kell tukmálnunk magunkat. Ez nem így van, egész egyszerűen csak hitelesnek kell maradnunk, és kitartani a számunkra fontos értékek mellett – tudtuk meg Barta Nikolettől és Szlafkai Évától, a Womenspiration alapítóitól a Női Karrierváltó Fesztiválon, A személyes márkaépítés című workshopon. Borbola Lilla írása. 

Minden egy kávéval kezdődött – így ismerkedett össze Barta Nikolett közösség- és oktatásfejlesztő és Szlafkai Éva kreatív szakember, majd megalapították a Womenspiration-t. Vállalkozásukkal önmegvalósításra törekvő nőknek nyújtanak segítséget a kapcsolatépítésben, gondolatébresztésben és az énmárka kiépítésében – ahogyan azt a fesztiválon is tették. (Róluk itt írtunk bővebben.)

Már az első pillanat is számít 

Első feladatként mindenkinek be kellett mutatkoznia a mellette ülőnek. Nagy nyüzsgés támadt a teremben, egy pillanatig sem volt kínos csend, ami nem csoda, hiszen rengeteg volt az érdeklődő.

A résztvevők olyan felszabadultan beszélgettek a mellettük ülő idegennel, mintha ezer éve ismerték volna egymást, pedig még csak a délelőtt közepén jártunk az egész napos programsorozatban. Egy párosnál szakadt meg egy pár pillanatra a társalgás, de ott is csak addig, míg a kismama mellére nem vette a gyermekét, aztán ment minden tovább a megadott szempontok szerint:

  • Pontosan mivel foglalkozol?
  • Milyen tapasztalatod, gyakorlatod, tudásod van?
  • Mi a specifikációd, különleges képességed?
  • Mi motivál abban, amit csinálsz, milyen értékrendet képviselsz?
  • Miben segítesz másoknak?  

Ezekre kellett választ adni röviden, mintha épp egy új partnerrel vennék fel a munkaügyi kapcsolatot. Talán elsőre nem is gondolnánk, de már a bemutatkozáskor is fontos üzenetet közvetítünk az énmárkánkról.

A változásban is segít az önazonosság

Az énmárka ugyanis nem más, mint az értékrendszer, amit a vállalkozásunkkal, márkánkkal képviselünk, hiszen a sikerhez hosszútávon nem elég a profit, az értékteremtésnek is az elsődleges célok között kell szerepelnie – ha nem az első helyen.

A személyes márkaépítés workshop közönsége a Női Karrierváltó Fesztiválon.
A Személyes márkaépítés workshop résztvevői az első perctől kezdve zökkenőmentesen dolgoztak együtt a Női Karrierváltó Fesztiválon.

Az értékrendszerünk meghatározása viszont nem is olyan könnyű feladat. 

Segíthet például, ha listába szedünk 10 olyan embert, akikre felnézünk, akik hatással voltak ránk, és melléjük írjuk, hogy miért érezzük ezt.

Lehet, hogy a listánkon az életünk mindenféle területéről szerepelnek emberek (családtagok, tanárok, barátok, munkatársak, hírességek, írók, történelmi személyek stb.), de valószínű, hogy lesz néhány tulajdonság, ami ismétlődik a megbecsült értékek között – például az őszinteség, a hitelesség vagy bármi más. Ezek már fontos támpontot adhatnak számunkra abban, hogy milyen dolgok fontosak nekünk igazán.

–  A munkánk manapság néhány éven belül megváltozhat, olyan pozíciók alakulhatnak, amelyek most még nem is léteznek. De ha önazonosak vagyunk, követjük az értékeinket, és ez megjelenik a munkánkban, akkor könnyebben vesszük az akadályokat, bárhová sodor az élet – biztatta a lányokat Szlafkai Éva, miközben azok a különböző feladatok során egyre közelebb kerültek az énmárkájuk meghatározásához.

Elbírja a papír az ötleteket

Abban, hogy megtaláljuk a karrierünkben, a vállalkozásunkban az egyediséghez, a többiek közül való kiemelkedéshez szükséges pluszt, a szuperképességeinket (angol rövidítéssel USP-t),  segíthet önmagunk SWOT-analízise. Az üzletelemzésben ismert stratégiai módszer alapja, hogy meghatározzuk az erősségeinket, a lehetőségeinket, a gyengeségeinket illetve a veszélyeket, és következtetéseket vonjunk le az összegyűjtött tételekből.

– A papír elbírja az ötleteket. Lehet, hogy azt gondoljuk, nincs bennünk különlegesség. Ez belső önbizalomhiányra utal – mondta Barta Nikolett.

– Legyünk bátrak, fogalmazzuk meg, hogy mit szeretnénk közvetíteni, mi a specialitásunk, még akkor is, ha ez még nem száz százalékban biztos, de legalább törekszünk rá! – folytatta.

Írjuk össze tehát:

  • a számunkra fontos értékeket, amit közvetíteni szeretnénk,
  • az embereket, akik valamiért hatással voltak ránk,
  • a specialitásainkat,
  • az erősségeinket,
  • a gyengeségeinket,
  • a lehetőségeinket,
  • a veszélyeket.

Idő kell arra, hogy magunkba lássunk 

Ahogyan egy kicsit mindenki közelebb került az énmárkája meghatározásához, csoportokra bontották a résztvevőket, akiknek a foglalkozás alatt gyűjtött konklúziók és tudás alapján újra be kellett mutatkozniuk egymásnak. Így ismertük meg Anita történetét is.

 –  Munkavédelmi megbízottként dolgozom egy vidéki településen. Fontos számomra a hitelesség, a következetesség és az őszinteség – erre neveltek a szüleim. Jelenleg azonban pszichésen nem tudom elviselni, hogy hazudnom kell a munkahelyemen, és hogy mások el nem végzett feladataiért felelek, ennek már fizikai tünetei is vannak – mondta.

Barta Nikolett és Szlafkai Éva a személyes márkaépítésről tartott workshopot a Női Karrierváltó Fesztiválon.
A workshop két és fél órás volt, de a szervezők szerint így is csak betekintést nyújtott a témába.

– Olyan munkát keresek, ami változatos, másképpen kell az emberekkel foglalkozni, mint ahogyan eddig tettem: ingatlanosként szeretnék dolgozni. Szerintem nagyon fontos, hogy mindenki megtalálja a hozzá illő ingatlant, ahol lakhat. Mivel nem tudok hazudni egy ingatlanról, és azt mondani, hogy az jó, miközben nem az, ezért a célom a kevesebb, de minőségi ügyfélkör kialakítása lesz – foglalta össze Anita a terveit.

A workshop több mint két és fél órán át tartott, ami az előadók szerint még így is csak betekintést nyújtottak a témába.

– Kicsit tömény volt, de néha kell idő arra, hogy az ember önmagába nézzen, erre tökéletes volt a foglalkozás. Erőt, egyfajta pluszt és megerősítést kaptam, hogy folytassam, amit elkezdtem,– mondta az egyik résztvevő, Meizner Vera, aki korábban 10 éven keresztül terméktámogatással foglalkozott egy cégnél, ma azonban már egy fehérjediétás táplálkozási program mentora.

Fotók: Kovács Attila.

Vélemény, hozzászólás?