Nyitottak vagyunk! – Díjat ér a sokszínűség

Mitől lesz igazán 21. századi egy munkahely? Például attól, hogy a nyitottságot és elfogadást nem csak ígéri, de gyakorolja is. A sztereotípiák és rossz beidegződések kereszttüzében nem könnyű változtatni, de nem is lehetetlen. A szemléletváltás megéri, emberi és üzleti értelemben is. A Nyitottak vagyunk kezdeményezés azért dolgozik, hogy a sokszínűség pozitív hatásairól szóló érdemi párbeszéd minél több embert érjen el. Nemrégiben díjazták is a legelfogadóbb vállalatokat.
 
„Felkelek. Korán van még, hideg és nyirkos az idő. Az ősz nem kopogtat tovább, megérkezett. Semmi kedvem bemenni dolgozni, de fontos meetingem lesz. Nő vagyok, anya, így már két hete imádkozom titkon, hogy le ne betegedjen a gyerek. Szerencsém van. Állig begombolkozom – a tetoválásomnak tilos látszódnia(!) –, és magamra öltöm a legbájosabb mosolyomat. A hajam egy szénakazal, alig bírom megszelídíteni, legszívesebben leborotválnám, de akkor tényleg megszűnnék létezni a főnökeim szemében. Múltkor ebéd közben véletlenül hallottam, ahogy a titkárnő új frizuráján élcelődtek. Ő a mosdóban sírt, rákos. Amint lehet kirúgják, ahogy eddig mindenkit, aki hosszabb betegszabadságra ment. Mindenki pótolható, ezt mondják folyton, bármelyikünk helyére találnak mást.”
 
A fenti monológ nem csupán a képzelet szüleménye. Kényelmetlen belátni, de közvetve vagy közvetlenül, mind találkozhattunk már a fenti problémákkal. Bár szeretjük magunkat a végletekig nyitott és elfogadó színben feltüntetni, az igazság az, hogy a hétköznapok szintjén a mélyen beágyazott előítéletek még mindig meghatározzák az életünket.

Mi magunk lehetünk bármilyen nyitottak, ha a vállalati kultúra, amiben mozgunk nem értékeli a sokszínűséget, csak vért izzadva kaphatjuk meg a nekünk kijáró elismerést.

Nem kéne ennek így lennie. A sokszínűséget értékként, az elfogadást alapvetésként kezelő Nyitottak vagyunk kezdeményezés épp a változásért dolgozik. Mert tagjai vallják, a vállalati kultúra igenis lehet nyitott és elfogadó. Ha másért nem, hát azért, mert a nyitott munkahelyek bizonyítottan sikeresebbek, a munkavállalók boldogabbak, ráadásul az ilyen cégeknek a tehetségek bevonzása és megtartása is könnyebben megy.

Az elfogadó közeg maga a biztonság

Én szerencsés vagyok. Azt nem mondhatom, hogy a környezetemben mindig mindenki nyitott volt és elfogadó, de az igazán fontos útravalót adó közösségek igen. Ott, ahol engem is elfogadtak, szárnyaltam. Ahol azelőtt megítéltek, hogy megismertek volna, kalitkába szorult madár maradtam.

Ott, ahol nyitottak voltunk egymásra, őszinte emberi kapcsolatokon alapuló csapatok alakultak, melyek egy idő után maguktól is működtek. Ahol viszont rejtőzködni kellett, ott a legváratlanabb pillanatban esett szét minden. Hogy miért?

Mert mégiscsak emberek vagyunk. Igazából nincs otthoni és munkahelyi énünk. Csak mi vagyunk.

Az élettörténetünket akarva-akaratlanul is mindenhova cipeljük magunkkal, és ha már így van, a tiszta játék azzal kezdődik, hogy az örömeinken túl a bukásainkat is kipakoljuk az asztalra.

Egy elfogadó munkahelyen megmondják, ha épp hülye voltál, de azt is, ha nélküled nem ment volna. Egy elfogadó munkahelyen nem néznek rád ferde szemmel, ha beteg a gyereked. Egy nyitott munkahelyen apaként is elmehetsz gyedre. Egy nyitott munkahelyen szóba se kerül, hogy hány gyereket akarsz még szülni, mert történjék bármi, visszavárnak.

Egy sokszínű munkahelyen örülnek annak, ha más szemszögből látsz valamit, mint a főnökeid, mert tudják, ha képesek vagyunk tanulni egymástól, az nem lealacsonyít, hanem felemel.

Egy sokszínű munkahelyen lehetsz bármi – hipster, rocker, LMBTQ+ –, a lényeg, hogy értéket adj a munkához és te magad is nyitott legyél a többiekre. Egy sokszínű munkahelyen mindenki pótolhatatlan, mert mindenkiből csak egy van. Egy nyitott, elfogadó, sokszínű munkahelyen, ha ezt elhiszed, otthonra találsz.

Kétszázan cseréltek tapasztalatot

De vajon lehet-e nyitottabb és elfogadóbb a vállalati kultúra Magyarországon? Lehet. A sokszínűségről szóló nemzetközi konferencia, az OPEN Conference szerint mindenképpen! A Nyitottak vagyunk azért szervezte meg idén is a rendezvényt – amelyen több mint kétszázan, vállalati vezetők, HR, marketing és kommunikációs döntéshozók , találkoztak, a világ több mint 10 országából –, hogy végre beszéljünk a nyitottság és elfogadás üzleti hatásairól is.  Az OPEN Conference-re nem csak nagy-,  és kisvállalati döntéshozók, hanem tudósok, kutatók, és nonprofit szervezetek képviselői is érkeztek, hogy megosszák a szakmai tapasztalataikat. 

A rendezvény egyik fénypontja az OPEN Spotlight Award nemzetközi díjak átadása volt amit először vehettek át olyan cégek, akik inspiráló utat jártak be a sokszínűbb és elfogadóbb vállalati kultúra kialakítása terén. A pályázatokban olyan programokat vártak a szervezők, melyek eredeti, és komoly hatást elért ötleteket mutatnak be. 
 
A konferencia nyitóelőadásában Anke den Ouden, a Microsoft regionális igazgatója arról beszélt, hogy a sokszínűség és az elfogadás miként járul hozzá az innovációhoz a vállalaton belül, és a különféle hátterű csapatok, hogyan tehetnek sikeresebbé egy vállalkozást.
 
Kevin A. Murray, a Citi magyarországi vezérigazgatója, a közép-európai régió vezetője pedig arról tartott előadást, hogy a storytelling miként járulhat hozzá az elfogadó munkahelyi kultúra megteremtéséhez. Ennek keretében a Citi bemutatta a ‘Living Library’ elnevezésű programját is, amely egy olyan módszertanra épül, ami a sokszínűséget emberközpontúvá teszi, ezzel pedig sikeresen hozzájárul a tudatalatti előítéletek leküzdéséhez.
 
A Lengyelországban közismert nőjogi aktivista, a Success Written in Lipstick szervezet ügyvezetője Olga Kordys-Kozierowska arról mesélt, hogyan támogathatják a férfiak is a nemek közötti esélyegyenlőséget a munkahelyen és azon túl is. 
 
Szűcs Judit, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs vezetője bemutatta a nyáron megjelent, az LMBTQ+ emberek mellett kiálló #loveislove kampányt. Ennek kapcsán szó esett róla,  hogy miért fontos a kisebbségi csoportok láthatósága a reklámokban, médiában és a popkultúrában is. 

Kategóriák és Díjazottak

Engine of Change: Emberek, akik segítettek nyitottabbá, sokszínűbbé tenni egy vállalatot 
  • Gold: Citi
  • Silver: BlackRock, Shell
  • Bronz: BT RoC
  • Special Mention: ExxonMobil
Innovation through Diversity: Hogyan segítheti a sokszínűség az innovációt? 
  • Special Mention: MOL Group – MOL Romania

Mission Possible: Hogyan támogathatja a sokszínűség egy vállalat üzleti teljesítményét?

  • Gold: Magyar Telekom
  • Special Mention: SignCoders       
Excellence in Belonging: Hogyan növelheti a nyitott és befogadó szervezeti kultúra egy vállalaton belül az összetartozás érzését
  • Gold: Eaton Enterprises
  • Silver: MOL Group – INA
  • Bronz: BP
  • Special Mention: Nielsen, Telenor 

We see you here: Milyen változást eredményezhet, ha az embereket, valamilyen kisebbségi csoporthoz tartozókat valósághűben ábrázolják a médiában és marketing kampányokban?

  • Gold: The Coca-Cola Company 
A Nyitottak Vagyunk közösségi kezdeményezést 2013 nyarán alapította a Prezi, az espell és a Google. A Nyitottak Vagyunk kiemelt támogatója a Citi. Öt év alatt több, mint 1000 cég, szervezet és közösség csatlakozott a Nyitottak Vagyunkhoz, magyar vállalkozások, itthon és világszerte ismert márkák, civil szervezetek és közösségek is. Ötödik éve, hogy a Nyitottak Vagyunk kezdeményezés ott van a Budapest Pride-on, miközben több mint 20 másik kampányt is indított például a nők és férfiak ugyanolyan munkahelyi lehetőségeiért, és a fogyatékkal élőkért. A Nyitottak Vagyunk kezdeményezéshez csatlakozók alapvető értéknek tekintik, hogy másokat csak tetteik és teljesítményük alapján ítéljenek meg, tekintet nélkül életkorra, nemre, nemi identitásra, szexuális orientációra, nemzeti, etnikai hovatartozásra vagy származásra, politikai, vallási vagy más meggyőződésre, és fizikai vagy egyéb adottságokra.

Vélemény, hozzászólás?