Hogyan dolgozz 2020-ban? – Szempontok, ha fogadkozós típus vagy

Fogadd meg most, hogy miben változtatsz, és ne becsüld le az elhatározás szerepét. Bár a legismertebb fogadalmak a fogyáshoz, egészséges életmódhoz, szenvedélyekről való leszokáshoz kapcsolódnak, most nem arra fogunk kérni, hogy idd meg az utolsó pohár bort és végezd ki az utolsó falat sütit – bár sokaknak erről is szól az ünnep, még mielőtt elkezdődött volna. Mi most egy kicsit inkább a munkára koncentrálunk: hogyan mehetne könnyebben, hatékonyabban és gyorsabban. Akár a fejlődés, akár a váltás.

A fogadalmakról még az is köztudott, hogy a szép elhatározásokat később igen kevesen tartják be. Ettől függetlenül érdemes célokat kitűzni, nem csak újévre, hanem bármikor. Ha jobban szeretnéd magad érezni, azért, ha váltani akarsz, azért. Ha dátumot is rendelsz a fejedben a megvalósításhoz, akkor pedig sikerülhet minimálisra csökkenteni a halogatást.

3 egészséges tipp a munkához

Nem is gondolnánk, mennyit tehetünk azért, hogy kipihentebbnek érezzük magunkat, akkor is, ha nagyon be vagyunk táblázva. Jól megy a multitasking? Ez egy irigylésre méltó skill, vagyis akkor már nem annyira, ha megnézzük, mekkora stresszt okoz ez a folytonos agyalással járó tevékenység a szervezetünknek. Legyen a saját jólléted a legfontosabb a munkában is.

Ehhez aludj és egyél nyugodtan, és tanulj meg ülni. Ne mártír akarj lenni – bár szimpatikus szerep, jó adag lúzerség is társul a hétköznapi formájához.

  • Természetesnek vesszük, hogy a legtöbbünk vekkerrel ébred, de most azt tanácsoljuk, hogy az ébresztő mellett legyen altatód is. Próbálj olyan körülményeket teremteni este, melyek között könnyebb elaludnod. Minimalizáld a zavaró tényezőket, ha kell, szerezz be egy fehérzaj gépet, de a lényeg, hogy óvd az alvásidődet. Fogadd meg, hogy 2020-ban jobban alszol.
  • A következő lépés, hogy visszaszerzed az ebédidődet. Nem munkával töltöd ki, nem hagyod ki az evést és nem a gép előtt műveled. A nap közepén fontos egy kicsit megállni.
  • Ha pedig fáj a hátad és a derekad, folyamatosan fészkelődsz, és a helyed keresed a székedben, akkor valószínűleg nem ülsz helyesen. Amikor orvosok arra figyelmezetnek, hogy az ülés az új dohányzás, akkor nem túloznak. Ha pedig már muszáj ülnünk, tegyük úgy, hogy a legkevesebb kárt okozzuk magunknak. Álllítsuk be megfelelően a képernyőtől való távolságot és a magasságot is, ha tudunk, üljünk labdán, ha pedig ez sem válik be, dolgozhatunk állva is – ehhez már beszerezhető megfelelő, álló-ülő üzemmódot is lehetővé tevő munkaállomás.

Mindenki a saját szerencséjének coach-a! – 5 gyakorlat

Ha senki sem áll feletted, hogy egyengesse az utad és a fejlődésed, akkor magadnak kell megtenned.

  • Dolgozz kevesebbet. Lehet, hogy ez furcsán hangzik, hiszen a jó protestáns etika szerint az igazán kemény munka vezet sikerhez. Kitartás szükséges ugyan, de ha kifacsarjuk magunkat, mindent bevállalunk a cél érdekében, és ezzel elaprózzuk a tehetségünket, akkor nem biztos, hogy előbbre leszünk. Meg kell tanulni nemet mondani.
  • Tölts kevesebb időt a telefonodra tapadva. A felszabadult időd pedig több lesz, mint gondolnád. Éppen csak megnézed a Facebook-falad, majd egy-két videót, amit az ismerősök osztottak meg? Aztán egy-két komment. Ha ezeket a pár perceket összeadjuk, elég tetemes idő jöhet ki. A telefonon beállíthatunk képernyő-idő korlátokat, így az időt, amit megtakarítunk, használhatjuk arra, hogy ne kelljen annyit mulitask üzemmódban lennünk.
  • Tedd le a bűntudatot – vagy legalább egy részét. A folyamatos időzsonglőrködést gyakran kíséri a hátsó gondolat: most éppen valamitől vagy valaki mástól veszem el az időt. Gondolj ilyenkor arra: ezt főleg a neveltetés és a női szerepeknek való megfelelési kényszer okozza. Jobb társ, anya és gyerek se attól leszel, ha szorongsz azon, hogy mások hiányolnak és nem vagy éppen velük. 
  • Ünnepeld a sikered. Előfordult már, hogy ha elértél valamit, akkor azon kezdtél kattogni, hogy talán tévedés történt, nem érdemled meg az adott sikert és igazából az egész csak valami fura véletlen? Netán az is megfordult a fejedben, hogy valaki azt mondja majd, hogy mindez nem is a te érdemed? Ha voltak már ilyen gondolataid, ez az imposztor-szindróma tünete is lehet. Ennek a belső érvelésnek a fő jellemzője, hogy az egyén nem hiszi el, hogy sikere saját erőfeszítésének, tehetségének köszönhető, és ennek ellenkezőjéről próbál érvelni magának. Törekedj rá, hogy ne hagyd szerephez jutni ezt a kisördögöt!
  • Találkozz új emberekkel. Felnőtt korban nehezebben megy a barátszerzés, sokaktól pedig a régiek közül harminc-negyven felé már elsodródunk. Ha nem is egyből barátságokat, de új ismeretségeket bátran köthetsz, menj társaságba, ne hagyd ki azokat a lehetőségeket, ahol építheted az érdeklődés körödnek és munkádnak megfelelő új viszonyokat. Legyen ez egy céges rendezvény, egy workshop vagy egy konferencia – ragadd meg az alkalmat, hogy megismerj másokat.

A célkitűzés művészete 3 technikával

  • Ne tűzz ki irreális célokat, mert akkor sokkal könnyebben feladod. Gondold át a jövő év lehetőségeit, és ha megvan a cél, akkor használd az egy cél per hónap technikát. Határozz meg a tervedben részcélokat – önéletrajz aktualizálása, próbaüzem a vállalkozásod közösségi felületének, három új marketingötlet –  így könnyebben belátható és tervezhető lesz akár egy munkahelyváltás, akár egy új vállalkozás.
  • Ha megfogadtál valamit, oszd meg egy bizalmasoddal, jó barátoddal. Ez egy enyhe pszichológiai kényszer, ami segít abban, hogy ne add fel olyan könnyen. Neki elmondhatod majd az is, ha elakadtál és beszámolhatsz a sikereidről is.
  • Ha pedig jelenleg nincs bizalmasod, nyiss egy füzetet. Írj magadnak tanácsokat, ahogyan egy barátnak tennéd, ha támogatni akarod. Ez is segíteni fog, hogy ne add fel.

Ne feledd, mindent megfogadhatsz és elkezdhetsz előbb is, nem kell 2020 első napjára várnod!

Kiemelt kép: Senivpetro – www.freepik.com

Vélemény, hozzászólás?