Vitaminok és táplálékkiegészítők – Erre figyelj, ha gyermeket szeretnél!

Vitamint szedni ma már szinte divat. De vajon mire van szüksége a szervezetnek gyermekvállalás előtt, és mi segítheti valóban a termékenységet? Szakértő válaszol a legfontosabb kérdésekre.

Manapság már nem kell sokáig keresgélni, ha valamilyen vitamint vagy táplálékkiegészítőt szeretnénk szedni. Nemcsak a gyógyszertárakban, de a drogériákban is komplett polcrendszereket töltenek meg a forgalomban lévő készítmények.

Ha akarjuk, ha nem, lépten-nyomon a szervezetünk feltöltését segítő iránymutatásba botlunk. A reklámzaj óriási, a vitaminok és táplálékkiegészítők piaca hatalmas, nem könnyű a dolga annak, aki gyorsan szeretne valami igazán hatékony terméket választani a kínálatból. Pláne, ha nem „hétköznapi” célok vezérlik, hanem élete egyik legfontosabb időszaka előtt áll: gyermeket tervez.

Dr. Csupor Dezsővel, a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karának dékánhelyettesével, a Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság Gyógynövény Szakosztályának elnökével beszélgettünk arról, mi az, amire tényleg szüksége van a szervezetnek babavárás előtt, milyen tévhiteket táplálunk a vitaminokkal kapcsolatban, és mi az, amire a termékenységgel küzdő pároknak feltétlenül figyelniük kell.

Alkohol és cigi – amivel azonnal le kell állni

­– Egy egészséges párnak nincs szüksége arra, hogy a gyermekvállalás előtt speciális élelmiszereket, étrend-kiegészítőket fogyasszon. Az egészséges táplálkozás, az alkoholfogyasztás és a dohányzás mellőzése viszont fontos a teherbeesés szempontjából is – kezdi a szakértő.

– A dohányzás például csökkenti a férfiak megtermékenyítő képességét, de elhagyása azért is számít, mert a terhesség első napjaiban, amikor a várandósságában még az anya sem lehet biztos, dohányzás mellett károsodhat a magzat – folytatja.

Hozzáteszi, az egészséges táplálkozás szempontjából fontos, hogy az étrendünkben nagy arányban legyenek jelen növények, növényi olajok és halak.

A D-vitamint pótolni kell

– Ezek mindegyike sokat tesz a leendő gyermek egészségéért. A növények ráadásul antioxidánsban gazdagok, így ellensúlyozhatják olyan környezeti behatások következményeit, amelyek a termékenységet csökkentik ­– emeli ki.

A vitaminpótlás legjobb módja tehát, ha vitaminokban dús ételeket (pl. zöldséget, gyümölcsöt) fogyasztunk, ugyanis ezek a vitaminokon kívül számos egyéb, az egészségmegőrzés szempontjából hasznos anyagot is tartalmaznak. A legtöbb vitamin könnyedén bevihető megfelelő mennyiségben kiegyensúlyozott étrenddel, ez alól kivétel a D-vitamin, amelyet szükséges pótolni ahhoz, hogy koncentrációja a vérben megfelelő legyen.

Ismerni kell a meddőség okát ahhoz, hogy célzottan tudjunk segíteni

Ha a teherbeesés nem történik meg, és ha az okokat keresve úgy tűnik, hogy valamilyen étrendet érintő és életmódbeli módosítás szükséges a sikerhez, akkor a nemi különbségeket is érdemes figyelembe venni a vitaminpótlás szempontjából, derül ki.

Nagyon sok minden függ a meddőség okától, emeli ki a gyógyszerész. A petevezeték elzáródásától kezdve a hormonális okokon át a megtermékenyítésre nem alkalmas spermiumokig nagyon széles a skála, a probléma megoldására univerzális recept nincs. Az étrend-kiegészítők szerepe épp ezért korlátozott, ahhoz, hogy tudjuk, hoz-e valamilyen előnyt az alkalmazásuk, ismerni kell a meddőség okát, teszi hozzá.

– Ha a kívánt ciklusban nem lesz várandós a hölgy, érdemes fokozottabban figyelni az egészséges táplálkozásra. Ilyenkor bevethetők multivitaminok, férfiaknál cink, szelén és Q10 koenzimet tartalmazó készítmények, ám ha ez sem hoz eredményt, mindenképp kezdjük meg az okok feltárását szakorvos segítségével – javasolja Dr. Csupor Dezső.

 A folsav a hímivarsejtek számát is fokozza

– Amennyiben a teherbeesés elmaradásának oka policisztás ovárium szindróma, akkor – természetesen az orvossal egyeztetve – a gyógyszeres kezelés jól kiegészíthető az igazolt hatású mio-inozitol nevű cukorszármazékkal, vagy a gyógyszer minőségben is elérhető barátcserje növény készítményeivel – emeli ki a szakértő, és azzal folytatja, hogy már a teherbeesés előtt is célszerű folsavat szedni, ennek ugyanis fontos szerepe van a korai magzati fejlődésben.

– Érdekes módon a folsav a férfiak számára is hasznos lehet, ugyanis bizonyítottan növeli a hímivarsejtek mennyiségét – világít rá. Hozzáteszi, férfiaknál, amennyiben a spermiumok életképessége nem megfelelő, hasznos lehet az antioxidánsok alkalmazása – C-, E-vitaminok, ferulasav – is.

– Egyes termékek kiegészítésként arginint, karnitint is tartalmaznak. Egy friss kutatás szerint a halolajok fogyasztása a spermiumok minőségének és számának növekedésével jár együtt – mutat rá.

Elárulja, a maka nevű növény (Lepidium meyenii) mindkét nemnél képes fokozni a termékenységet, igaz, ennek módja nem teljesen ismert, így az sem, kiknek járhat valódi előnnyel alkalmazása.

A vitamin segíthet, de nem gyógyít betegségeket

 Megkérdeztük, valóban igaz-e az, hogy az életmódunk és a táplálkozási szokásaink nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre többen küzdenek termékenységi problémákkal. Dr. Csupor Dezső válasza egyértelmű. – Igen, a mozgásszegény életmód, az elhízás, az egészségtelen táplálkozás mind fontos kockázati tényező, ezek együttes eredménye, hogy csökkennek a termékenységi mutatók – mondja.

Étrend-kiegészítőkkel lehet mérsékelni a károkat – például az oxidatív stresszt okozó alkoholfogyasztás, a dohányzás és az egészségtelen táplálkozás következményeit –, azonban az elsődleges az lenne, hogy ezeket a tényezőket mérsékeljük, különösen a gyermekvállalás előtt és terhesség alatt, teszi hozzá.

Kifejti, az emberek általában többet várnak a vitaminoktól, mint, amit reálisan adni tudnak. – A vitamin a szervezet normál működéséhez szükséges, nem képes meggyógyítani betegségeket. Sokan különféle gyógyhatások érdekében fogyasztanak vitaminokat, mások a hangzatos reklámok alapján választanak drága (pl. liposzómás, „bio”, természetazonos) készítményeket, pedig a legfontosabb az lenne, hogy egészségesen táplálkozzanak – fejezi be.

 

Jó D-vitamin-forrás a csukamájolaj

Ma 10-ből 9 magyar ember D-vitamin-hiánnyal küzd. A D-vitamin csak nevében vitamin, igazából egy hormon, ami a fény hatására aktiválódik a szervezetben. Jó hatással van a csontokra, és segít kivédeni a fertőző betegségeket. Mivel a D-vitamin zsírban oldódik, oda kell figyelni rá, hogy ne lépjük túl a napi bevihető mennyiséget.

D-vitamin-tartalmú ételek:

– a híres 19. századi gyógyszer, a csukamájolaj

– szardínia

– tonhal

– tőkehalmáj olaj

– napi 10 dkg lazac

– tojássárgája (1 fedezi a napi szükséglet 6 százalékát)

 

A te tányérod okos?

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége olyan programok kidolgozásában és szervezésében vesz részt, amelyeknek célja a fogyasztók hiteles tájékoztatása, illetve az egészséges életmódnak megfelelő táplálkozási gyakorlat és szokások kialakítása. OKOSTÁNYÉR projektjük hasznos, követhető gyakorlati tanácsokkal próbálja segíteni az egészséges életmódra való áttérést, legyen szó felnőttekről vagy gyerekekről.

 

Fotó: Freepik, pch.vector

Vélemény, hozzászólás?