Sali Kapitány a fedélzeten. Hogyan kezelik a vészhelyzetet a nagyvállalatok?


Otthoni munkavégzés. Na ez az, ami a termelővállalatoknál egyszerűen nem lehetséges. Hogyan oldják meg a vészhelyzetet a nagyvállalatok? Folyamatos kríziskezeléssel, home-office szabályzat kiterjesztésével, chat bot alkalmazásával. A Női váltó által megkérdezett cégek vezetői arról számoltak be, hogy napi szinten újraterveznek azért, hogy kontrollálni tudják az eseményeket és a koronavírus ne vegye át teljesen az irányítást. Céljuk, hogy úgy garantálják a hatékony működést vészhelyzet esetén is, hogy közben lehetőségeikhez  mérten megóvják kollégáikat a betegségtől. 

A koronavírus terjedése miatt Magyarországon is vészhelyzetet hirdettek ki, a Kormány által előírt óvintézkedéseket pedig mindenkinek be kell tartania. A nagyvállalatok most különösen nehéz helyzetbe kerültek, hiszen van olyan cég, ahol több mint ezer főt alkalmaznak, így a lehető legnagyobb körültekintésre van szükség a vezetés részéről azért, hogy kollégáikat megóvják a veszélytől.

Dolgozz otthonról, hogy megóvd mások és magad egészségét!

A vírus terjedését úgy lehet a leghatékonyabban lelassítani, ha minél kevesebbet érintkezünk másokkal. Vagyis otthon maradunk. Dolgozni viszont kell. A megoldások közül adja magát a home office, hiszen ha otthonról dolgozunk, sok rizikófaktort ki tudunk zárni az életünkből, például a tömegközlekedést, a személyes megbeszéléseket vagy a külföldi partnerekkel való találkozást. A hatalmas, egylégterű irodákban elég csak egyetlen beteg, hogy mások is megfertőződjenek. 

„A legtöbb partnerünknél azt látjuk, hogy azokban a munkakörökben, ahol ez lehetséges, otthoni munkavégzésre kérik a kollégákat. Folyamatosan monitorozzák a hazai- és nemzetközi ajánlásokat, megpróbálnak elébe menni a helyzetnek és megóvni munkatársaikat. Sok helyen már ezen a héten bevezették a home office-t, annak érdekében, hogy a koronavírus idején is a lehetőségekhez képest zökkenőmentes működést bíztosítsanak, de a legfontosabb, hogy közben a kollégák egészségét is megóvják.” – tudtuk meg Uzsák Éva Virágtól, a Kincentric ügyvezetőjétől, akik HR tanácsadó cégként folyamatosan nagyvállalatokkal dolgoznak, de most minden megbeszélést és programot az online térbe helyeztek át.

Segítség lehet a távoli elérés és az együttműködést segítő app

Az otthoni munkának a legfontosabb feltétele, hogy a munkavállalók a szervert távolról is el tudják érni. Ez csak akkor megoldott, ha megvannak a szükséges technológiai feltételek, és kellően biztonságos a hálózat. Például a Shared Service Centereknél (SSC) nagyon komolyak a biztonsági előírások, így rendszerüket koronavírus idejére sem tudják hozzáférhetővé, „nyitottá” tenni. Nagy segítség azonban, hogy egyre több távoli együttműködést lehetővé tevő applikáció, rendszer válik ingyenessé, támogatva az online oktatást vagy éppen az üzenetküldést, chatet.

Uzsák Éva Virág, a Kincentric ügyvezetője

„A cégek a lehetőségeikhez képest próbálnak alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Bár a távmunka mindenre megoldásnak tűnhet, vannak területek, iparágak, ahol nem lehet a munkát elvégezni otthonról, például a termelésben, a szolgáltató szektorban vagy az egészségügyben. Itt nagyon nagy körültekintésre, fokozott biztonsági intézkedésekre van szükség. A termelési szektorban több helyen azt látjuk, hogy a cégek területére csak az ott dolgozók léphetnek be, nagyobb figyelmet fordítanak a higiéniai szabályok betartására, akár a dolgozók közötti munkavégzés közbeni távolságok növelésére és ha valakinek betegség miatt otthon kell maradnia, akkor több helyen az ebből fakadó jövedelemkiesést támogatják.” – osztotta meg tapasztalatait a Kincentric ügyvezetője.

Se ki, se be!

Nagy rizikófaktort jelentenek még a külföldi üzleti utak, illetve a külföldi partnerekkel való személyes találkozók itthon. Az utakat a cégek sorra törlik, aki pedig nemrégiben tért haza, annak két hétig otthon kell maradnia, ugyanis ennyi a vírus lappangási ideje. A külföldi üzletfelekkel sincsen személyes kontaktus, minden megbeszélés online vagy telefonon zajlik.

„A nagy szervezeteknél, multinacionális vállalatoknál szinte mindenhol van vészforgatókönyv, ami például most, a koronavírus idején is kiindulási alap. Ehhez lehet nyúlni, de leginkább a folyamatos, napi szintű újra tervezések idejét éljük most.

Az is fontos, hogy a működési kérdéseken túl a cégek tudják, hogy fontos, meghatározó pillanatok ezek, amikor az, hogy egy szervezet hogyan reagál és hogyan támogatja a munkavállalóit ebben a hely



zetben, az hosszútávon is megkülönböztető lehet. ” – árulta el Uzsák Éva Virág HR szakember.

A túlélés kulcsa az újratervezés

Vannak azonban olyan területek, ahol képtelenség megoldani a „home office”-t. Például salátát nem lehet távmunkában „gyártani”: az alapanyagokat az üzemben kell feldolgozni, csomagolni és kiszállítani. A folyamatok tehát emberi erőt igényelnek, ott kell lenni, tenni kell a dolgukat továbbra is. Az Eisberg Hungary Kft. erőssége, hogy a cégvezetés rutinos újratervező, hiszen működésük során nem egyszer érte már őket váratlan helyzet, amit sikeresen megoldottak.

„Köztudott, hogy a mi üzletágunk nagyon erősen függ az időjárástól, hiszen főként szabadföldön termelt salátákkal dolgozunk. Az összes salátaféle érzékeny, magas víztartalma miatt rövid ideig tárolható. A globális felmelegedés részeként kialakuló időjárási szélsőségek kezelése nagyon komplex működésmódot feltételez. A természeti katasztrófák egyik pillanatról a másikra csapnak le, gondoljunk a jégesőre, vagy felhőszakadásra, pár nap alatt kialakuló fagyokra vagy nyári hőségre. Nekünk abban a pillanatban újra kell terveznünk: hogyan és honnan pótoljuk a kieső alapanyagot, megbízható, auditált forrásból.

A koronavírus az időjáráshoz képest is komplexebb kihívások elé állított, hiszen a teljes ellátási láncot érinti, vevőinket, beszállítóinkat, logisztikánkat, és nem utolsó sorban a dolgozóinkat.” – vázolta fel az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán.

Gazsi Zoltán, az Eisberg ügyvezetője a Sali Kapitány chat boton keresztül üzen a kollégáknak

A cégnél már januárban elkezdtek felkészülni az esetlegesen kialakuló vészhelyzetre, folyamatosan vezették be az egyre szigorúbb intézkedéseket, melyek a teljes értéklánc védelmét szolgálták.  A naponta változó helyzetre ma is rövid idő alatt, alternatív megoldásokkal reagálnak.

A professzionális, naprakész kommunikáció biztosítása érdekében a megszokott kommunikációs csatornák (hirdetőfal, email) mellett – főként a fizikai dolgozók informálása érdekében – már tavaly áprilisban bevezették a “Sali Kapitány” chatbotot, aki 0-24-ben a fedélzeten van: a kollégákat Viberen keresztül tájékoztatják folyamatosan. Az applikáció okostelefonon elérhető. Akinek pedig nincsen ilyen mobilja, annak “mentort” jelölnek ki. Ennek a kollégnak lesz a feladata az információ azonnali továbbítása. 

A jég hátán is megélnek

„Természetesen nézzük a híreket, minden lehetséges fórumon informálódunk és válságstábot is felállítottunk. Az Eisberg vállalatcsoport magyar tagjaként hetente háromszor a többi ország igazgatójával közösen részt veszek vezetőségi megbeszélésen, ahol információt cserélünk az aktuális helyzetről, tanulunk egymás jó megoldásaiból. Minden cégen hatalmas a nyomás, hogy megoldja az egyre komplexebbé váló helyzetet. Hűek vagyunk az Eisberg névhez, ami arra kötelez bennünket, hogy meg tudjunk élni a jég hátán is. Most igazán megmutatkoznak az előnyei az elmúlt évek során kialakult rutinnak: kreatívan, felelősen újratervezünk nap mint nap.

Nem tankhajónk van, nem 15 km a féktávolság. Mi kenuban utazunk.”

– árulta el Gazsi Zoltán cégvezető, aki ilyenkor éjjel-nappal elérhető, hogy mindig tudjon reagálni az éppen kialakult helyzetre.

Az általunk megkérdezett cégvezetők szerint egy ilyen vészhelyzetben folyamatosan kell alkalmazkodni a változó szituációkhoz, vagyis fontos a rugalmas vezetői szemlélet, hiszen gyorsan és kreatívan kell megoldani a problémákat.

Vélemény, hozzászólás?