10 jövőbe mutató szakma. Érdekel?

Tudtad, hogy a legtöbb startupnál van boldogság menedzser, aki a dolgozók jókedvéért felel? Kíváncsi vagy arra, hogy vállalkozóként szükséged van-e chatbotosra? És egyébként mit csinál egy Growth Hacker? Itt van 10 olyan szakma, amelyek már léteznek, még ha nem is nagyon hallottál róla.

1. Mood Manager / Happiness Manager

Ebben a pozícióban csak azzal kell foglalkozni, hogy a cégnél mindenki jól érezze magát. Tulajdonképpen a speciális HR-es. A Google-nél például a mood menedzser egyenesen azt üzeni a dolgozóknak: „Ne menj haza, itt mindened megvan, rendelünk neked vacsorát, megágyazunk, csak dolgozz tovább.”

Érdekel, hogyan lehetsz Mood manager? Már Magyarországon is találoni olyan cégeket, akikknél kiemelten fontos, hogy az emberek jól érezzék magukat és ezért boldogság menedzsereket alkalmaznak. Az ilyen pozíciókra igazi energiabombákat keresnek, akik mindig tudnak mosolyogni és kreatívan állnak a problémákhoz. Ne gondoljuk, hogy ez álommeló: kevés olyan ember van, akinek az év minden napján félig tele van a pohár és bármikor képes a búvalbélelt kollégákat felvidítani.

2. User Experience – Felhasználói élménytervező

Szerintünk a jelen és a jövő egyik kulcsszakmája. Ő az, aki egy – a vezetőknek és a marketingeseknek már nagyon tetsző – honlap indulása előtt elmondja, hogyan fog hatékonyan működni, hogyan vonzza a felhasználókat az oldalra. A UX designer mér, tesztel, elemez, adatokkal dolgozik. Ő elemzi a weboldalt vagy az online áruházat és megmondja, hol legyen a menüsor, mi legyen az elnevezése a menüpontoknak.  Mindezt egy fókuszcsoporttal is megvizsgálja, hogy az is kiderüljön a „vásárlás” gomb kék vagy zöld legyen.

Hogyan lehetsz UX designer? Ez a feladatkör komplex embert kíván. Marketinges tapasztalat, üzleti érzék és programozói tudás is szükséges hozzá.

3. Adatelemző

Talán az egyik legfontosabb pozíció a mai vállalkozások számára. Heal Edina, a Google Magyarország korábbi vezetője úgy fogalmazott: „Ma már a kereskedőknek nem kell kitalálnia mire vágynak a vevők, online viselkedésük alapján elárulnak mindent, csak ki kell őket szolgálni.” A nagy datahalmazt azonban valakinek rendszereznie kell, és éppen ezért van szükség adatelemzőre. Ám nem csak a kereskedőknek fontos ez a pozíció: egy gyártó cégnél meg tudja jósolni, melyik gép fog meghibásodni.

Hogyan lehetsz adatelemző? Az adott iparág ismerete szükséges, de ezt akár menet közben is meg lehet tanulni. Szeretnie kell a matematikát és a hosszú, időigényes kutatómunkát valamint nem árt, ha a rend és rendszer-szeretete vetekszik Sheldon Cooperével az Agymenők sorozatból.

4. Chatbotos

Ha éreztétek már úgy, hogy egy meglátogatott honlap felugró ablaka valóban megszólított titeket és releváns válaszokat adott a feltett kérdéseitekre szinte azonnal, akkor jól dolgozott a chatbotos. Ő az, aki az emberi interakciókat úgy modellezi, hogy Te meg se érezd: percek óta egy robottal beszélgetsz.

Lennél chatbotos? Ez egy nagyon új, folyamatosan változó terület, amely analitikus gondolkodással és némi fejlesztői háttérrel bíró nyelvész számára ideális választás lehet.

5. Community Manager

Sales és ami mögötte van. Egy cég community menedzsere mindenre figyel, kapcsolati hálót épít, folyamatosan ismerkedik és a háttérből irányítja a vállalat dolgait. Ha kell eladja a terméket, ha kell befektetőt keres a cégének, valahol az ügyvezető és a sales keveréke. Kicsit a társaság bohóca, de gyorsan és önállóan tud döntéseket hozni. 

Érdekel ez a szakma? Ha jó értékesítő vagy, kapsz egy kis plusz teret és döntéshozói jogkört, automatikusan azzá válsz. A titok itt a „válsz” szóban keresendő, mert nem tudsz munka nélkül commenedzser lenni. Sok munkával kell felépítened a kapcsolati hálódat, és akkor számos cégnek értékes leszel. 

6. Influenszer

Elég nagy divat, hogy a cégek leszerződtetnek egy híres színésznőt vagy celebet, hogy a márkájuk arca legyen. Ilyen az influenszer is, csak itt a felület nem a tévé, hanem az Instagram vagy éppen a Youtube. Gomba mód nőnek ki Magyarországon is az influrenszerek, vagyis olyan megmondóemberek, akikre hallgat a saját közössége. Gondoljunk csak a 350 ezeres youtube követőtáborral rendelkező Viszkok Fuzsira, vagy Festyre, az egyik első divatbloggerek egyikére, akinek az Insta oldalát ma is 230 ezren követik.

Forrás: viszkokfruzsi.hu

Ők valójában content marketinget csinálnak, vagyis tartalmat szolgáltatnak úgy, hogy a rajongók nem is veszik észre, hogy éppen valamit reklámoznak. Magyarországon egy menő influenszer 120-250 ezer forintért mosolyog bele a kamerába és rúzsozza ki magát a szponzor kérésére. Ez a foglalkozás minden tini álma…

Érdekel? Naná! 🙂 Először a saját márkádat kell felépítened, egy különleges insta oldallal, vagy egy videó csatornával és meg kell alapoznod a közönségedet.

7. Growth Hacker

Ő a kispénzű, nagy potenciállal bíró vállalkozások marketingese. Csodát kell művelnie, de mindezt low budgetből. Ismeri a képviselt brand értékét és érti a célközönséget. Az online világ minden területén profi. A gyorsan fejlődő kkv-knál sokszor van ilyen ember, akit a többiek csak “nagy varázslóként” emlegetnek… 

Nem túl hálás pozíció. Gyakorlatilag rajta múlik a cég sorsa, de legtöbbször nem kap elegendő pénzt a tervei megvalósításához. Ha marketingesként szereted a kihívásokat és az online tér minden olcsó, de hatékony fortélyát ismered, akkor ez az te álommunkád.

8. ASO

Ő a mobilappok Growt Hackere. Az alkalmazások bűvésze, aki megmondja, mikor kerüljön ki az online boltba egy termék, milyen hirdetésekkel kell azt támogatni, és hogyan lehet az adott applikációt felfuttatni. Igazi férfias szakma…nem is beszélünk róla túl sokat.

Érdekel? Mindaz a tudás kell hozzá, amit már a Growth Hackernél leírtunk, csak itt kifejezetten az alkalmazások területén kell profivá válnod.

9. Innovációs menedzser

Nagyvállalatok alkalmaznak ilyen embereket, de sokszor éppen a cégek méretéből adódóan nem tudnak elég hatékonyan működni, nem tudnak valóban újítók lenni. Az innovációs menedzser nem jós, nem feltétlenül kell a jövőbe látnia, néha csak válságmenedzserként elmondja a vezetőknek, hogy a szervezet miért nem működik jól és hogyan kellene változtatni rajta.

Hogyan lehetsz innovációs menedzser? Nem árt egy kis vállalkozói, döntéshozói tapasztalat. Mindamellett túlfejlett soft skillek (puha képességek) kellenek a munkához: legyen kritikus, rugalmas, tárgyalóképes, empatikus és jó csapatjátékos.

10. Y generációs mindenes

Ez a bónusz pozíció, ugyanis az y generáció (ők az 1980-1996 között születettek) tagjai sokszor azt érzik, hogy nem férnek be sehova, nem tudnak egy konkrét munkakört ellátni, nem tudnak egyetlen feladatra koncentrálni sokáig és nem értik, miért nem tudnak beilleszkedni egyetlen cégbe sem. Ezeket egy cégvezető hibaként is elkönyvelheti, viszont kicsit szabadabb munkakörrel előjönnek a generáció értékei: a gyors reakció és problémamegoldás, döntésképesség, kritikus gondolkodás a szabálykövetés helyett. Egy ilyen típusú munkavállaló nagy érték lehet, ha jól „használja ki” a cégvezető és nem akarja mindenképpen valamilyen skatulyába dugni.

Az Y mellett ma már egyre több szó esik a Z generációról is, akik közül sokan még főleg a gyakornoki pozíciókat foglalják el, de egy-két év múlva tömegesen jelennek meg a munkaerő piacon. Ők azok, akik szinte már okos telefonnal a kezükben születtek és a technológiát készség szinten használják. Szóval hamarosan jönnek a Z generációs mindenesek is! 

Vélemény, hozzászólás?