A kiégés nem luxushiszti – Länger Jelena a saját bőrén tanulta meg

Nagyon fiatal, csupán 26 éves volt Länger Jelena, amikor egy nagyvállalat marketingvezetője lett itthon. Ez azonban még nem a csúcspozíció volt, amit elérhetett a cégnél. Első gyermeke születése után már három országra szóló regionális igazgatóként tért vissza. Bár imádta a munkáját, gyorsan kiégett. A problémára azonban nem azonnali karrierváltással válaszolt, megtanult egészségesen létezni a multis közegben is. Végül saját életmódváltása lett az alapja új hivatásának is. A Longevity Project egyik megálmodójaként ma már vállalati egészségfejlesztéssel foglalkozik. 

Fiatal, erős és élettel teli nőt látok, amikor Länger Jelenára nézek. Olyasvalakit, akire minden kimerült anya hasonlítani szeretne. Szóval, ha csak úgy szembe jönne velem az utcán, biztos eszembe sem jutna, hogy túl van egy komoly kiégésen, és 15 kiló feleslegtől is megszabadult már. Pedig ez az igazság.

Titka nincs. És nem azért, mert nem áll semmilyen módszer a saját sikere mögött, hanem mert nem rejtegeti azt: bárkinek bármikor örömmel mesél arról, milyen életmódváltással rángatta ki magát a gödörből, és kezdett igazán teljes életet élni. A vállalati egészségfejlesztéssel foglalkozó Longevity Project egyik alapítójaként ráadásul ma már hivatalos keretek között teszi ezt, mert missziójának érzi a segítségnyújtást.

Léna bármikor szívesen mesél az egészséges táplálkozásról. Fotó: Békéssy Olga.

26 éves marketingigazgató

– Hatalmas szerencsém volt, mert a főiskoláról egyenesen a L’Oréalhoz kerültem szakmai gyakorlatra. Náluk a vállalati kultúra része, hogy nagyon hamar lehetőséget biztosítanak a kezdőknek arra, hogy megmutassák, mit tudnak – kezdi Léna.

– A professzionális termék divízióban dolgoztam, ami tulajdonképpen a L’Oréal B2B szektora, és nagyon fiatalon, már 24 évesen részt vehettem az egyik márka magyarországi bevezetésében – folytatja.

Bár a multiknál előforduló minden tipikus nehézség – stressz, hajtás – nyomta a vállát, imádta a munkáját. Az akadályokat pedig olyan jól vette, hogy alig 26 évesen már marketingvezető volt Magyarországon, nem sokkal később pedig egy prágai költözéssel járó, három országra szóló regionális marketingigazgatói pozíciót ajánlottak fel neki.

Gyerek, munka, tanulás – egyenes út a kiégéshez

Bár a kinevezésnek borzasztóan örült, az életnek épp más tervei voltak vele: kiderült, hogy gyermeket vár. Szerencséjére, a L’Oréal nyitottan állt a kérdéshez. Felajánlották neki, hogy megtartják a helyét, ha hat-nyolc hónapon belül vissza tud térni a munkához. Így adódott, hogy a kislánya már Prágában ünnepelhette az első születésnapját, nyolc hónapos korában ugyanis a cseh fővárosba költözött a család.

– Jó, de nagyon nehéz kaland volt. A gyereknevelés és a munka már önmagában is nagy kihívás lett volna, de én még tettem rá egy lapáttal. Tanulni kezdtem a CEU-n, így még ingáznom is kellett Prága és Budapest között – meséli, és nem tagadja, sokszor nagyon egyedül érezte magát a problémáival.

– A főnököm segített felismerni, hogy rossz irányba tartok – folytatja. 

– 34 éves voltam és kiégtem. A saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy a kiégés nem luxushiszti. Nem jött zsigerből a megoldás, de már tudtam, hogy felelős vagyok magamért – avat be.

Hozzáteszi, miközben válaszokat keresett a kérdéseire, másodjára is állapotos lett.

Sorsfordító születésnapi ajándék

– Az újabb szülés és az, hogy a második kislányommal már nyugodt körülmények között otthon tudtam maradni, megteremtette a fejlődés lehetőségét – meséli, és beavat, bármilyen idillinek is tűnik ez most, közel sem voltak könnyűek a mindennapok.

– 15 kiló túlsúllyal küzdöttem, aminek köszönhetően az ízületeim is fájni kezdtek. Még csak 35 éves voltam, és egyáltalán nem érzetem jól magam a bőrömben. A fizikai egészség elérése volt az elsődleges szempont, de rájöttem, hogy a táplálkozás, számos más összetevő mellett, csak egy aspektusa az egészséges életnek – világít rá.

A Longevity Project egyik alapítójaként missziójának érzi, hogy segítsen egészségesen élni. Fotó: HVG.

Tanulni kezdett, mindent elolvasott a témában, és gyorsan hobbijává vált a kutatások elemezgetése is. De az igazi fordulatot egy születésnapi ajándék jelentette. – Jegyet kaptam a férjemtől egy amerikai orvosi konferenciára, ahol világossá vált számomra, hogy rengeteg olyan kutatás létezik, amely kimondja, hogy megfelelő életmóddal nemcsak megelőzni, de akár gyógyítani is lehet a kiégést és a legtöbb súlyos krónikus betegséget – mutat rá, és elárulja, vissza már úgy tért, hogy tudta, a változás útjára lépnek.

Hatalmas siker családon belül

 – Mindig arra vágyunk, hogy csettintésre megoldódjanak a problémáink, holott a kialakulásukhoz sem csak egy pillanat kellett – kezdi.

Elmondja, a változás sem volt gyors, a sikerélmény viszont minden nehézséget felülírt.

– Alapjaiban változtattuk meg az étkezési szokásainkat, stresszkezelési technikákat tanultunk, elkezdtünk nagyobb hangsúlyt fordítani a mozgásra és figyelni a minőségi alvásra – mondja, és kiderül, a kitartó munka meghozta a gyümölcsét.

– A férjem is corporate területen dolgozó sikeres vezető volt, de már ilyen fiatalon komoly súlyfelesleggel, magas vérnyomással és magas koleszterinszinttel küzdött. Az életmódváltásunknak köszönhetően leadott 40 kilót, és azóta is egészségesen él, gyógyszerek nélkül – avat be Léna, és megsúgja, ma is jelenti számára a legnagyobb örömöt.

Csocsóasztalnál több kell a kiégés ellen

 Léna nem tagadja, nehezen váltott. Kiégés ide vagy oda, imádta a L’Oréal-os munkáját, ráadásul büszke volt rá, hogy munkahelyváltás nélkül sikerült egyenesbe hoznia az életét.

– A kiégésért sokszor a munkahelyünket hibáztatjuk és felmondunk, pedig legtöbbször arról van szó, hogy mi nem tanultunk meg úgy élni, hogy a multis lét ne hagyjon rajtunk maradandó nyomot – kezdi.

– A nagyvállalati közeg mindig pörgős és stresszes lesz, de tehetünk azért, hogy ezt bírja a szervezetünk. A világ történik körülöttünk, legyünk bárhol is, a stresszt nem tudjuk elkerülni, a kérdés az, hogy elég rugalmasak vagyunk-e ahhoz, hogy kezelni tudjuk – mondja, és elárulja, ahogy telt az idő, egyre erősebben érezte, hogy ő képes lenne segíteni a vállalatoknak és a munkavállalóknak megtalálni a közös utat a kiegyensúlyozott légkör felé.

Az egészség tudatos, hétköznapi döntések eredménye, mondja. Fotó: Longevity Project.

– Bármelyik cég többet tud tenni annál, hogy vesz egy csocsóasztalt. A munkáltatók sokkal fontosabb szerepet játszanak a dolgozók testi-szellemi-lelki egészségében, mint általában gondolják – kezdi.

– Amerikában remek példákkal találkoztam, amelyek egyértelműen bizonyították, hogy a munkavállalók jól-léte és elkötelezettsége ráadásul profitot termel a cégnek – világít rá, és elárulja, az ILO (International Labour Office) adatai szerint például 21 százalékkal termelékenyebbek azok a dolgozók, akik egészségesen táplálkoznak.

Lénától megtudjuk, nemzetközi tanulmányok szerint az egészségfejlesztés hatása hosszú távon is hatékonyságnövekedéshez vezet, a magasabb szintű jól-létről beszámoló dolgozók ugyanis pozitívan hatnak az üzleti eredményekre. Ők azok, akik:

  • kétszer nagyobb valószínűséggel állítják, hogy jól alkalmazkodnak a változásokhoz,
  • 81%-kal kisebb valószínűséggel keresnek más munkahelyet a következő 1 évben,
  • 41%-kal kevesebbet maradnak el a munkából egészségügyi okok miatt,
  • 43%-kal nagyobb valószínűséggel vállalnak önkéntes feladatokat
  • és hatszor nagyobb valószínűséggel érzik magukat elkötelezettnek a munkájukban.

A nagy találkozás

Egészségesnek lenni tehát úgy tűnik, messze nem csak egyéni érdek. Léna szerint ráadásul olyan hétköznapi döntések eredménye, amelyekről talán el sem tudjuk képzelni, hogy segíthetnének. Számára az egyik legnehezebb feladat az volt, hogy este letegye a telefonját és ne gondolja, hogy összedől a világ, ha épp nem elérhető. De odáig is el kellett jutnia, hogy történjék bármi, legkésőbb 11 órakor becsukja a szemét, és legalább hét órát pihenjen, mert minőségi alvás nélkül elképzelhetetlen az egészség.

A nagy felismerések és a változás feldolgozása után pedig már tényleg csak egy kérdést kellett megválaszolnia. Mit kezdjen a megszerzett tapasztalattal? A válasz pedig Dr. Márky Ádám személyében a legjobbkor érkezett.

– Ádám (Dr. Márky Ádám, a Longevity Project másik alapítója) és a férjem sűrűn adtak elő különféle konferenciákon egymás után, így összebarátkoztak. Sokat beszélgettek arról, hogy mi hogyan élünk, Ádámot nagyon érdekelte a téma – meséli Léna.

Dr. Márky Ádám és Länger Jelena, a vállalati egészségfejlesztéssel foglalkozó Longevity Project alapítói. Fotó: Karsay Katalin.

– Ő is elolvasott mindent, majd egy nap kicsit tanácstalanul felhívott minket, hogy változtatni szeretne, de már nagyon unja a csicseriborsót, és jól jönne néhány további ötlet, hogy mit egyenek. Elmentünk hozzájuk egy közös főzésre, mutattam néhány fogást a feleségének, és kiderült, hogy nagyon jól megértjük egymást – meséli.

Ettől a pillanattól kezdve pedig beindultak az események. Először csak meetupokat szerveztek hobbiból, de idővel rájöttek, hogy ennél többre vágynak. Ádám ezen felbuzdulva kiutazott az USA-ba, és sikeresen letette az Amerikai Életmódorvostani Társaság szakvizsgáját. Az ő szakmai ismereteit Léna céges tapasztalataival ötvözve a vállalati egészségfejlesztés lett a küldetésük. Megalapították az ezzel foglalkozó, úttörő szemléletű Longevity Projectet, amelynek programjai az orvosi bizonyítékokon nyugvó egészséges életmódelvekre épülnek, és a táplálkozás, a stresszkezelés, a pszichológiai rugalmasság és a mozgás terén segítik a dolgozók személyes fejlődését.

– Másfél éve jöttem el a L’Oréaltól, mert személyes missziómnak éreztem, hogy segítsek egészségesebben élni a dolgozóknak, hogy kiegyensúlyozottabbak legyenek és elkerüljék a krónikus betegségeket – mondja és hozzáteszi, ma már biztos benne, hogy megérte. Az, hogy reggelente úgy kel fel, hogy az életmódváltásra ösztönzéssel akár életet is menthet, még a vállalkozói lét okozta kihívásokat is segít könnyebben venni.

Nyitókép: CEU.

 

Vélemény, hozzászólás?