Női vállalkozók lendítik fel a startup világot?

Tizenegy startupból hat női alapítású vállalkozás vett részt a Design Terminal Mentorprogramjának most zárult, tavaszi szemeszterében. Az arány az innovációs ügynökség számára is kellemes meglepetés, bár Európában sem egyedülálló tendencia. Vajon mitől sikeresebbek a női vállalkozások? A programban induló alapítókkal beszélgettünk, akik változatos képet festettek tapasztalataik alapján.

Három kontinensről és kilenc országból jelentkeztek startupok Magyarország és a régió első Virtuális Mentorprogramjára. A Design Terminal inkubációs programja évek óta fut és már több mint ötven startupot támogatott. A karanténhelyzet miatt azonban most először az online térbe kellett költözniük.

Az adományozás klasszikus formáit megújító Donatero startup egyik alapítója, Nermin Rahimova Chilében minden nap hajnal 3-kor csapta fel laptopját, hogy a workshopokhoz csatlakozzon. Kedvét azonban egyáltalán nem szegte a szokatlan kihívás, és kérdéseinkre is készséggel válaszolt akkor, amikor már lezárásához közeledett a program.

Nermin Rahimova.

Amikor arról faggattuk, Dél-Amerikából hogyan látja a női vállalkozók helyzetét és szerepét, pozitív válaszokat adott.

– Mindig hittem abban, hogy nőnek lenni az üzleti világban inkább előny, mint hátrány. A nők vállalkozói és vezetői potenciálja képes friss lendületet adni a gazdaságnak. A női vezetők számának növelése csakis előnyére válik az üzleti világnak. Még olyan példa nélküli esetekben is, mint a COVID-helyzet.

A Mediumon jelent meg tavaly év végén egy összefoglaló anyag 10 Hungarian startups with female founders to watch in 2020 címmel, melynek írója amellett, hogy megállapítja, a kelet-közép európai régió jó évet zár a női startupperek számának növekedését tekintve, a női alapítók az európai 15,6%-os átlagot is túlszárnyalják, nem kevéssel: 23,7%-os eredményt értünk el egy felmérés szerint. Jó példa erre a Design Terminal aktuális Mentorprogramja is.

Először jelentkezett több nő, mint férfi

– Hétéves történetünkben most először fordult elő, hogy több női, mint férfi startup alapítóval indult el a szemeszter – mondja Ivanics Anikó, a Mentorprogram vezetője. – Ugyan tudatos törekvés, hogy növeljük a számukat, de minket is pozitívan ért és szívet melengetően lepett meg ez a mérföldkő.

Anikó külön örömként említi, hogy a külföldről érkezett csapatok mind női alapítók által vezetett startupok. A kenyai Fleet Simplify, Balqis Chepkwony vezetésével autótulajdonosoknak kínál flottamenedzsment szolgáltatást, az egyiptomi Saffy Water pedig a víztisztításban alkalmaz innovatív technológiát. Utóbbit Sahar Abdelhakeem képviselte női alapítóként a programban. Anikó bízik abban, hogy a tíz hét során ők is kellő inspirációt kaptak ahhoz, hogy saját környezetükben értéket teremthessenek.

– Felbecsülhetetlen értéket jelent számunkra, hogy a világ minden tájáról érkeznek hozzánk csapatok és alapítók, hiszen egy óriási megelőlegezett bizalom és pozitív megerősítés abban, hogy a munka, amit végzünk, nemzetközi színtéren is megállja a helyét. Hiszünk abban, hogy a csapatok sokszínűsége hozzájárul ahhoz, hogy az általunk mentorált tehetségek a különbözőségben a közös tanulásra való lehetőséget lássák meg.

A Design Terminal Mentorprogramjának kiválasztási fázisában elsődleges szempont a social impact. Olyan startupok jelentkezését várják minden szemeszterben, melyek a környezet és fenntarthatóság, egészség és jólét, képzés és foglalkoztatás, valamint mobilitás témakörében tudnak hatással lenni tágabb környezetükre.

– Ha kihagytam volna a DT inkubációs programját, sem a cégem, sem én nem fejlődtünk volna ekkorát ilyen rövid idő alatt – mondja Szinay Ildikó, az Upsoo startup alapítója, amely az élelmiszeripari munkaerő-toborzásban hoz újítást. – A program hasznossága mellett számomra a DT-közösség és a csapatok tették igazán élvezetessé az elmúlt tíz hetet.

A közösségépítés egyébként kulcskérdés volt ebben a szemeszterben, hiszen – talán könnyen belátható – nem egyszerű összetartó csapatot formálni úgy, hogy a felek csak a számítógépek képernyőjén látják egymást, gyakran több tucat egymás melletti videóchat ablakba zsugorítva. A startupok ennek ellenére jól vették az akadályt, stabil, egymást erősítő társaság kerekedett a program végére.  

Férfi és nő remekül kiegészítheti egymást

Ildikó, amikor a női vállalkozók helyzetéről kérdezzük, nem misztifikálja túl a kérdést. Mivel férfiak dominálta közösségben dolgozott azelőtt, hogy saját céget indított volna, most sem éli meg női mivoltát másodlagos szerepként.

– Partnerem a cégben férfi. Kettőnk skilljei kiegészítik egymást, különböző nézőpontjaink és munkastílusunk hozzájárul az eredményességhez. A tudásban, a motivációban, a tapasztalatban és a networking képességekben hiszek, ha a sikerről van szó – zárja rövidre a genderkérdést.

Ezek a képességek a Mentorprogramom és az azt záró Final Show keretein belül is elengedhetetlenek voltak. Július 16-án este robbant a Facebookon a záróesemény, ahol még vízipóló ikonunk, Dr. Kemény Dénes is megizzasztotta a startuppereket. (Az adás itt nézhető vissza.)

A kulcsszó: Womentoring

A Design Terminal kiemelt feladatának tartja a nők, a kismamák és a kisgyermekes anyukák szerepének erősítését a vállalkozói szférában.

– Kiemelt szívügyünk, hogy a női cégvezetőket, illetve a munkaerőpiacra visszatérő kismamákat és gyermekes édesanyákat támogassuk, számukra olyan inspiráló közeget és támogató közösséget teremtsünk, ahova szívesen jönnek és ahol nem kell választaniuk különböző életpályák között csak azért, mert a környezetükben nem látnak más példát – mondja Anikó.

A Design Terminal bemutatja őket a megfelelő embereknek, akik abban segíthetnek nekik, hogy ne érezzék hátránynak, hogy Magyarországról, egy kisbaba mellől vagy hosszabb kihagyás után indulnak el a vállalkozásfejlesztés útján a nemzetközi piacok felé. A #Womentoring eseménysorozatot tavaly indították el. A cél egy olyan új platform nyitása, amely hozzájárul a női jelenlét erősítéséhez az üzleti, a startup és a tech világban, valamint egy olyan értékes közösség létrehozása, amelyben a résztvevők segítik egymást.

Mivel tíz héttel ezelőtt, a vírushelyzet kellős közepén kellett szokatlan, szinte minden eddigi szabályt felülíró koncepcióval elindítani a zászlóshajó program aktuális szemeszterét, nem volt kérdés, hogy emelni kell a tétet a befejezéssel is. Merész lépésként televíziós tehetségkutatók és show-műsorok forgatókönyvéből inspirálódott a DT, ebben a formában mutatkozott be a nézőknek a tizenegy csapat.

A hazai startupperek Budapestről jelentkeztek be, míg a kenyai, chilei és egyiptomi csapatok online csatlakoztak az izgalmakhoz. Az innovatív megoldásokat bemutató pitcheket kíméletlen kérdésekkel bombázta Kemény Dénes mellett Csányi Gabriella startup alapító és befektető, valamint Stukovszky Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszteri tanácsadója, illetve a Budapesti Corvinus Egyetem alelnöke is.

A mentorok is versenyeztek 

A műsor keretében derült ki az is, ki nyerte el a leginspirálóbb mentor címet. A program erőssége ugyanis a hazai és nemzetközi szakemberekből álló mentor team. A tavaszi szemeszter csapatainak szavazatai alapján az elismerést női mentor, Horváth Irma kapta idén.

Irma közösségépítőként és digitális oktatási tanácsadóként támogatta a programot, sokat foglalkozik a női vállalkozói lét kérdéseivel a #Womentoring társalapítójaként és Mompreneur Nagykövetként.

– A legnagyobb erénye ennek a szemeszternek, hogy előrevetíti azt az állapotot, ahova el kéne jutnunk Magyarországon. A hat női alapító nem nőként mérettetett meg a versenyben, nem kivételeztünk velük, nem kezeltük őket úgy, mintha hátrányból indulnának. Női és férfi alapítók, női és férfi mentorok között valós, partneri, jó hangulatú dialógus indult el, ami mindkét fél számára értékes és tanulással teli volt.

A műsor során a közönség is szavazhatott, a legtöbb voksot a Briefly startup alapítói, Bittera Réka és Tassonyi Csenge kapták. A lányok magukra millenial girl boss-ként hivatkoznak, és karakán véleményük van cikkünk témakörét illetően is. Saját bevallásuk szerint sosem gondolkodtak azon, milyen érzés női startup alapítónak lenni. Legalábbis egészen addig, amíg ezt először meg nem kérdezték tőlük…

A Briefly csapata.

– A magyar startup közösség kívülről még talán kicsinek és zártnak tűnik, azonban, ha időt, energiát és lelkesedést fektetsz abba, hogy bekerülj, egy olyan közegbe csöppensz, ahol mindenki nyitott, kíváncsi rád és arra, amit csinálsz. Úgy tapasztaltuk, a közösség bármikor készen áll arra, hogy segítséget nyújtson – akár nő vagy, akár férfi.

Kétélű fegyvernek tartják a kizárólag nőknek szóló startup rendezvényeket és versenyeket, de elismerik, hogy a változáshoz néha radikálisabb eszközök kellenek.

– Magyarországon még szükség van ezekre a kezdeményezésekre ahhoz, hogy jó példák szülessenek: egyre több női mentor tevékenykedjen, le tudjuk bontani a sztereotípiákat és ne csak a szűkebb, startup ökoszisztéma legyen ennyire nyitott, hanem minden üzleti és személyes közösség is.

Jól teljesítenek a női startupok

A fenti Medium-statisztikát árnyalja egy szintén tavalyi Forbes-anyag, mely szerint Európában a legalacsonyabb a női vállalkozók száma a korai szakaszban lévő startupokat tekintve. Holott a felmérések szerint a női tulajdonban lévő digitális startupok nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek, mint azok, amiket férfiak hoznak létre. A női alapítású cégekre fordított befektetések pedig 63%-kal jobban teljesítenek.

A disszonanciát megerősíti a Kider App alapítója és CEO-ja, Szabó Edit Ditte is, bár természetesen nem kimondottan a statisztikáról kérdeztük őt.

– Vannak pillanatok, amikor nem számít a nemem. Néhány esetben viszont érzem: meg kell küzdeni azért, hogy elmagyarázzak valamit, ami egy férfi számára nem lenne ügy. Talán ez a legnehezebb. Megértetni magam bizonyos szituációkban.

Úgy érzi, a nők jobban fókuszálnak az úgynevezett soft skillekre, vagyis puha készségekre és KPI-okra, mint a férfiak. Habár ismer meglepően empatikus férfiakat is az üzleti életben.

A témát, úgy tűnik, számos nézőpont gazdagíthatja. Eltérő megélések, különböző élethelyzetek irányából indulhatunk ki akkor, amikor a vállalkozások sikerét boncolgatjuk. Egy biztos: ma már nemcsak azt érdemes vizsgálni, mennyiben járnak be nehezebb utat a női vállalkozók, sokkal inkább az tűnik mérvadónak, milyen skillekkel, milyen sikerekkel képesek felturbózni az üzleti szféra eredményeit a női alapítású startupok.    

A DESIGN TERMINAL MENTORPROGRAMJÁNAK ŐSZI SZEMESZTERÉRE MÁR LEHET JELENTKEZNI! KATTINTS!

Fotók: Design Terminál.

Vélemény, hozzászólás?