Alig létezik olyan vállalkozás, amelynek szekerét ne lehetne megtolni a közösségi médiában való szerepléssel. Sőt, sok esetben nemcsak a fejlődés, de a fennmaradás alapja is az online térben való közösségépítés. Magamutogatás és direkt reklám helyett a profik szórakoztató, informáló vagy inspiráló posztokkal, tudatos lépésekkel gyűjtenek követőket – azaz potenciális vásárlókat, ügyfeleket. Kónya Bea Haladó vállalkozóknak: Közösségépítés minden platformon! című előadásán jártunk a Női Karrierváltó fesztiválon. Borbola Lilla írása.
Felhasználók százmilliói elé emelte ki az Instagram Kónya Bea munkáját, de a hazai Google-képzéseken is példaként említik a kommunikációs tanácsadással foglalkozó Pikrea alapítójának eredményeit. (Itt írtunk róla korábban.)
Nem meglepő, hogy dugig telt a terem, a későn érkezőknek már úgy kellett bepréselni a székeket, hogy le tudjanak ülni.
– Nem tudtam már jegyet venni a fesztiválra, az utolsó pillanatban szereztem egyet a Facebookon keresztül. Ekkor döntöttem el, most már tényleg itt az ideje, hogy megismerkedjek ezzel a világgal – mutatkozott be egy hölgy, akinek még nincs aktív profilja a közösségi hálón.
A többiek előrébb jártak: idegenvezető, coach, menyasszonyi ruhaszalon tulajdonos, kézműves vagy más terméket forgalmazó vállalkozók is kíváncsiak voltak arra, hogy lehet még hatékonyabban kommunikálni az ügyfelekkel a közösségi médiában.
Zárt csoportokban dolgoznak a Facebook-guruk
A komment az új lájk – legalábbis a Facebookon egyre inkább ez a tendencia: az érdemi diskurzus, hozzászólások sokkal inkább kiemelnek egy posztot, mint csupán a kedvelések száma. Épp ezért még inkább fontossá vált a kétirányú kommunikáció és az aktív követői bázis a platformon.
Egy márka – jelentsen ez terméket vagy a saját egyszemélyes szolgáltatásunkat például fotósként, coach-ként – hírét az online közösségek viszik leghatékonyabban, a tagok elősegítik az ajánlást.
De hogyan érjük el, hogy a felhasználók organikusan, tehát ingyen, saját elhatározásukból kövessenek bennünket?
– Értékteremtő tartalommal, ami informál, inspirál vagy szórakoztat – mondta Bea a hallgatóságnak.
Nem elég tehát reklámfelületként tekinteni a közösségi oldalakra, a hatékonysághoz pluszt kell adni a követőknek. Jól működhet a kommunikáció egy zárt csoportban is, ahol a felhasználók kérdéseket tehetnek fel, információkat kapnak az adott témakörrel kapcsolatban – legyen szó esküvői ruhadivatról, vagy szakszerű fogyási tippekről.
Stroy-val kel, story-val fekszik a jó instás
Az Instagramon való szereplés alapja az esztétikus képi megjelenés, legyen szó fotóról vagy idézetről, amelyhez szöveget társítunk.
Nem maradhatnak el a hashtag-ek sem, amelyekből 30 darabot lehetséges egy poszthoz társítani.
Nemcsak lehetséges, hanem ha a téma engedi, ajánlott is minél többet használni, (akár kommentben is), hiszen ez a visszakereshetőséget és a nagyobb elérést teszi lehetővé egy-egy posztnál. Célcsoporttól függ, hogy ezt angol vagy magyar hashtag-gel tesszük, de a hazai közönségnek mindenképpen érdemes elsősorban magyar jelölést használni és rendszeresen posztolni mind story-n, mind pedig a főgalériában.
Időigényes elfoglaltság, de megéri
Az tehát mindenki számára kiderült: a márkánk online közösségben való eredményes jelenléte időigényes feladat, hiszen nem csak tartalomgyártásról van szó, hanem a moderálásáról, válaszposztok, -levelek megírásáról még nem is beszéltünk. Volt, aki azért jött el, hogy megértse, mit csinál tulajdonképpen a vállalkozásánál az online marketingese – talán itt közelebb jutott a válaszhoz.
Bea szerint nem feltétlenül kell az összes platform minden lehetőségét kihasználni, inkább a téma és a célcsoport szerint válasszunk. Az idősebb korosztályt például nem biztos, hogy nagy számban el lehet érni az Instagram IGTV-jén, míg a fiatalokat érdemes megcélozni ezen a csatornán.
A lényeg a következetes, rendszeres posztolás, és egy az adott téma iránt elszánt, elhivatott tartalomgyártó.
Persze nem lehet két ekkora közöségi oldal, mint a Facebook és Instagram lehetőségeit másfél órában összefoglalni (és akkor a többiről, például a LinkedIn-ről és Youtube-ról nem is beszéltünk), de mindenki kérdezhetett a saját vállalkozására vonatkozó konkrétumokat Beától, akinek egyébként többek között a Youtube-on is elérhető csatornája van, ahol rengeteg információt, hasznos tippet oszt meg az érdeklődőkkel.