Okos időbeosztás vállalkozó anyaként

A gyermekvállalás előtti időszakban azt gondoljuk, hogy túlzottan korlátoz minket a főnökünk, a munkahelyünk, hogy soha semmire sincs időnk és fáradtak vagyunk a nap végére. A fáradtság és az okos időbeosztás teljesen új megvilágításba kerül, ha kisgyermekes anyukaként kezdünk el vállalkozni és azon kapjuk magunkat, hogy másodpercekkel és pillanatok törtrészével zsonglőrködünk, miközben egy fáradhatatlan energiabomba igényli 0-24- ben a figyelmünket. Mégis hogyan gazdálkodjunk okosan az időnkkel? Zsolya szabadúszó íróként erre ad tippeket.

Édesanyaként a time management teljesen más értelmet nyert, mint korábbi rohanós, kiskosztümös időszakomban. Akkor azt hittem, hogy száz dolgot csinálok egyszerre. Ma már tudom, hogy ha száz dolgot is csináltam, de én és úgy osztottam be az időmet, ahogy szerettem volna. Aztán megérkezett “A FŐNÖK”, és felülírta a szokásokat.

Adott egy 2,5 hónapos gyermek, meg egy szellemileg iszonyatosan unatkozó anyuka. Ez voltam jómagam. Úgy éreztem, hogy már megnéztem az összes valamire való sorozatot, a gyermek még mindig napi 6-8 órát alszik napközben, tehát enyém a világ, irány az iskolapad és egy új szakma elsajátítása! Hát így kezdődött: máshol ezt egyszerűen csak naivitásnak hívják.

Ma már a kisfiam másfél éves. Napközben összesen egy órát alszik. Az ébren töltött idő reggel 5 és este fél 8 között – barátok közt is minimum 12 óra -, és az azóta bevállalt munkáim olyan 4-6 órányi érdemi koncentrálást igényelnének. Mert persze azóta egyre több ügyfelem lett, és egyre kevesebb énidőm, de a show-nak mennie kell tovább, így elmesélem, én hogyan csinálom (vagy a nálam még ügyesebbek).

5 tipp az okos időbeosztáshoz, ha kisgyerekes anyuka vagy:

1. Listázz és priorizálj!
Amikor elvállalsz, vagy felmerülnek új feladatok, nagyon fontos, hogy ne azonnal akard mindet megoldani! Vannak olyanok, amelyek tudnak várni – vagy megoldódnak maguktól, csak győzd halogatni -, és persze vannak, amik nem. Utóbbiakat célszerű a lista elejére venni. A munkavégzést illetően pedig érdemes azt is mérlegelni, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket a srácok ébrenléte alatt, akár együtt is meg lehet csinálni, így nyerünk némi időt.anyuka-gyerekkel

 

 

2. Amit lehet közösen, azt csináljatok együtt!
Az olyan jellegű munkákat, amelyeknél komolyan kell koncentrálni, mindig alvás időben csináld meg, különben több kárt okozol magadnak, mint hasznot. Ilyen lehet a délelőtti, ebéd utáni altatás, vagy este, ha képesek vagyunk még a nap végén koncentrálni. Sokat segítenek a hajdani egyetemi vizsgaidőszakok praktikái, no meg a lelkesedés, hogy végre csönd van és lehet haladni! Minden más jellegű tevékenységet viszont szigorúan gyerek jelenlétében végezzünk, úgymint takarítás, főzés, pakolás, monoton és nagy koncentrálást nem igénylő feladatok, így ő sem szorul ki a társaságunkból, és mi is haladunk.

3. Terelgessük az ügyfeleket!
Vannak olyan ügyfelek és munkák, amikor mindegy, hogy mikor végezzük el, csak határidőre készen legyen. Egy blog megírása, egy poszt beütemezése, vagy épp egy más időzónában lévő ügyféllel való kapcsolattartás nem igényli azt, hogy munkaidőben – amely a gyermek ébrenlétével egybevág – teljesítsük. Bátran egyeztessük le ügyfeleinkkel, hogy melyik az az idősáv, amikor az ő feladataival tudunk foglalkozni, szoktassuk hozzá őket, hogy a tartalmi munka a számunkra kényelmes/kivitelezhető idősávban fog történni, és játszunk az időzónákkal is, ha tehetjük. Így mi sem leszünk frusztráltak és az ügyfelek is megkapják a szükséges figyelmet.

4. Ne féljünk kiszervezni!
A munka kiszervezése nem csak a nagyok kiváltsága. Bizony a kisvállalkozóknak is lehetnek olyan feladatai, amelyeket érdemes másra bízni – és ez nem feltétlenül kell, hogy költségekkel járjon. Akár barter alapon is megoldhatjuk, kereshetünk virtuális asszisztenst, megkérhetjük egy hozzáértő családtagunkat, vagy épp rábízhatjuk magunkat valamely okos szoftverre. A lényeg, hogy a számunkra kevésbé releváns, vagy kézenfekvő feladatokat szervezzük ki, így jelentős időt nyerhetünk az érdemi feladatok számára.

5. Kérjünk segítséget!
No igen, talán ez a legnehezebb pontja az anyuka-vállalkozó létnek. Hova és hogyan helyezzük el a gyermeket, ha a fejünkre tornyosulnak a feladatok. A minap hallottam a kifejezést egy volt kollégámtól, aki szerint meg kell találni a ’nénit a házban’! Ahol ugyanis nincs egy mindig mozgósítható nagymami, vagy egy szintén rugalmas beosztású apuka, ott valóban nehezebb a mindennapi munkák menedzselése. Szerencsére azonban nekünk kedveznek az olyan kezdeményezések is, mint a közösségi irodában nyitott gyermekfelügyelet, a játszóházak és az anyukacsoportokból ismert lelkes barátnők.

Számodra mi az a bevált módszer, vagy trükk, ami segít abban, hogy a lehető leghatékonyabban tudd elvégezni a feladataid? Oszd meg velünk, hogy mi is azok lehessünk!

Vélemény, hozzászólás?