Barion Pixel Skip to content
Bernáth Melinda Smarta

Nagy adag önbizalom és a tudat, hogy értéket kínálsz, ez kell – mondja a Smarta bloggere

Egyszerre tud tartalomgyártóként és marketingesként is gondolkodni-ez a titka Bernáth Melindának, a Smarta blog tulajdonosának. A gasztroblogger arról is mesélt milyen út vezetett a háztartási készülék-blogolástól a foodstylingig.  

A mindennapjaidat a tartalomkészítés teszi ki. De nem volt ez mindig így. Honnan érkeztél meg a vlogger-influencer világba?

A kommunikáció mindig is része volt az életemnek, amit közgazdász-marketingesként az ügyfél oldalon kezdtem. Végig jártam a multis ranglétrát, rengeteget tanultam és tapasztaltam, végül 2010-ben búcsút mondtam az alkalmazotti létnek, és saját vállalkozásba vágtam (import és nagykereskedelem). Ami hatalmas nagy különbség volt, hogy nem volt marketing büdzsé és többféle ügynökség, így sokkal több munka és felelőséggel került a vállamra, amiből szintén rengeteget tanultam.

Ekkor mélyedtem bele jobban a szövegírás, tartalomgyártás és a vevőkkel való kapcsolódás világába. Létrehoztam és kezeltem a saját forgalmazású márkák social oldalait, telefonnal elkezdtem rövid receptes videókat és fotókat készíteni, és céges blogot írni.

Ez inspirált, ezért vágtál neki ennek a kalandnak?  

A 2010-es évek közepén már volt némi marketing büdzsénk, és az influencereken keresztül történő kommunikáció költséghatékonynak tűnt. Ekkor kezdett el a tartalomgyártás is berobbanni, egymás után születtek a blogok, de azt láttam, hogy abban a témában, amiben én keresek tartalomgyártót – háztartási készülékek -, nincs senki. Ekkor jött az ötlet, hogy akkor miért ne lehetnék én az, aki erről a témáról blogol.

Hogyan képezted magad? Ki és mi segített abban, hogy felépítsd a kommunikációs csatornáidat? Mi volt az első lépés?

Beírtam a google-be, hogy blogger képzés. Vannak, akik szeretik maguk megtapasztalni, hogy mi az, ami működik és mi az, ami nem. Na, én nem ilyen vagyok. Szerettem volna tudni, hogy hogyan kell jól csinálni már az első perctől. Ekkor találkoztam Mándó Milánnal, a Minner alapítójával, aki egyénre szabott blogger képzést tartott. Ő segített életre hívni és pályára állítani a SMARTA-t.

Milánnal azóta is nagyon jó kapcsolatban vagyunk, és hamarosan jön a közös videós képzésünk is a Minnerakadémián, aminek nem más a témája, minthogy hogyan legyünk profi tartalomgyártók.

Több, mint 15 órás nagyon komoly tudásanyagot raktunk össze, egyedülálló képzés lesz ebben a témában. De azt hiszem egy kicsit most előre ugrottam.

Hogy jöttek az első megbízások? Miként lehet építkezni, fejlődni, ügyfelet szerezni ezen a területen?

Kell hozzá egy nagy adag önbizalom, és az a tudat, hogy értéket kínálsz egy cégnek, márkának, ami neki márkaismertséget, ügyfelet hoz, nem pedig pénzt kuncsorogsz a hobbidhoz. Szerintem ez az egyik kulcs, és egyben a legnehezebb is.

Az első 500 Facebook követő és a 10. blog poszt után ezzel a mentalitással kezdtem el megkeresni a cégeket. Nem mondom, hogy mindenki azonnal igent mondott, de 3 hónappal a blogom indulása után már volt fizetett együttműködésem, és utána már könnyebb volt egy-egy újabb együttműködés, hiszen volt referenciám. A SMARTA YouTube csatorna indulása után kb. fél évvel már az ALDI-val dolgoztam együtt.  

Mai napig az együttműködéseim nagyobb részében én keresem meg a céget.

Egyrészt csak olyan márkákkal veszem fel a kapcsolatot, akiknek a termékeit ismerem, szeretem, használom, tehát tudom hitelesen képviselni és szívből ajánlani.

Másrészt a kisebb cégeknek nincs igazán kapacitása, hogy blogger együttműködéseket önállóan feltérképezzenek, a nagyok pedig általában ügynökségekkel dolgoznak, akiknek megvan a bebetonozott listájuk, hogy kikkel dolgoznak, és ezt ritkán frissítik. Így mind a két táborban nyitottsággal fogadják, ha konkrét elképzeléssel érkezem hozzájuk. De ez a nyitottság azért nem jelent azonnal együttműködést is. Kapok bőven nemeket is, és van olyan is, hogy 2-3 évvel később kezdünk el együtt dolgozni.

Mit tartasz legnagyobb erényednek? Miért jó annak, aki veled dolgozik? Azaz, hogy adod el a szolgáltatásaidat az ügyfeleknek?

Egyszerre tudok tartalomgyártóként és marketingesként is gondolkozni, mert mind a két oldalon sok éves tapasztalatom van. Az elején nagyon sokat kérdezek, hogy megértsem a márkát, a kommunikáció célját, és ehhez próbálom a leghatékonyabb megoldást kínálni. Nagyon fontos számomra, hogy olyan tartalmat készítsek, ami mind az ügyfélnek jó, mind a követőimnek értéket teremt.

Többször volt olyan, hogy az ügyfél konkrét tartalmat kért, de amikor elkezdtük kibontani a célt, kiderült, hogy az a felület nem lesz alkalmas az ő céljának a megvalósítására. Ilyenkor mindig hozok alternatív javaslatot, amiről tudom, hogy működni fog, és elérjük a célt, és az olvasóim/nézőim sem érzik idegennek vagy erőltetettnek a tartalmat.

De ha úgy látom, hogy valami sehogy nem fog hatékonyan működni, és fölösleges pénzköltés lenne, azt is kerek-perec megmondom.

Figyelemmel kíséred-e a konkurenciát? Egyáltalán van-e olyan, akit konkrétan annak tartasz?

Sokkal jobban hiszek az együttműködésben, és egymás segítésében, mint a rivalizálásban. Van nagyon sok tehetséges tartalomgyártó, akikkel egy-egy területen fedjük egymást témákat tekintve, de más a személyiségünk. Például ugyanazt a receptet teljesen máshonnan közelítjük meg. Van, akinek az egyikünk van, akinek a másikunk stílusa jön be.

Volt már olyan, hogy nem éreztem magaménak egy együttműködést, és ajánlottam egy másik tartalomgyártót a márkának, de volt olyan is, hogy engem ajánlottak, vagy vontak be egy projektbe. Én inkább ezekre a szinergiákra fókuszálok, mint irigykedve lessem, hogy kinek milyen együttműködése vagy hány követője van.

Mi volt az, amire nem számítottál, ami nehézség volt és meg kellett küzdeni vele?

A tartalomgyártás nagyon magányos munka tud lenni, ha nem vagy elég nagy ahhoz, hogy egy csapat vegyen körül. Aminek persze megvannak az előnyei is, de ha elakadok, vagy csak jó lenne átbeszélni valakivel egy projektet és ’brainstormingolni’, akkor nagyon nehéz megtalálni azt, akihez bizalommal lehet fordulni, és érti miről van szó.

Ma már szerencsére vannak olyan szakmán belüli barátok, akikkel kialakult egy kölcsönös bizalom, tudjuk egymást segíteni. Sokszor elég egy fél mondat, vagy egy másik nézőpont, és máris át lehet lendülni egy megakadáson vagy problémán.

A tartalomgyártás során megnyitottál egy teljesen új utat is. Ételfotózást, stylingot is vállalsz ma már. Ez hogyan alakult ki?

Ahogy egyre több lett a receptem, és egyre jobban beszippantott az Instagram, azt éreztem, hogy a képeim nem elég jók. Nem tudom vizuálisan jól átadni azt, amilyen maga az étel. Ekkor elkezdtem érezni, hogy a telefonos fotózásnak is már a felső határán vagyok, és ennél többet szeretnék.

Ismét előkerült a google, és beírtam, hogy ételfotózás tanfolyam, de olyat nem találtam, ahol az akkori tudásszintemen túlmutató képzés lett volna.

Így tovább mentem, és rátaláltam olyan nemzetközi ételfotós és foodstlying képzésekre, amelyekre szükségem volt. Beszereztem egy profi gépet is, elkezdtem gyakorolni. És láttam magamon, hogy hétről hétre fejlődöm, ami egy újabb löketet és önbizalmat is adott.

Aztán amikor 2020-ban az első lezárások voltak, és nem lehetett tudni mi lesz, nagyon sok cég állította le az influencer kampányokat. Nekem is egymás után mondták vissza az együttműködéseket a Smarta felületekre. Ezzel párhuzamosan viszont megjelent egy új igény a partnerek részéről, mégpedig a saját felületetekre való ’karantén-tartalomgyártás’.

Az első külsős megbízásom a Tchibo-tól érkezett, akivel már régóta együttműködtem a Smarta kapcsán, kávés recepteket szerettek volna a social felületekre. Mivel nemzetközi szinten nem voltak felkészülve a leállásra, nem volt megfelelő mennyiségű és tematikájú tartalom, amit lehetett volna használni.

Mivel a nagy, nemzetközi cégek – a szervezeti struktúra és vállalati rendszerek miatt – nem tudnak gyorsan reagálni, ezért helyi megoldást kerestek a tartalomgyártásra. Ez az együttműködés annyira sikeres volt, hogy azóta is rendszeresen készítek nekik tartalmakat az Instagramra.

És ahogy a blog indulásnál is, az egyik ügyfél hozza a másikat, itt is ez történt.

A munkám egyre nagyobb szeletét teszik ki azok a receptek, fotók, videók, amelyek nem a saját felületeimen jelennek meg, hanem a partnereim oldalain. Ehhez is megszületett tavaly egy ételfotós weboldal, ahol meg lehet nézni a portfólióm.

Különleges sikert könyvelhetsz el most magadnak. Külföldi partner megbízásából készítettél fotósorozatot. Mesélnél erről kicsit bővebben?

Ősszel az osztrák Zotter csokigyárnak készítettem lifestlye fotókat az új termékeikről, ami egyrészt óriási kihívás, másrészt egy igazi öröm projekt volt. Aki ismeri a Zotter-t, az tudja, hogy nagyon extravagáns és dekadens márkáról van szó, ami nem csak a termékportfóliójukban, hanem a kommunikációjukban is megjelenik. Emiatt a projekt végén, amikor nem csak egy nagyon pozitív visszajelzést, hanem egy ajánlást is kaptam tőlük, az nagyon megerősített, hogy jó úton járok.

Honnan inspirálódsz, kiket követsz itthonról és a nagyvilágból, akik pozitív példaként állnak előtted?

Ételfotózás és styling témában elsősorban nemzetközi szinten vannak olyan tehetséges fotósok, akiknek a munkái inspirálnak. A Foodtographyschool és a Foodartblog instagram oldalak remek gyűjtőhelye a tehetséges fotósoknak. Ha pár konkrét nevet ki kellene emelnem, akkor Kimberly Espinelt (The Little Plnatation), Sara Crawfordot (Broma Bakery), Daria Volkovat (Daria Foodpictures) említeném. Magyarok közül Csulak Réka az, akinek nem csak fotóit imádom, de az is hihetetlenül inspiráló, ahogy a karrierjét építi.

Mire készülsz most, mik a terveid? 

 Az elsődleges célom, hogy kialakítsak egy fenntarthatóbb vállalkozási modellt, hogy ne én szolgáljam a vállalkozásom céljait, hanem a vállalkozásom szolgálja az én személyes céljaimat.

A tudásomat már nem csak azoknak szeretném átadni, akik recepteket, vagy hasznos tippeket keresnek a mindennapokhoz, hanem szeretnék segíteni azoknak is, akik most szeretnének elindulni a tartalomgyártásban. Vagy már elindultak, de szeretnének minél rövidebb idő alatt minél hatékonyabbak lenni.

Ehhez a Minnerakadémián már elérhető egy mobilos fotózás-utómunka mini kurzusom, és hamarosan indul a tartalomgyártás hatékonyan képzés is, amit korábban már említettem.

Emellett a fotózásban szeretnék még inkább fejlődni és erre szeretnék egy kicsit nagyobb fókuszt helyezni. Ez az a terület, ami most a legjobban lelkesít és a legnagyobb kihívást is jelenteni. Szeretném magasabb szintre emelni a tudásomat, hogy azokat az ízeket és érzeteket, amiket megtapasztalok, úgy tudjam képi világba átültetni, hogy az, aki megnézi ugyanazt társítsa hozzá, mint én.

Ezek mellett természetesen a Smarta is marad, és fejlődik. Rengeteg ötletem és tervem van a következő 2-3 évre, ami túlmutat az eddigi online tartalomgyártáson. De ezek még műhelytitkok.

Fotók a szerző saját képei

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely