Barion Pixel Skip to content

Startup kontra vállalkozás – Melyiket válaszd?

Van egy jó ötleted, de nem tudod, hogy melyik vállakozási forma illene a megvalósításához? Menő lenne startuppernek nevezni magad, de azt sem igazán tudod, eszik-e vagy isszák? Lehet, hogy egy klasszikus, kevésbé kockázatos vállalkozás való neked? Horváth Irma coach, a Női váltó Akadémia társalapítója segít. 

A startup fogalmát nekünk, magyaroknak kicsit emésztgetnünk kell, főleg azért, mert viszonylag rugalmas keretek közé helyezhető vállalkozási forma, ami tőlünk nyugatabbra évtizedek óta teljesen jól működik. De azért manapság már mi sem számítunk teljesen zöldfülűnek a témában. Horváth Irma, coach, a Női váltó Akadémia társalapítója  egyre több kiváló startupperrel találkozik hazai vizeken is.

Az alábbiakban talán ijesztőnek tűnő kifejezések sorjáznak majd, de nem kell félni tőlük. Előbb-utóbb mindegyik szembejön veled, ha saját céget alapítasz. Akkor is, ha a szépségiparhoz, a pénzügyi vagy az IT-világhoz, vagy éppen a kézműves kreatívkodáshoz van közöd. Most mindössze annyi a dolgod, hogy miközben olvasod a cikket, végiggondolod, a saját terveidhez ezek közül mi passzol a leginkább. Ha mindegyik, nyert ügyed van: nemcsak az üzleti életben, de a startupperek körében is helyed lehet! Itt ugyanis az alábbi 5 feltételnek biztosan teljesülnie kell. 

Lássuk az öt szempontot!

  •  Innovációs képesség: ez az egyik alapismérve a startupnak. Újításokra törekszik – ez lehet termék, módszer vagy szolgáltatás. Ez a tulajdonság magára a startup vállalati felépítésére is vonatkozik. Olyan értéket kell teremteni, ami eddig még nem volt, vagy nem szokványos.
Horváth Irma. Fotó: Bulla Bea.
  • Növekedési képesség: a vállalkozás lassú, de dinamikus építkezés, stabilitással és mérsékelt rizikóval dolgozik. Ezzel szemben a startup nagyon gyorsan és robbanásszerűen növekszik, ehhez a tempót az üzleti terv adja meg.
  • Nemzetközi piacra termett: az előbbi pontból következik a hatványozhatóság. Például azonnal, egyszerre több országban is piacra dobják, a terjeszkedés gyorsan megvalósul. Magyarán kapásból nemzetközi babérokra törnek. Ha ötletedet csak a saját településed keretében vizionálod, maradj a vállalkozásnál.
  • Magas kockázati tényező: ugyan nem alapfeltétel, de általában jellemző a startupokra, hogy a siker érdekében képesek magas kockázatot vállalni.

Várható mellékhatások: átizzadt, átidegeskedett éjszakák megszállott munkavégzéssel kombinálva. A termék kimegy a piacra, mielőtt véglegesítené a startupper, kockázati tőkét von be, tulajdonostársakat választ üzletrészért cserébe – ez a vállalkozásokra nem igazán jellemző, viszont náluk nyugisabb az élet: kisebb rizikóval dolgoznak.

  • Közösségi jelleg: a vállalkozó magányos farkasként is boldogulhat, vagy szigorú vállalati struktúra szerinti vállalkozásként is működhet pl. a kkv-szektorban. A startup nem elszigeteltségben él, hanem a gazdasági ökoszisztéma szerves részeként. Partnereire is közösségének a tagjaiként tekint.

Szeretnék többet tudni a Női váltó Akadémiáról!

Nagy a bukás lehetősége

Ha mind az öt szempont azt bizonyítja számodra, hogy született startupper vagy, az jó, de azért álljunk meg egy szóra. Sajnos a gyakorlat azt mutatja, mégsem annyira rózsás a helyzet. Ugyanis 10-ből 9 startup elbukik. De miért?

  • A zseniális ötletet nem előzte meg felmérés: kell-e, illetve ebben a formában kell-e? Magyarán van-e rá kereslet?
  • Rossz pénzügyi tervezés: nem jól mérik fel a vállalkozás felszálló ágához szükséges anyagiakat, és nem jut pénz felfuttatni a terméket.
  • Emberi kompetenciák hiánya: kockázatvállalás és nagyfokú önreflexió nélkül simán bukás lehet a vége.

Akár vállalkozó, akár startupper az ember, földre huppanás után azonnal fel kell tudni állnia. A motivációt ne veszítse el! Önmarcangolás helyett ismerje fel, ha valamihez nem ért, és kérjen segítséget!

Nagy igazság: aki nem bírja a kudarcot, ne vállalkozzon! Más területen is lehet sikeres ember.

  • Hiányzik a támogató, drukkoló környezet. A család hozzáállása sokat számít, csakúgy, mint az, akit a vállalkozásba beveszünk.
  • Minden vállalkozás egy kockás papíron kezdődik: gyors kalkuláció alapján érdemes felvázolni, mennyi pénz szükséges a megvalósításhoz, illetve a szükségletekre. Ha már itt nem jön ki a matek, az árkalkuláción módosítani kell.

Ki segíthet az indulásnál?

Hasonló szemléletű emberrel fogj össze! Teremtsd meg a biztonsági buborékodat. Aztán keress egy tapasztalt mentort! Ő megnézi, hogy amit csinálsz, annak van-e értelme. Figyelmeztet a hibáidra.

Valóra vált álom – Akadémia induló női vállalkozásoknak

Horváth Irma neve ismerősen csenghet a Női váltó követői számára. A coach, teamcoach, tréner, a Morea Tréning vállalkozás vezetőjének – aki jelenleg egy nagy nemzetközi startupnak is dolgozik – régóta dédelgetett álma válik valóra: a Női váltóval karöltve elindul a Női váltó Akadémia, melyben Irma társalapítóként vesz részt, és a módszertani területért felel. Azon dolgozik, hogy az ide jelentkező nők azt érezzék, valóban támogató közösségbe csöppentek, és saját vállalkozásukban ténylegesen hasznosítható tudáshoz jutnak.

A márciusban esedékes első modulban azokat a nőket várják, akik már kacérkodnak a vállalkozás, illetve a startup gondolatával. A második modul az alapokról szól majd; az indulásban segít, például az ötletek pontos megfogalmazásában. A harmadik a megvalósítás módszerét mutatja be, a növekedésben és a stabilitásban támogat. A negyedik modulban a dübörgésé a főszerep: hogyan valósítható meg a sikeres szintugrás, egy másik piac felfedezése. Az akadémia a növekedésben is segíti majd az ide jelentkezőket.

 Jelentkezem a Női váltó Akadémia képzésére!

És kell egy jó csapat, de nem mindenkinek kell azonnal saleses, jogász vagy menedzser már az elején. Vizsgáld meg, üzleted adott szakaszában milyen szakemberre van szükséged! Találj olyan partnert, aki nagyon jó abban, amit csinál. Az sem baj, ha a konkurenciának is dolgozik.

És ha ellopják az ötletemet???

Ne erre koncentrálj! Az a cél, hogy jó tempóban haladj előre a saját utadon! Már a kezdetnél beszélj róla sokat, sokaknak: minél többet hallod magad, annál jobban meg tudod fogalmazni, mit is akarsz elérni.

Ez a tudatos szemlélet alapja. Ha már az egymondatos összefoglalót is el tudod mondani a termékedről, szolgáltatásodról, jó úton jársz – mondja Horváth Irma. Ha megvan a tehetséged, a minőségi és kemény munkád, ha ott a tűz benned, hadd lopják az ötletedet! Előbb-utóbb úgyis révbe érsz! Ha élvezed az egész folyamatot, jó helyen vagy!

Nyitókép: Freepik.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely