Horváth Rita workshopot tart a Női Karrierváltó Fesztiválon.

Alkalmas vagy vállalkozónak – de csak ha meg tudsz enni egy elefántot!

Pénz, szabadidő, tudás és gyakorlat ezek hiányára fogjuk a leggyakrabban, hogy miért nem vágunk bele a vállalkozásunkba, amelynek ötlete, terve már olyan régóta motoszkál, formálódik az agyunk valamely zugában. És persze ott a kínzó kérdés: egyáltalán képesek lennénk-e egy vállalkozás működtetésére? Pedig a helyes felvetés valójában az, hogy milyen típusú vállalkozás működtetésére vagyunk alkalmasak! A 20 éves HR vezetői tapasztalattal rendelkező Horváth Rita Alkalmas vagy vállalkozónak? című workshopján jártunk a Női Karrierváltó Fesztiválon. Borbola Lilla írása. 

Stílusosan a fesztivál legelején, szinte a megnyitóval egy időpontban kezdődött Rita előadása az egyik Workshop teremben – ami nem csoda, hiszen a legalapvetőbb kérdést tette fel a címben. Aki ugyanis nem tűnődik azon, hogy vajon alkalmas-e vállalkozónak, az valószínűleg már belevágott az elképzeléseinek megvalósításába, vagy épp fel sem merült benne soha a váltás lehetősége. 

A férfiaknak vagy a nőknek megy jobban?

A választ már régóta tudjuk: egyiknek sem, és mégis mindkettőnek.

A különbség a gondolkodás, a problémafelvetés és –megoldás módjában van.  

Mark Grungor, amerikai lelkész pontosan körüljárja a kérdést Férfiagy, női agy című könyvében: az agy bal féltekéje tartalmazza a logikai és érvelő központot, a jobb félteke pedig az érzelmeket, a szépségre és a társas kapcsolatokra vonatkozó megítéléseket.

A férfiak körülbelül 85 százaléka balféltekés gondolkodó, tehát a logikát keresi elsődlegesen az életben, a problémamegoldásban, a kapcsolataiban. Következésképpen nagyon feladatközpontúak, és többnyire egy (a bal, vagy  ritkábban a jobb) agyféltekével gondolkodnak. A nők ezzel szemben párhuzamosan használják a két féltekét, együtt dolgozzák fel az információkat, egyszerre többféle szempontból – véli a lelkész.  

A titok pedig az, hogy ezeket a különbségeket tudatosan kezeljük, felismerve a bennük rejlő lehetőségeket és korlátokat – és ezt nemcsak a cégünkben, hanem a kapcsolatainkban is kamatoztatni tudjuk.

Hogyan derítsd ki milyen vállalkozás való neked?

Horváth Rita workshopja a Női Karriervűltó Fesztiválon

Hogy kiderítsd, milyen vállalkozás illik hozzád a legjobban, meg kell keresned az erősségeid, amelyekre építeni tudsz. Angolul ezt uniques selling proposition-nak, azaz USP-nek nevezik. Ha megtaláltad, amiben jó vagy, és megtudtad, mi az, amit az ügyfelek akarnak, illetve megfigyelted, mi az amit a versenytársak jól csinálnak, akkor már jó úton haladsz az előkészületekben.

Honnan merítsd az energiád?

Nemcsak a leendő ügyfeleket és a piaci helyzetet kell kiértékelni indulás előtt, hanem saját magunkat is.

Nem mindegy ugyanis, hogy introvertált vagy extrovertált vagy.

Előbbi sem kizáró ok az álmok megvalósításában, csak figyelembe kell venni, hogy míg a társaságot kedvelők számára a home office lesz megterhelőbb hosszútávon, addig a zárkózottabb embereket a folyamatos nyüzsgés meríti le.

A workshopon a kapcsolatépítés, a feltöltődés és a fejlődés lehetőségeiről is beszélt Horváth Rita, de különböző feladatokkal és modellekkel (pl. életkerék, vagy grow modell) is készült a HR vezető a hallgatóságának.

Nem is olyan nagy falat az elefánt

És hogy hogyan kezdjük el a változtatást, fejlődést ennyi területen?

Hogyan együnk meg egy elefántot? A válasz egyszerű: falatonként – élt a hasonlattal Rita.

A lényeg, hogy saját személyiségtípusunknak, kompetenciáinknak megfelelően válasszunk a lehetőségek közül, a cégformákól kezdve a továbbképzéseken át a képviselni kívánt értékig.

A siker az első lépésekkel kezdődik

Az első lépést az egyik vendég, Zsembery-Lukáts Lilla már meg is tette a workshop végén: bátran feltette a kérdést a csoportnak, hogy ki az, akivel leendő rendezvényszervező vállalkozásában együtt tudna működni.

– Tegnap volt az utolsó napom a munkahelyemen, miután felmondtam. Az első szabad napomat itt töltöm – kezdte a mosolygós 34 éves nő, aki már régóta tervezgeti, hogy céget indít.

– Szeretnék a magam ura lenni, és a saját igényeim szerint alakítani a munkámat, a feladataimat. Ezen workshopon rájöttem, hogy csak arra szabad koncentrálnom, amit szeretnék elérni. A „szív” az, amit itt kaptam: erőt, hogy belevágjak a saját vállalkozásomba. Egy dekoros hölgy már jelentkezett is, vele felvettem a kapcsolatot – összegezte élményeit Lilla.

Fotók: Kovács Attila.

Vélemény, hozzászólás?