Barion Pixel Skip to content

Halász Judit még mindig sláger – de miért is jó, ha magyar zene szól otthon?

Egy beszédzavarokkal foglalkozó szülői csoportban egy logopédus javasolta az egyik szülőnek, hogy addig is, amíg nem kerülnek szakemberhez, hallgassanak sok magyar gyerekdalt, zenésített mondókákat a kétévesen még egy szót sem beszélő kislányával. A zene ugyanis az egész agyat dolgoztatja. Ha zenélünk, vagy zenét hallgatunk, valóságos tűzijáték szikrázik a fejünkben – ezt amerikai kutatók bizonyították agyi képalkotó vizsgálatokkal. Aki szereti a muzsika bármilyen formáját, annak fejlődnek a matematikai, szociális és kommunikációs képességei.  

Minden mozzanatra emlékszem: kimenekült a Ringatóról. Szerintem akkor tanult meg futni. Talán még nem volt egyéves. Az egyik ilyen alkalomkor határoztam el, hogy nem mi megyünk a zenéhez, hanem a zene jön majd hozzánk. Az egész úgy indult, hogy szívószállal buborékot fújtunk vízbe és a bugyogásnak ritmust adtam. Ez nagyon bejött neki. Aztán felfújt lufit eresztettem le, vékonyra húzva a száját, ekkor már mutatta, hogy melyik a magas hang és melyik a mély. Másfél éves volt, amikor kitaláltam neki a zeneórát: rumbatök, xilofon, csörgők, triangulum volt a kezdőszett, aztán társult még hozzá gitár, szájharmonika, szintetizátor, furulya és a szomszédok nagy kedvence, a hegedű. A zenétől menekülő gyerekemből zeneimádó lett, minden hangszert megszólaltat, a zongorán pedig színkotta segítségével már játszik is. Ezen kívül otthonosan kezeli a Spotify-t, kiválasztja, melyik játékhoz milyen zene illik. Tehát van remény.

Gryllus Vilmos a másik befutó

De ha nem maguk zenélnek a gyerekek, akkor vajon mit hallgatnak? Mit mutatnak meg nekik a szülők és mit tiltanak? Kell-e egyáltalán tiltani bármit is? A közösségi oldalon több csoportban tettük fel a kérdést.

„Remélem sosem találja meg a youtube-on a Barbie Girl című örökzöldet a 90-es évekből” – írta az egyik anyuka. Egy másik pedig azon a véleményen van, hogy mindent hallgathat a gyerek, kivéve az erőszakról szóló számokat: „ötévesen már véleményt formál zenékről, válogat, formálódik az ízlése és nem mellesleg bővül a szókincse. Ezt leginkább a dalhallgatásnak, a közös éneklésnek és a rengeteg meseolvasásnak tudom be.”

„Egyik este arra jöttem be a zuhanyzásból, hogy a 3 éves fiam fekszik az ágyban és Halász Judit Lusták dalát énekli a macijának. ‘Feküdj mellém lusta, kezdjünk együtt lustálkodni.’ Imádtam. Persze utána három napig dallamtapadásom volt” – írja egy édesapa.

Kicsit sem meglepő módon Halász Judit szinte minden gyerek életében jelen van. Gyakorlatilag a 70-es évektől napjainkig generációk nőttek fel a zenéin. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy ő az az előadó Magyarországon, aki a legtöbb gyerekdalt énekelte fel, aki nélkül nem lehet születésnap vagy karácsony egy gyerekes családban.   

 Gyors közvéleménykutatást végeztünk arról, milyen zenéket hallgat a mai 0-6 éves korosztály. Kivesznek-e a népdalok, jut-e idő a régi zenékre vagy esetleg csak útközben, az autóban találkozik a kisgyerek vele. A hozzászólásokban az említések számát vettük alapul.

Milyen zenét hallgatnak a mai kisgyerekek – a szülők válaszait gyűjtöttük össze.

A korántsem reprezentatív felmérésből az derül ki, hogy Halász Judit és Gryllus Vilmost szinte mindenkit maga mögött hagyott. Népszerűek a magyar popzenei előadók a 70-es, 80-as évektől napjainkig, valamint a népdalok és gyerekdalok. Ez utóbbiból több sorozat is található a youtube-on, akad amerikai dal átirat, magyar népzenei feldolgozás, ovis dal és mondóka sorozat is.

A gyerekek zenehallgatásáról és zenetanulásáról rengeteg tanulmány jelent már meg. Három dologban minden szakember egyetért: a zenének szerepe van a szociális, valamint a nyelvi készségek és a kommunikációs terület fejlődésében. Hat az agyra – egész másként működik azoknak a gyerekeknek az agya, akik megtanulnak egy hangszeren játszani. Sőt, a muzsika hatással van a későbbi tanulási képességekre is.

A zenehallgatás agyi edzés

A Queenslandi Egyetem 2015-ös kutatásából kiderül, hogy a szülővel közös zenélés kisgyermekkorban még a közös meseolvasásnál is előnyösebb lehet: javítja a számolási készséget, szociálisabbá tesz és koncentrálja a figyelmet. A több, mint 3 ezer gyereket vizsgáló tanulmány szerint azok, akik 2-3 éves korban együtt zenéltek, énekeltek a szüleikkel, bővebb szókinccsel rendelkeztek; valamint 4-5 éves korukban hosszabb ideig tudtak koncentrálni egy-egy feladatra, empatikusabbak voltak és önfegyelmet is tudtak gyakorolni. Ez nem volt megfigyelhető azoknál, akiknél ez a szülői élmény kimaradt.

Anita Collins, az agyi fejlődés és a zenetanulás összefüggéseinek kutatója és oktatója egy TEDx előadásban azt mondta: a zenehallgatás agyi edzés, a zenélés pedig agyi tűzijáték. A zene ugyanis – ellentétben más tevékenységekkel – nemcsak az agynak egy bizonyos területét aktiválja, hanem a teljes egészét.

Éppen ezért érdemes minél nagyobb hangsúly fektetni már egészen kicsi kortól a zenélésre, legyen az két legókocka összeütögetése, ritmus visszatapsolása vagy kisgyermekkorban egy-egy hangszer megszólaltatása. Valóban egy életre szóló alapot adhatunk ezzel a gyerekeknek.

Kiemelt kép: Freepik

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

 

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely