Barion Pixel Skip to content
kamu influenszerek

Kamuprofilok és álkommentelők kergetnek öngyilkosságba több ezer tinit

Kamuprofilok, álkommentelők, tettetett ragyogás. A 21. század jelenségei, amelyek miatt fiatalok menekülnek öngyilkosságba vagy esnek mély depresszióba. Mi vagyunk az utolsó generáció, amelyik még ismerte az internet előtti világot. Hogy az jobb vagy könnyebb volt-e, mindenki döntse el saját maga. Az azonban biztos, hogy fele annyira veszélyes időket éltünk meg gyerekként, mint a mostani fiatalok.

A közösségi média olyan emberek kezébe került, akik miatt közvetve, de akár közvetlenül is rengeteg tini lesz beteg, sőt öngyilkos, és akik miatt nemzetek, országok feszülnek egymásnak; barátok, családok, népek válnak ellenségekké. A Társadalmi dilemma (The Social Dilemma), illetve az Álhíres (Fake Famous) olyan dokumentumfilmek, amelyek megnézését éppen ezért most azonnal kötelezővé kellene tenni minden iskolában.

Ezek az alkotások olyan súlyos témákat taglalnak, mint a kamu influenszerek hatásai a fiatalokra, a nagyhatalmak, a leggazdagabb cégek mindenkin átgázoló érdekei és persze az MI (mesterséges intelligencia), valamint az algoritmusok, amelyek már most túlszárnyalni látszanak az Arnold Schwarzenegger-féle Terminátor világát. Ez pedig több, mint ijesztő.

Az Álhíres kamu influenszerei

Az Álhíres az Instagram világába, azon belül is az influenszerek mindenki előtt titkolt, valódi életébe vezeti el a nézőt és mutatja meg, mi is az igazság abból, amit követőként láthatunk. A film egy olyan kísérleten visz végig bennünket, ahol „senkikből” csinálnak „valakiket”, megmutatva, milyen hazugságok és csalások kellenek ahhoz, hogy csillogó életet élhessünk.

WC-ülőkéből repülőgépablak, játékmedencéből spa élményfürdő, kockavajból és kakaóporból luxus bonbon és természetesen több tíz-, százezer, vagy millió kamu követő és azok rajongó álkommentjei.

Akinek nincs gerince, de jó erős a gyomra, az simán bevállalja, hogy hamis követők, hazug kommentek százezreinek megvásárlásával könnyebb és ragyogóbb életet élhessen kamu fotókra, valótlan posztokra és álhírekre alapozva. Az egyik kérdés az, hogy elítélhetjük-e őket ezért. Hiszen nem erre vágyunk mindannyian? Elfogadásra, tiszteletre, nyugalomra és jó anyagi körülményekre? A másik kérdés viszont rögtön az, hogy hol van mindennek az etikai határa és számolunk-e az esetleges negatív következményekkel?

Például annak a rengeteg tininek a halálával, akik az influenszerek álvilága miatt érzik a saját életüket sokkal kilátástalanabbnak és reménytelenebbnek, mint amilyen az valójában.

A dokumentumfilmben olyan marketingguruk, közösségimédia-szakemberek is megszólalnak, akik a fent említett kamu rajongó-, követő botokkal, algoritmusokkal kereskednek és ezeket felhasználó influenszerekkel üzletelnek vagy üzleteltek. Elég sötét jelent és jövőképet tárnak elénk.

Mi van az influenszervilág mögött?

Statisztikák bizonyítják, és ezt a filmben is megmutatják, hogyan emelkedett a fiatalok körében elkövetett öngyilkosságok száma a közösségi médiumok hatására. A film továbbá arra is rávilágít, hogy az influenszerlét mögött tulajdonképpen nincsenek valós életcélok, életfeladatok, csak a pénz, amely az egész világot mozgósítja, pontosabban sakkban tartja.

Az eredeti emberi értékek eltűnőben vannak, az emberek viselkedései, szokásai megváltoztak, amely két okra vezethető vissza: a pénz hatalmára és az algoritmusok irányítására.

Az algoritmusok irányítják az életünk minden egyes percét?

A Társadalmi dilemma című másik említett dokumentumfilm főleg ezt a témát járja körül. Olyan internetes nagyhatalmak volt vezetői, munkatársai szólalnak meg benne, mint a Google, YouTube, Pinterest, Facebook, Twitter stb. Súlyos tényeket tárnak a világ elé a mesterséges intelligencia és az algoritmusok kapcsán, amelyek úgy irányítják a mi életünket, sőt a személyiségünk változását is, hogy észre sem vesszük. Nem elsősorban adathalászatról, nem is a töméntelen reklámokról beszélnek, hanem arról, hogy hogyan lettünk mi, emberek, pontosabban a figyelmünk a világ legkeresettebb terméke a piacon.

A közösségi médiumok ugyanis néhány ember és vállalat pénzügyi érdekei szerint használnak és használnak fel bennünket, amibe belefér az is, hogy fel nem ismerhető álhírekkel nemzeteket vigyenek romlásba.

Szörnyű még csak belegondolni is abba, hogy egy egyszerű keresőprogram is aszerint jeleníti meg nekünk a találatokat, hogy mi a saját érdeklődésünk, hol élünk, milyen politikai körbe tartozunk, milyen az anyagi helyzetünk.

Az MI mindent tud rólunk, és valóban úgy keveri a kártyákat, hogy mi elhiggyük, a saját életünk, a saját gondolataink a miénk és abszolút mindenek felett áll.

Ennek köszönhető az is, hogy például egy szélsőséges politikai hívőnek a rendszer nem jelenít meg más oldalról tényeket, híreket, információkat, és mindezt olyan okosan teszi, hogy előbb-utóbb valóban nem látjuk meg a fától az erdőt, nemhogy a saját szemünkkel is megtapasztalható világot. Gondoljunk csak a laposföld-hívőkre, a balos-jobbos durva ellentétekre, a nagyobb utcai verekedésekre.

A világ leggazdagabb és/vagy leginkább hatalomvágyó emberei saját céljaikra olyan könnyen fel tudják használni a közösségi médiumok algoritmusait, mint ahogyan otthon egy mozdulattal megsózzuk a levesünket. Mindez csak pénz kérdése, amelynek köszönhetően botokat küldenek hozzánk az éteren keresztül, és mi azt hisszük, igazi emberekkel beszélgetünk.

A közösségi médiumok megalkotói is féltik a gyerekeket

A legnagyobb gondot ma már az jelenti, hogy a Földön mindössze néhány ember érti csak ezen algoritmusok működését, de már ők sem tudják, hogy az MI hogyan keveri a lapokat.

A mesterséges intelligencia kezdi túlszárnyalni az emberiséget, és a szakemberek kétségbe esve igyekeznek erre felhívni a figyelmet.

Önmagában az a tény, hogy a Facebook-, Twitter, YouTube és társaik megalkotói, illetve maguk az algoritmusokat megtervezők is megtiltották a gyermekeiknek a közösségi médiumok használatát, rengeteg mindent elárul, nem beszélve arról a függési viszonyrendszerről, amely bennük is kialakult és amely ellen nagyon komolyan küzdenek.

Álhíres (Fake Famous), 2021. Írta és rendezte: Nick Bilton. Főszereplők: Dominique Druckman, Wylie Heiner, Christopher Bailey. Forgalmazza: HBO GO.  A magyar feliratos trailer itt látható.

Társadalmi dilemma (The Social Dilemma), 2020. Rendezte: Jeff Orlowski. Szereplők: Kara HaywardVincent KartheiserSkyler Gisondo. Forgalmazza: Netflix. 

 

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

 

 

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely