„Azt tudjuk sikeressé tenni, amihez van közünk”

Szabó Eszter Judit közel négy éve alapította a Pszichoforyou-t, Magyarország legolvasottabb pszichológiai tematikájú online magazinját. S, bár olvasóközönségük, és az oldal mögött álló üzleti vállalkozás napról-napra nő, szerkesztőtársával, Herendi Katával olykor ők is nehézségekkel küzdenek. Fel viszont semmiképp sem adják, hiszen a Pszichoforyou az álmuk. Nemrégiben támogatói programot is indítottak.

Egy bőröndnyi személyes holmi és egy jó adag szorongás – ezt vitte magával Szabó Eszter Judit, amikor 13 éve Budapestre költözött. A története lehetne szomorú is, de szerencsére nem az. Ugyanakkor nem is tündérmese. Olyan tanulságokkal szolgál, melyekből bárki profitálhat, ha elég nyitott és kitartó. A pozitív irányú változások ugyanis nem adják magukat könnyen. A kedvükért kíméletlenül őszintének kell lennünk életünk legfélelmetesebb és legtitokzatosabb szereplőjével, önmagunkkal szemben is. Nem mindig kellemes ez az utazás. Ha valaki, akkor Eszter ezt biztosan tudja. De nem is teljesíthetetlen – ezt pedig lépten-nyomon hirdeti. Magyarország legolvasottabb pszichológiai tematikájú oldala, az Eszter által létrehozott Pszichoforyou ebben (is) segít.

Tabut akart törni

– Nagyon sötét, mély, depresszív időszaka volt az életemnek, amikor a fővárosba költöztem. Nagyon rossz állapotban voltam. Aztán amikor rátértem az önismereti útra és elkezdtem magamon dolgozni egy pszichodráma csoportban, akkor összeállt a kép. Rájöttem, hogy lehet saját akaratom, tehetek magamért és hozhatok döntéseket az életemmel kapcsolatban – mondja.  

Hozzáteszi, azt is megértette, hogy ez a karrierjére is igaz: nem az az egyetlen lehetősége, hogy látástól-vakulásig dolgozik valakinek, hanem maga is létrehozhat valamit.

– Ezzel szépen összecsengett, hogy szerettem volna minél több embernek megmutatni, hogy milyen sok pozitív változást hozhat az életünkbe az önismereti munka, de célom volt az is, hogy megtörjön a tabu, ami a pszichológiai problémákat övezi. Akkor még nem tudtam, hogy milyen formában, de szépen lassan kiforrta magát egy online magazin ötlete, ahol az emberek számára érthető stílusban írunk a pszichológia különböző vetületeiről, könyvekről, módszerekről, sokakat foglalkoztató önismereti kérdésekről – mesél a Pszichoforyou születéséről. 

Természetes állapot is lehet a szorongás

Tudja, még ma is nagyon sok tévhit él az emberekben a mentális betegségekkel kapcsolatban. Ráadásul az sem meglepő, ha az érintettek nem is értik, mi történik velük. – Ha úgy nősz fel, hogy a szorongás természetes állapot, akkor nem feltétlenül tudod, hogy lehet másként is élni – mondja, és beavat: ez saját tapasztalat. Ahogy az is, hogy a változáshoz idő és kemény munka kell.

– Ami évtizedeken keresztül pörög benned, nem írható át öt percen belül. Amiben a Pszichoforyou tud segíteni, az egyrészt éppen ennek a megmutatása – osztja meg velünk, és elmondja, küldetésüknek érzi azt is, hogy rávilágítsanak, nem léteznek tuti receptek, az önismereti munkát nem véletlenül hívják munkának, és azt helyettünk nem járhatja be más, egy képeslapra írt idézetnél jóval többre van szükség. 

– Most nagyon jól vagyok, meg-megbillenek persze én is, de fontos, hogy tisztában vagyok a határaimmal és a sebeimmel, és tudom, mivel van még munkám. Az oldalon megjelenő tartalmakkal és azzal, hogy nyíltan beszélek a terápiás és önismereti munkámról, az a célom, hogy megmutassam, mindig tehetünk magunkért és azért, hogy változtassunk – mondja. Én azt tapasztaltam, hogy a saját önismeretünkbe fektetett munka a magánéletünk és a karrierünk szempontjából is megtérül: a nagy mélységből hozhatjuk fel a legcsillogóbb kincseket – folytatja.

A pénz nem minden

Megkérdezzük, a Pszichoforyou eredménye vagy eszköze ennek a jóllétnek. S, bár elsőre rávágná, hogy eredménye, belátja, tulajdonképpen eszköze is. A magazin fejlődése rá is hat, oda-vissza működik a dolog.

– Azt tudjuk sikeressé tenni, amihez van közünk – mondja, és hozzáteszi, azt csinálja, amit szeret, és ez még a pénzhez való viszonyát is megváltoztatta.

Ma már úgy látja, hogy a pénz nem cél, hanem eszköz ahhoz, hogy azzal foglalkozhasson, amit szeret. Elmeséli, a szeretett munkával járó örömök ellenére az üzleti életbe való beilleszkedés azért nem volt zökkenőmentes. – Ez a víz nagyon mély és szerintem csakis a saját ügyed iránt érzett szenvedélyes lobogás és az önismeret az, ami karrierváltóként vagy vállalkozóként segíthet fennmaradni – mondja, és nem titkolja, bőven érték pofonok az eltelt három év alatt.

Underground mozgalom

– A független újságírói közösség működése, ahova mi is soroljuk magunkat, egyre jobban kezd hasonlítani egy underground mozgalomra. Ha nem a kattintásszám vezérel, hanem az, hogy minőségi tartalmat szolgáltass, ráadásul ingyenesen, arra nincs rentábilis üzleti modell – kezdi.

– Ezért is dolgozunk folyamatosan azon, hogy a működéshez szükséges költségeinket a hirdetésekből befolyó források mellett egyéb csatornákon érkező bevételekkel is kiegészítsük. Ebből a megfontolásból indítottuk el – sok más, nálunk jóval nagyobbb online tartalomszolgáltatóhoz hasonlóan – támogatói programunkat, aminek köszönhetően ma már az olvasóink támogatására is támaszkodhatunk, amiért végtelenül hálásak vagyunk – magyarázza.

– Nemcsak hiszünk benne, de nap mint nap tapasztaljuk is, hogy az olvasók nagyra értékelik, ha nem verjük át őket kattintásvadász címekkel. Nem szeretnénk vesztegetni az idejüket. Azt szeretnénk, hogy egy cikk elolvasása után azt érezzék, kaptak valamit – mondja.

Kérni nehéz

Beismeri, nagyon nehéz volt kérni az olvasóktól, mert alapvetően rosszul szocializálódtunk ezzel a kérdéssel kapcsolatban. Azt gondoljuk, az online médiatermék nem kerül semmibe – ami igaz az olvasóra, de attól még a tartalom előállítása időbe, pénzbe és energiába kerül – főleg, ha a szerkesztőségi és a szakmai munka egy bizonyos színvonal megtartása mellett zajlik. 

Pozitivitásából azonban így sem veszít: azt mondja, bár szerkesztőtársával, a Pszichoforyou oldal szakmai színvonalát garantáló Herendi Katával együtt sokszor érzik magukat fáradtnak, tudják, minden vállalkozás életében különböző fejlődési szakaszokkal kell számolni. Az övék is van, hogy nagyobbra nő náluk, és ezekhez a helyzetekhez időről időre tudni kell alkalmazkodni.

S, hogy most mit csinálna másképp, ha tehetné? A válasz nem az, hogy semmit. Többek között erősebb önmarketinget alkalmazna. – Számomra nagyon fontos tapasztalat, hogy nem szabad sajnálni az energiát arra, hogy amit mi létrehozunk, azt megmutassuk másoknak. Ebben mi nem voltunk erősek. Ha nem teszel azért, hogy tudjanak rólad a közegedben – ami a mi esetünkben a média és a hirdetői piac -, akkor hiába érsz el csodálatos eredményeket és jó számokat. A siker csak akkor jön, ha bátran fel mered vállalni és meg mered mutatni másoknak is ezeket az eredményeket. Ehhez pedig bátorság kell és önbizalom, ami, ha nem jön magától, akkor megintcsak önismeret kérdése – fejezi be.

 

Elakadtál? Bizonytalan vagy? Talán még magad sem tudod, mit akarsz? Október 3-án, az első Női Karrierváltó Fesztiválon Szabó Eszter Judit és szerkesztőtársa Herendi Kata arról is őszintén beszél majd, miért fontos, hogy a váltás előtt tisztában legyünk önmagunkkal. Gyere el te is, találkozz velük és a többi bátor karrierváltóval. 

Kiemelt, és cikkbeli kép: Szabó Eszter Judit. 

Vélemény, hozzászólás?