Barion Pixel Skip to content
vállalkozó nő csomagol_legyőzte az előítéletet

Előítélet? – Mariannát 19 évesen asszisztensnek nézték, nem tulajdonosnak

Pinczés Marianna még 20 éves sem volt, amikor elhatározta, hogy céget alapít – nagyon fiatalon, nőként, alig egy évvel a 2008-as válság kirobbanása után. Nem érdekelte a sok előítélet sem, amellyel szembetalálta magát. Olyan termékkel jött ki a piacra, amelyet még ma is viszonylag kevesen ismernek és használnak itthon. Marianna azonban nem hátrált meg: elfogadta a kihívást. Útjára indította a hidegen sajtolt olajok között ma piacvezetőnek számító Grapoilát, és az egyfősnek induló vállalkozás azóta már 80 fős cégcsoporttá bővült.

Tizenkilenc évesen a legtöbben még azt sem tudjuk, hogy mivel szeretnénk foglalkozni, és csak az igazán szerencséseknek áll össze az érettségi végére valamiféle jövőkép a fejükben a leendő munkahelyüket illetően. Pinczés Marianna azonban mindig is komoly gyerek volt, így amikor elsőéves közgazdaságtan-hallgatóként a főiskolai marketingprojektjén dolgozott, jó érzékkel gondolta tovább a szőlőmagolaj piackutatásának stratégiáját.

– Édesapám vállalkozóként tevékenykedett, ezért nem volt számomra teljesen idegen ez a szféra. Ráadásul a családom mindvégig támogatott abban, hogy megvalósíthassam az álmaimat. A szüleim kötöttek le számomra egy biztosítást, mely 18 éves korom után az anyagi fedezetet jelentette volna a főiskolai tanulmányaimhoz. Ám mivel ösztöndíjas hallgató lettem, a félretett pénzösszeg felszabadult, és ez lett az indulótőkém a vállalkozásomhoz.

Előnyt kovácsolt a hátrányból

Marianna szerint fiatal nőként már önmagában is nehezített pálya volt az üzleti világban való érvényesülés, hiszen a legtöbbször csak úgy tekintettek rá, mint egy kislányra a tárgyalóasztal végén.

– A korom miatt kezdetben sokan lebecsültek, és inkább kezeltek asszisztensként, mint tulajdonosként, de ezen nagyon hamar túltettem magam. Sőt! Igyekeztem az ilyen szituációkat a magam javára fordítani és előnyt kovácsolni belőle.

Ezekben a helyzetben ugyanis jó döntést hozni, okosat mondani vagy megfelelően reagálni sokkal nagyobb érdem, mint egy olyan 40-es, 50-es férfinak, akitől már elvárt, hogy a tapasztalataira támaszkodva megfeleljen a követelményeknek. Tőlem viszont nem volt az, ezért amikor megugrottam a lécet, előhívtam az emberekből a „húha-faktort”. Volt, nincs előítélet. Onnan már minden könnyebb volt.

Marianna legyőzte az előítéleteket

Kicsengetés után a netet böngészte

Nem pusztán a tapasztalatlanság, hanem a vállalkozás indításának időpontja sem volt éppen ideálisnak mondható, ugyanis 2009-ben, alig egy évvel a gazdasági világválság után, még csak éledezett a piac.  Marianna szerint azonban nagyobb problémát jelentett, hogy Magyarországon a hidegen sajtolt, különböző magolajoknak kevésbé volt meg a fogyasztási kultúrája. Szinte egy teljesen új terméket kellett megismertetnie a vásárlókkal, így megint számos előítélettel találta szembe magát.

– Számomra nagyon szimpatikus volt a gondolat, hogy egy kvázi hulladékból magas hozzáadott értékű terméket állítunk elő. A hidegen sajtolt olajok viszont különleges élelmiszernek számítottak, amit meg kellett mutatni az embereknek – ez a feladat egyébként a mai napig is hordoz magában kihívásokat. A termékünk ugyanis nem az, ami önállóan, egyszerűen megállta a helyét a piacon, így mindenképp viszonteladókon át szerettem volna értékesíteni.

– Létrehoztunk hát egy mini üzemet egy kisméretű présgéppel, és próbáltam olyan befektetőket keresni, akiket érdekel a termék. Ekkor még főiskolás voltam, így amikor kicsengettek, rohantam az internet elé, és listát készítettem a lehetséges partnerekről. Őket aztán egyesével fel is hívtam. A tanulmányaim miatt és a hitelfelvételi lehetőség hiányában nem robbanásszerűen, hanem szépen, fokozatosan indult be az üzlet. Ma pedig már nem csak olajokat, hanem liszteket, magokat, gourmet termékeket, natúrkozmetikumokat, valamint állateledeleket és takarmány-kiegészítőket is gyártunk, hiszen az innováció és a zero waste elv fontos számunkra.

Mindenre „igen”-t mondott

Marianna szerint fontos az üzleti életben a rugalmasság és a nyitottság, ezért ő maga is szinte kivétel nélkül „igen”-t mondott az összes felmerülő lehetőségre, ami szembe jött vele. Ennek nem csak az ára volt meg, hanem a jutalma is.

– Szinte mindent elvállaltunk az elmúlt 12 évben. Ez persze rengeteg munkával járt, viszont segített abban, hogy dinamikusan fejlődjünk és új lehetőségek nyíljanak meg előttünk.  Mivel közgazdászként végeztem, a gazdasági dolgok számomra nem nehézséget, hanem kihívást, feladatot és élményt jelentenek. A legnagyobb problémám az, hogy nincs elég időm.

A dolgozók száma 2009 óta 80 főre emelkedett, így új stratégiákat kell kialakítani ahhoz, hogy rendszerszinten is alkalmazkodni tudjunk a növekedéshez. A napi feladatokat, tűzoltásokat azonban eközben sem lehet otthagyni…

Előítélet nélkül is hullámvasút lehet a vállalkozói lét

Holtpontok szinte minden vállalkozás életében vannak, és Marianna is nevetve vágta rá, hogy bizony nála is volt pár ilyen.

– Egy saját vállalkozás olyan, akár egy hullámvasút. Mindig vannak jó és rossz pillanatok, de amikor nagyon elfogy az ember ereje, energiája és motivációja, akkor mindig történik valami jó dolog is, ami átlendíti a nehézségeken. Előfordult, hogy hosszú ideig nem volt meg az a nyereség, amit kalkuláltunk. Vagy amikor a munkának se vége, se hossza nem volt (ez gyakran van), de elképzelhetetlen számomra, hogy felmerüljön olyan nehézség, ami miatt feladnám. Rengeteg munkaóra nyugszik a vállalkozásomban, és ahogy mondtam: sok-sok jó dolog van, ami fenntart a vízen. Idővel pedig egyre jobban veszi az ember az akadályokat is, mert megtanulja kezelni őket, mindenekelőtt önmagában.

Fotó: Pinczés Marianna 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal! Hasonló sikertörténeteket ITT találsz. Kövess bennünket a Facebook-, valamint az Instagram-oldalunkon is, hogy ne maradj le a legérdekesebb cikkeinkről!

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely