Barion Pixel Skip to content
Zsuzsi-sámán-ayahuasca

Az ayahuasca nem a tripről szól – Zsuzsi pszichológusból lett amazóniai sámán

Egy marosvásárhelyi pszichológusnő, aki évek óta amazóniai sámánként, vagyis curanderaként tevékenykedik Peruban, egyre népszerűbb elvonulásokat és ayahuasca szertartásokat tart francia férjével közös birtokán, az őserdő közepén. Teljesen legálisan, biztonságosan, az ősi hagyományokat alapul véve dolgoznak, ötvözve a régi idők animista gyógymódjait a modern pszichológiai kezelésekkel. Megvan a véleménye az európai kuruzslók térnyeréséről, ám inkább azzal foglalkozik, hogy megfelelő segítséget nyújtson azoknak, akik őt felkeresik. Nem mindennapi életutat járt be Rivière Zsuzsi, aki óriáskígyók és mézédes mangók közt találta meg a boldogságot.

Zsuzsiék sokszor hónapokon keresztül dolgoznak teljes absztinenciában, ilyenkor szigorú, de tápláló diétájuk kiterjed még a szexuális életükre is. Nemcsak a résztvevőktől várják el a hagyományos szertartások iránti tiszteletet, ők is követik ezt az utat, ami nagyon fárasztó.

A sok munka után jó pár hét vagy akár hónap pihenés is jöhet, de ilyenkor sem áll meg az élet: kicserélik az elöregedett napkollektort, kijavítják a termeszkárokat, és ültetéssel pótolják a növényeket, amelyeket felhasználnak az ayahuasca során. Hisznek abban, hogy amit elvesznek, azt vissza is adják a természetnek, amely minden napjukat segíti.

Hogyan élitek a mindennapokat az őserdőben?

– Bár mindig is szerettem a természetet, 32 éves koromig Marosvásárhelyen, illetve Kolozsváron éltem a városi lét kényelmében.

Fel sem merült anno, milyen lehet tarantulák, kígyók, szúnyogok között élni. Amikor idejöttem, még áramunk sem volt, tehát nemcsak a meleg víz hiányzott, hanem a hűtő és a mosógép is, a wifiről ne is beszéljünk.

Jelenleg napelemes rendszerünk van, és a legfontosabb háztartási gépek könnyítik életünket. – mondja Zsuzsi.

Mennyire volt könnyű megszokni a dél-amerikai dzsungel curandera létét közép-európai nőként?

– Amikor Peruba jöttem, egyik pillanatról a másikra megszűntem magánpraxisban működő terapeuta lenni, egyszerűen mindent abbahagytam,

hogy helyet teremtsek magamban az amazóniai sámánizmus megtapasztalására és tanulására.

Pár évig semmi mással nem foglalkoztam, csak a tanulással, és a munkánkkal járó terápiás, valamint adminisztratív feladatokkal.

Párom egészen addig shipibókkal (az egyik perui őslakos törzs – a szerk.) dolgozott együtt, amíg el nem értem azt a szintet, hogy megbirkózzak a szertartások kihívásaival, és segíteni tudjam őt. Azóta nekem is megvan a shipibók tanácsa által kibocsátott engedélyem, amelynek köszönhetően legálisan dolgozhatok ayahuascával és mesternövényekkel Peruban. – mutat rá Zsuzsi.

Az ayahuasca (kecsua) tudatmódosító hatású főzet, melyet az amazóniai őserdőben honos Banisteriopsis caapi (ayahuasca) indájából és egyéb összetevőkből készítenek a bennszülöttek. Az így készült, farmakológiailag összetett italt vallási és sámánszertartások alkalmával, valamint a népi gyógyászatban használják. Erősen csersavas, rozsdabarna színű, illatát tekintve a zöld teára emlékeztet.

Forrás: Wikipédia

Hogyan tudod összefésülni a pszichológusi karriered az őserdei sámánizmus léttel?

– Nem hülyeség, hogy minden addig tapasztalt dolgot el kell felejteni egy ilyen út során, mert ha a megtapasztalt jelenségeket a nyugati pszichológia paradigmáin keresztül próbáljuk megmagyarázni, elveszik a hagyomány lényege. És a hagyomány a fő gyógyító eszköz, amelyhez társul a pszichológia.

A szertartások alatt viszont már nem a nyugati eszközökkel dolgozunk. Mi, akik tanuljuk az ősi hagyományt, ugyanakkor modern pszichológiai ismeretekkel, tapasztalattal rendelkezünk, egyfajta hidat képezünk az ősi és a kortárs gyógyító módszerek között. – emeli ki.

Sok magyar/ európai jár ki hozzátok? Mit tapasztalsz, nőtt az érdeklődés az utóbbi időben az elvonulásaitok iránt?

– Az érdeklődés egyre nagyobb, sokan választják a hosszabb időtartamú, terápiás kezelést a növényekkel, mint a hazai 2-3 napos, gyorstalpaló szeánszokat. A legtöbben próbálták otthon, érezték a lehetőséget, és szívesen merülnének mélyebbre, biztonságos és autentikus keretek között.  – feleli Zsuzsi.

Még Peruban sem biztos, hogy csak a hiteles gyógyítókhoz jutnak el az emberek. Hogyan lehet felismerni a kóklereket?

– Ha valakit hív az ayahuasca és Dél-Amerika, fontos feltenni a kérdést, hogy milyen szándékkal érkezik. Amennyiben a terápiás beavatkozás a cél, legjobb azokat a központokat felkeresni, amelyekről sok jót lehet hallani, olvasni, ahol nem történt haláleset vagy szexuális bántalmazás (ez utóbbi sajnos gyakori, ezért kell alapos kutatómunkát végezni).

A kóklerek nemcsak saját szakállra, hanem központokban is dolgoznak. Azok a helyek, amelyek 10 napnál rövidebb elvonulást hirdetnek, 2-3 szertartással, mesternövényi diéta nélkül, kerülendők.

Ha nem derül ki, pontosan milyen hagyományt folytat a gyógyító, kitől tanult, melyik családtól, szintén kerülendő. Ahol nem előzi meg személyes beszélgetés és aktív screening a részvételt, kerülendő. Ha sok a reklám, folyamatosan hirdetik a dátumokat, giveaway-eket szerveznek, fizetett reklámot hirdetnek a szociális médián, arról árulkodik, hogy nincs elég kliensük, tehát problémás a beavatkozás minősége. A legjobb ajánláson keresztül eljutni a megfelelő helyre. – tudjuk meg.

Hozzád érkeznek olyan kliensek, akik balul elsült szertartás után keresnek meg, akár magyarországi szeánszok után is. Mi a tapasztalatod ezzel?

– Sajnos sokan fogyasztanak ayahuascát úgy, hogy nem méri fel senki a pszichés sérülékenységüket előtte.

Vannak bizonyos zavarok (mint pl skizofrénia, bipoláris zavar, valamint a személyiségzavarok széles skálája), amelyen kizárják az ayahuasca fogyasztását.

Sok esetben olyanok tartanak szertartásokat, akik nem ismerik a hagyományokat, nem folytattak diétákat tanulás céljából, ezért nem is követelik meg a szigorú felkészülést a résztvevőktől, amire pedig szükség lenne.

Olyan is van, hogy jó szándékú, de ismeretek és tapasztalat hiányában szenvedő gyógyítók hirtelen túl nagy intenzitással csapnak a traumák közepébe, azonnal lebontva a védőfalakat.

Legtöbben nincsenek erre a „robbanásra” felkészülve, és a hétvégi szeánsz után sokkal rosszabbul érzik magukat, mint azelőtt.

Nincs integráció, nem kezdődik meg a gyógyulási folyamat, csak egy addiginál erősebben “vérző” lelki seb keletkezik. – tudjuk meg Zsuzsitól.

Mit tudsz tenni gyógyítóként, amikor ilyenkor hozzád fordulnak?

– Ilyenkor közösen megvizsgáljuk, hogy tudunk-e segíteni, és hogy milyen időtartamú diétára lesz szükség.

Gyógynövényt, pontosabban mesternövényt választunk ki a személy számára, amely segíti a gyógyulását. A diéta alatt egyéni beavatkozások is történnek, szigorú, de óvó, védelmező keretek közt.

Az integráció, vagyis a nálunk töltött elvonulási idő utáni szakasz nagyon fontos, amikor a személy az otthoni környezetbe ülteti be a nálunk tanultakat. Ezt a folyamatot is követjük.

A magyarországi szertartások, ugyanúgy, mint az összes többi, nem hiteles környezetben tartott szertartások, általában gyorstalpaló hétvégi események, utazó sámánokkal, nagy létszámú csoportokkal. Ritka a tényleg hozzáértő curandero, aki egyénileg is dolgozik a résztvevőkön.

Ráadásul problémás az ayahuasca főzet minősége is, például az ár miatt sokszor veszélyes növényeket is tartalmaz – erős lesz ugyan a hatása, de könnyen válik kezelhetetlenné.

Ezek az események nem a terápiáról szólnak, bár sokan megtapasztalják a növényekben rejlő potenciált, de mi ezeket nem támogatjuk.

Hogyan érdemes tekinteni az ayahuasca szertartásokra? Neked mit jelent a főzettel való közös munka?

 – Az ayahuasca szertartásokat a mesternövényi diétával és ikarókkal (egyfajta intuitív énekkel – a szerk.) együtt érdemes megtapasztalni. Hagyománytól függetlenül, ez a módja a gyógyulásnak és a tanulásnak.

Olyan ez, mint egy szerződés. Amennyiben betartom a szerződés feltételeit, a növényekkel történő kapcsolódásom gyümölcsöző lehet.

Lehetőségem nyílik új perspektívából látnom önmagam, a döntéseim, az értékeim, és ezek után csakis rajtam múlik, mit hozok ki mindebből. Tehát nem a szertartás fogja megoldani életem nagy dilemmáit és problémáit, a növények mindössze segítenek megtalálni a bennünk rejlő válaszokat. – mutat rá Zsuzsi.

Nemrégiben említetted, hogy készülsz egyfajta oktatóanyag összeállítására a helyi gyógynövényekről. Mesélnél erről bővebben?

– Mivel egyre nagyobb az érdeklődés Magyarországon az amazóniai sámánhagyományok iránt, szeretnék egy olyan tanfolyamot indítani, amelyen keresztül el lehet mélyülni a mesternövények által kínált lehetőségek tárházában, előadások és diéták formájában.

Elsősorban azoknak ajánlom majd, akik hosszú távon, alaposan szeretnének megismerkedni a növényekkel történő energetikai munkával.

Szándékom továbbra is segíteni másoknak, megtalálni a bennük rejlő gyógyulás lehetőségét, valamint tanítani ezt a hivatást azoknak, akik erre szeretnék áldozni az életüket – hiszen ez a hivatás teljes embert igényel.

Az Ayahuasca szertartásokról, a Shipibókról és a mesternövényi diétákról bővebben a Kolibri Szárnyain csoportban és Zsuzsi honlapján olvashattok.

Fotó: Rivière Zsuzsi

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely