Barion Pixel Skip to content
tanárok, coahing

Coachok fogtak össze, hogy a tanárokat támogassák – még lehet jelentkezni!

18 elismert coachképző intézmény közvetítésével eddig 436 coach és szupervizor ajánlott fel több tízmillió forint értékben 5 alkalomból álló térítésmentes coaching folyamatot azoknak a pedagógusoknak és tanári közösségeknek, akik erre igényt tartanak. A felajánlást az ország bármely pontján élő pedagógus igénybe veheti.

A gyakorlatban egy alkalom általában 60-90 perces, négyszemközt, személyesen vagy online formában zajló beszélgetéseket jelent egy nyugodt környezetben, a felek között egyeztetett gyakorisággal, jellemzően 1-3 hetes szünetekkel a találkozók között.  A kezdeményezés célja megszervezni, hogy országos szinten elérhető legyen ez a lehetőség.

Az összefogásnak a praktikus, kézzelfogható segítségnyújtás mellett szimbolikus üzenete is van a pedagógusok felé, miszerint egy másik társadalmi közösség ott van mellettük támogatóként.

Cservenyák Tamás, az összefogás kezdeményezője szerint a közoktatás ezer sebből vérzik hosszú évek óta, amit mindenki megtapasztalhatott már diákként, szülőként és a versenyszférában dolgozó vezetőként is. A megbecsülés, a megfelelő körülmények megteremtése és az oktatás korszerű megközelítése a rendszerváltás óta várat magára.

– Az elmúlt években sajnos tovább romlott a helyzet, amikor a tanárok autonómiája tovább csökkent, érdekképviseleti lehetőségeik pedig a nulla közelébe redukálódtak. Számomra az volt az utolsó csepp a pohárban, amikor a gyermekek és a saját érdekeikért kiálló pedagógusok felmondóleveleket kaptak, ami természetesen kollégáikban is további bizonytalanságot, félelmet kelt.

Gyermekeink hatékony és eredményes oktatásához nem ilyen környezetre van szükség. Szerettük volna szolidaritásunkat is kifejezni, más szakmai-vezetői csoportoknak is példát mutatva, és konkrét, kézzel fogható segítséget is felajánlani.

Így jött létre az összefogásunk, először „pilot” jelleggel, 50 coach bevonásával 2023 márciusában. Két hónappal később már 7-szer ennyi kolléga csatlakozott hozzánk, augusztus végére pedig már több mint 430-an voltunk. – emelte ki Cservenyák Tamás.

A kezdeményezés a coachképzések mellett az International Coaching Federation (ICF) Magyar Tagozatának, a United Way Alapítványnak és a Yettel ProSuli Mentális Egyensúly programjának együttműködő partnere. Mára már több, mint 500 pedagógus jelentkezett a progamra. 

– A pedagógusok száma meghaladja a 100.000 főt. Ha már egy százalékukat elérjük és meg is tudjuk szervezni a támogatásukat, akkor a magam részéről elégedett leszek. Látványos példát mutatnánk más szakmáknak és különösen a versenyszféra vezetőinek azzal kapcsolatban, hogy

merjünk odaállni egy nehéz helyzetben túlélni próbáló, de mindannyiunk jövője szempontjából kritikus társadalmi közösség, jelen esetben a pedagógusok mellé. –  mutatott rá Cservenyák Tamás a kezdeményezés alapítója.

Miben tudnak segíteni a coachok a tanároknak?

Ha elakadunk egy helyzet kezelésében, újra és újra ugyanazok a mondatok hangzanak el, de nincs elmozdulás, abban pont egy kívülálló szakember segíthet.

Aki olyan módszertani ismeretekkel, készségekkel és tapasztalatokkal rendelkezik, amivel egy partneri munkakapcsolatban végig tud kísérni minket a bennünk rejlő lehetőségek mozgósításával a megoldás felé vezető úton.

– A coaching stílusú működés ma már tudatosan választott és szinte kötelezően tanulandó vezetői stílus az üzleti világban. A generációk alakulásával, a partneribb szülő-gyerek kapcsolatok vonzataként az iskolai működés is kéri a partneribb, bizonyos helyzetekben szabadon és felelősséggel működő létre való nevelési stílust is.

Ha egy tanár fejlődik szakmailag, annak részét képezheti a coaching stílusú működés elsajátítása is. Önmaga emberségéért és a gyermek mentális jóllétéért, továbbá a szabadabb és kreatívabb gondolkodás, rugalmas adaptív képesség fejlesztéséért akár.

– mondta Németh Bite Barbara, az ICF vezetője, a Coaching Team ügyvezetője, aki a nemzetközi szevezettel azonnal kapcsolódtak a Cservenyák Tamás felhívásához.

coaching

Miért fontos pedagógusként, hogy magunkról gondolkodjunk?

  • Mert a szakmánkról való gondolkodásra sok lehetőségünk van: munkaközösségek, szaktanácsadói rendszer. De személyes dolgainkkal foglalkozni kevés időnk és lehetőségünk jut. 
  • A coaching a múlt problémái helyett a jelen, és a jövő konkrét megoldásaira koncentrál. Mi határozzuk meg, hogy mely probléma megoldásához és/vagy mely terület fejlesztéséhez akarunk segítséget kapni a coachtól.
  • A coaching nem tanácsadás, hanem segít közösen átgondolni az aktuális problémákat, támogatja a célkitűzést, a megoldáskeresést, a döntéshozatalt, valamint a döntés megvalósítását. 
  • A megtalált megoldásokat azok megvalósítása során tesztelhetjük is, és eközben kiválaszthatjuk a nekünk legjobban működő változatot. 
  • A coaching végére a gyors és hatékony problémamegoldás módszere is elsajátítható, ezt akár a munkánkban is hasznosíthatjuk.
  • Online is igénybevehető, ami igazán idő- és energiahatékony.

Az érdeklődők ezen a linken tudnak jelentkezni. További információk a kezdeményezés Facebook oldalán. Ha a lehetőséggel kapcsolatban bármilyen kérdés felmerül, azt a coachosszefogas@gmail.com email címre várják.

Ha pedagógus vagy és szükséged van külső támogatásara az ország bármely területén, jelentkezz, hogy szakképzett coachok, szervezetfejlesztők segíthessenek!

Fotók: Coaching Team, United Way

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely