Barion Pixel Skip to content
influenszer-szülők-nevelés

Az én gyerekem ne legyen influenszer!! – mit gondolnak a mai szülők a modern nevelésről?

Útkeresésben vannak a szülők a saját szerepük kapcsán. Szeretnénk 21. századi, modern szülőként gondolni magunkra, de igazából nem vagyunk még azok. A jó hír, hogy a digitalizációról nemhogy nem félünk, de hisszük, hogy megkönnyíti az életünket és pozitívnak éljük meg a jövőbeli hatását is. Ugyanakkor még azt valljuk, hogy sokkal fontosabb a tárgyi tudás megszerzése, mint azoknak a képességeknek a fejlesztése, amik a változó jövőben való boldogulásunkat segíthetik, mint például az önismeret, az empátia, vagy a kezdeményezőkészség. Vajon fel tudjuk-e jól készíteni úgy a gyerekeinket a jövő ismeretlen kihívásaira, ha a jelen, de még inkább a múlt sikereiben gondolkodunk?

Az Edisonplatform Steigervald Krisztián generációkutatóval közös országos reprezentatív kutatása azt vizsgálta, mit gondolnak a magyar szülők a jövőről, a munkaerőpiac átalakulásáról, arról vajon milyen jövőbiztos tudásra és kompetenciákra van szükségük a gyerekeknek, hogy felnőve megtalálják majd a boldogságukat, és vajon mit gondolnak arról szülőként ők mit tudnak értük tenni. 

1.Nehezebb dolgunk van ma szülőnek lenni 

Szülőnek lenni, eddig sem volt kis feladat, de most talán még nehezebb.

A megkérdezett szülők szerint az ő szüleinek sem volt könnyű, de főleg az anyukák azt gondolják, ma még nehezebb dolgunk van, mint eddig, 39% véli így.

A kutatás alapján úgy tűnik, útkeresésben vannak a mai szülők, és inkább bizonytalanság jellemzi őket, mint tudatosság – nem meglepő, nincsenek könnyű helyzetben, egy nagyon gyorsan alakuló és digitalizálódó világ komplex kihívásaiban kell helytállniuk.

2. Szeretnénk azt hinni, hogy modern, 21. századi szülők vagyunk

A megkérdezett szülők kifejezetten modernnek tartják saját maguk szülői viselkedését, amihez az is hozzájárul, hogy kifejezetten digitális szülőként tekint magára a többség. A munkája, az élete a digitális platformokhoz köti, közösségi csatornák esetében többségük maradt a jó öreg Facebooknál, Messengernél vagy az Instagramnál.

Míg a mai fiatalok már cikinek (vagy “cheugy”-nak) tartják a Facebookot, és a Tiktok a világuk, ezt a szülők egyötöde használja csak. Ennek fényében nem meglepő (de annál inkább kockázatos), hogy kevesen,

csupán minden negyedik szülő érzi feladatának azt, hogy a digitális világban való biztonságos eligazodásban segítse a gyerekeit, hiszen felhasználóként nem is ismeri azokat a platformokat, amiket a gyerekek használnak.

3. Nem szeretnénk, ha a gyerekeink youtuberek lennének

A szülői elképzelések a munka sikerszakmáiról inkább tradicionálisak, mint modernek. Az általunk megkérdezett szülők a klasszikus foglalkozások közül az orvosi (80%)  tanári (52%) vagy mérnöki pályát látják leginkább időtállónak, de felértékelődtek az utóbbi időben a kétkezi munkák is (villanyszerelő, kőműves, ács, szobafestő).

Ezzel szemben a legtöbb szakértő szerint a jövő egyik része az informatikusoké (válaszadók 34%-a szerint szükséges), a másik a humanisztikus szakembereké (pszichológus/tanácsadó 14%-ot kapott csupán), akik a szülők szemében nem túl értékesek.

Elgondolkodtató az is, hogy míg mondjuk az taxis szakma 4%-ot, addig a youtuberség/influenszerség, mint szakma 0%-ot kapott a szülőktől. Vajon a gyerekek mit gondolnak erről? 

 

influenszer-szülők-nevelés

A kitartás és a problémamegoldás lenne a jövő kulcsa?

A boldoguláshoz szükséges toplistás kompetenciák a kitartás és problémamegoldás a szülők szerint, de az alkalmazkodókészség is felkerült a dobogóra. Számunkra meglepetés,

hogy az utolsó helyeken olyan fontos 21. századi képességek végeztek, mint az empátia, a nyitottság vagy a kezdeményezőképesség, pedig ezekre a nagyon emberi képességekre is igen nagy szükség van nemcsak a jövőben, hanem ma is. 

Tavaly még a kiszámíthatatlan jövő volt a szülők legnagyobb félelme, 2022-ben pedig, nem meglepő módon, a társadalmi instabilitás (háború), és a gazdasági válság kerültek félelmeink középpontjába. 10-ből 9 szülőnek ez árnyékolja be a gondolkodását, ugyanakkor ez a félelem csak rárakódott az eddigiekre.

“Nagyon instabil lett a környezet, és mindentől félünk, ami teljesen érthető az elmúlt évek eseményeinek a fényében, ugyanúgy megvannak (vagy éppen erősödtek) a klímaváltozással vagy egy újabb járvány kitörésével kapcsolatos félelmeik. Röviden fogalmazva: sokkal többen aggódunk több minden miatt” -mondta Steigervald Krisztián, generációkutató. 

Aggódunk, de nincs pánik. Nem is kell, hiszen a 21. századi szülőségre fel lehet készülni. 

Nem meglepő a szülők bizonytalansága és útkeresése. Azzal kell szembenéznünk, hogy az általunk ismert, nekünk megtanított régi recepteket, fogódzókat el kell engednünk, a szüleink által mutatott példára nem támaszkodhatunk. Idejétmúlt lett. Magunk kell hogy megtaláljuk a saját és gyerekeink boldogulásához vezető utat. 

Mik lehetnek a segítségünkre?

1.Tudatos tervezés, a valósággal való szembenézés, vagyis az alkalmazkodóképességünk fejlesztése.

Segíthet a saját aggodalmunk kordában tartásában, ha vannak terveink, ha teszünk azokért a dolgokért, amire van ráhatásunk és egy lépéssel eltávolodunk azoktól, amikre nincs. Ha nem a véletlenre, vagy a reményre bízzuk magunkat, hanem átgondolunk egy “B” tervet is, máris látjuk, hogy vannak lehetőségeink és kapaszkodóink.

2. A 21. századi képességek fontosságának felismerése

Érdemes a jövőbiztos kompetenciákkal mélyebben megismerkednünk és fejleszteni azokat gyermekeinkben is, hiszen nem ismerjük azt a konkrét szakmai tudást, amire a jövőben szükségük lehet.

A legjobb amit tehetünk, hogy hozzásegítjük őket ahhoz, hogy képesek legyenek a gyors váltásokhoz rugalmasan alkalmazkodni, a szakterületek közötti rutinos mozgás, vagy a tudásterületek kreatív kombinálása is alapkészséggé fejlődhessen.

Így nagy valószínűséggel a legváratlanabb helyzetben is magabiztosabban feltalálják majd magukat.

3. Közös szövetségben az iskolával, fejlesztőkkel

A kutatásunkból is kiolvasható egyfajta kettősség a szülők és az iskola viszonyában.

Sok dologban nagyon is számítunk az oktatásra, ugyanakkor jelentős méretű kiábrándultság is jellemzi a viszonyt a szülők részéről.

Viszont a gyerekeink megfelelő felkészítése csak együtt képzelhető el. Segítség lehet a szülőknek, ha az iskolai rendszerben jelenleg nem elérhető fejlesztésekre – az előző pontban tárgyalt képességek vonatkozásában például – igénybe vesznek olyan iskolán túli foglalkozásokat, ahol épp ezekre tudnak fókuszálni. 

+1. Tipp: 21 lecke 21.századi szülőknek

Az Edisonplatform által indított szülői edukációs hírlevélsorozat, a 21 lecke 21. századi szülőknek” épp abban segít, hogy közelebb hozza a jövőben fontos kompetenciák és tudás világát. Bemutatja, hogy melyek a legfontosabbak, mit jelentenek, hogyan lehet fejleszteni azokat, mindezt neves hazai szakértők bevonásával. A Női váltón is rendszeresen bemutatjuk ezeket a leckéket, és azt, amit mi tanulunk belőlük, ITT , ITT vagy épp ITT is találsz olvasnivalót.

Fotó: Freepik

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely