Meditációs kisokos – Instant béke helyett odafigyelés

A rohanó hétköznapokban elárasztanak minket az instant békét ígérő relaxációs gyakorlatok, a jobbnál jobb tanácsok arról, hogyan érdemes egyensúlyba kerülni önmagunkkal és miként ne veszítsük el a fejünket akkor, ha fut a háztartás, határidős a munka, beteg a gyerek (talán te is) és egyetlen percnyi énidőre sincs lehetőségünk. Megnéztük, miért jó egyáltalán meditálni és hogyan tudjuk az előnyöket felhasználni a munkában és a magánéletünkben?

Az újévi lelkesedés hajtott, amikor februárban belekezdtem egy 21 napos meditációs kihívásba – remélve, hogy a régen várt bőség és nyugalom végre az én ajtómon is bekopog… de két hét után rá kellett döbbennem, hogy az az ajtó bizony csukva marad. Eddig tartott ugyanis a kezdeti lelkesedésem, mert az egymás után futószalagon érkező feladatok – melyeket nap mint nap teljesíteni kellett a meditáció mellé – a feszített hétköznapokkal karöltve hamar felőrölték az ambícióimat, hogy életem minden területén eláraszt majd a hőn áhított bőség. Ennek ellenére nem mondanám azt, hogy a meditáció önmagában nem hasznos dolog. Sőt! Azóta rájöttem, hogy vannak olyan fajtái ennek a tevékenységnek, melyek jobban passzolnak hozzám. De miért jó egyáltalán, ha egy kicsit befelé fordulunk és lehalkítjuk a világot azért, hogy magunkra figyeljünk?

Minden területen hasznos

Schmidt Kata gyermekkora óta rendszeresen meditál és jelenleg masszőrként dolgozik. A beszélgetés közben pedig mosolyogva nyugtázta kezdeti próbálkozásaim sikertelenségét, ugyanis elmondása szerint számtalan típusa van a meditációknak az egyénitől a csoportoson át a vezetettig, de mindenkinek meg kell találnia azt a fajtát, ami a saját céljainak a leginkább megfelel, és még a személyiségéhez is passzol. Ehhez viszont jó adag nyitottságra, önismeretre és sok-sok próbálkozásra van szükség, ha viszont kitartunk, akkor 21 nap alatt egy új szokást is kialakíthatunk és közben sokat tehetünk a testi és lelki egészségünk megőrzéséért.

– Mentálisan és fizikálisan is rengeteg pozitív hatása van a meditációnak, ugyanis nem csupán csökkenti a felhalmozódott stresszt és oldja a szorongást, hanem segítségével sokat javíthatunk a koncentrációs képességünkön és a tudatosságunkon is, amit nem csupán a magánéletünkben, hanem a munkahelyünkön is tudunk kamatoztatni. A rendszeres meditáció segít egyensúlyba kerülni önmagunkkal és összeszedettebbé tesz, ami növeli a hatékonyságunkat és a teljesítményünket a mindennapok során – avat be minket Kata, aki kiemeli, hogy a társas kapcsolatokban is nagyot léphetünk előre, ha beiktatjuk a napirendünkbe a meditációt.

A konfliktusainkat sokkal könnyebben tudjuk kezelni, ha nyugodtan állunk egy adott szituációhoz, mert az érzelmeinket megélve, megfigyelve, nem indulatból reagálunk a főnökkel való veszekedésnél, vagy akkor, ha a párunk megint otthagyta a mosogatóban a koszos edényeket.

A jótékony hatásokat ezen kívül számos területen is érezhetjük még: az éjszaka álmatlanul forgolódóknak az alvást segítő meditációk hasznosak lehetnek az ellazulásban, de a kiégés és a depresszió tüneteire is gyógyír lehet pár percnyi meditáció.

Már napi 5 perc is sokat segít

Érdemes azt is megfigyelni, hogy a stressz csökkentésével milyen pozitív változásokat idézhetünk elő a szervezetünk működésében. A folyamatos fesztültség és idegesség hatására ugyanis az erek összeszűkülnek és gyakrabban léphetnek fel gyulladásos folyamatok, amelyek az immunrendszer működését is negatívan befolyásolják. A legújabb kutatási eredmények alapján pedig lehetségesnek tartják az orvosok, hogy több szív- és érrendszeri betegségnél, valamint a daganatok kialakulásánál is komoly szerepe lehet a stresszes életmódnak. Egyszerűen összefoglalva tehát a meditáció sokkal több előnnyel rendelkezik, mint amit elsőre gondolnánk.

– Ráadásul akár napi 5 perc meditáció is jótékony hatású lehet – a lényeg, hogy próbáljuk úgy átszervezni a napot, hogy reggel vagy este (illetve más nyugodt időszakban) zavartalanul befelé figyelhessünk. Helyezkedjünk el kényelmesen, lehetőleg ülve, ugyanis így nem fenyeget a veszélye annak, hogy elalszunk. Kezdőknek pedig azt tanácsolnám, hogy csukott szemmel meditáljanak, mert így könnyebb összpontosítani.

Relaxáció a gyakorlatban

Szerencsére Kata rávilágított arra is, hogy amennyiben nagyon ódzkodnánk a hagyományos meditációs keretektől, nem kell feltétlenül ezekhez ragaszkodnunk, ugyanis a lényeg az önmagukra figyelés, amit akár más relaxációs tevékenységek közben is elérhetünk – kis gyakorlással.

– Minden ember másképp működik és más válik be nála, ezért azt tanácsolnám, hogy kísérletezzen mindenki bátran. Van olyan, aki a buktasütés közben tudja takarékra tenni a gondolatait, és olyan ember is akad, aki sportolás közben is tökéletesen ki tud kapcsolni.  A lényeg a jelenlét – az, hogy tudatosan a jelen pillanatot éljük meg, minden más gondolatot kizárva. Figyeljünk oda a légzésünkre, a testünk jelzéseire és pihenjünk meg ebben az állapotban. Nem az a lényeg, hogy tegnap mi volt, meg holnap mi lesz, hanem az, ami most van.

Minden kezdet nehéz

A lazítást is tanulni kell – legalábbis Kata szerint, aki külön kiemelte, hogy nem kell elkeseredni, ha nem sikerül elsőre megzabolázni az elkalandozó gondolatokat, mert ez teljesen természetes folyamat.

– Felesleges elvárásokat támasztani magunkkal szemben a meditáció során, mert ez a tevékenység pont arról szól, hogy ne várjunk el semmi plusz dolgot és tehermentesen élvezhessük a lazítás perceit. Nincs gond, ha megint azon kapja magát az ember, hogy épp a bevásárlólistát írja fejben vagy feladja a csekket a postán, mert ez teljesen normális – csak összpontosítsunk ilyenkor a meditáció szövegére vagy a légzésünkre és térjünk vissza a jelenbe! Idővel, ahogy fejlődik a koncentráció, sokkal könnyebb lesz majd elcsendesíteni a cikázó gondolatokat is. Akik pedig szeretnék maximálisan a saját igényeikre szabni a meditációt, azok szakember segítségével ezt is megtehetik, de ingyen is remek meditációs videókat találhatunk a YouTube-on is. Adjatok időt magatoknak és próbáljatok ki egy új szokást, ami testileg és lelkileg is sokat jelenthet a hétköznapi akadályok legyőzésében! – zárta Schmidt Kata.

Meditációval az indulatkezelés és az ADHD ellen

Amerikában és Európa egyes országaiban már felismerték az igényt arra vonatkozóan, hogy az oktatási intézményekben felbukkanó erőszakot visszaszorítsák, de nem az iskolarendőrség segítségével, hanem a gyerekek indulatkezelési problémáinak orvosolásával. Angliában például több helyen is tanítják a gyerekeknek a meditációs technikákat, megismertetik őket különböző légzőgyakorlatokkal és relaxációs módszerekkel, melyek segíthetnek az indulataik hatékony levezetésében. De nem csupán erre megoldás a meditáció, hanem az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), vagyis a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar kezelésében is jótékony hatású lehet.

Fotók: Freepik

Vélemény, hozzászólás?