Barion Pixel Skip to content
Kövesdi GÁbor, Brancsközösség

Kövesdi Gábor: Sikersztori a Brancsnál azokból az ötletekből lesz, amik mögött az álmaikért tenni is akaró, elkötelezett emberek állnak

Örökbe fogadhatsz birsalmafát, kikevertetheted a személyedhez leginkább passzoló szörpöt, de vásárlásoddal akár olyan világelső magyar szabadalmat is támogathatsz, mint például a partidrogokat kimutatni képes papírszívószál. Nem máshol, mint a Brancs közösségi finanszírozású, virtuális piacterén; egy olyan felületen, ami azért jött létre, hogy összekösse a vásárlót az ötletgazdákkal, céljaik megvalósulásáért. Az indulásról; arról, hogy ez melyik szereplőnek miért is jó és hogy miként működik a közösségi finanszírozás a Brancson, az innovatív magyar startup egyik alapítójával, Kövesdi Gáborral beszélgettünk.

Honnan jött a Brancs ötlete?

Diploma után online területen kezdtem el dolgozni Budapesten, először az FHB Banknál, majd az Otthontérkép alapító-vezérigazgatójaként, az ingatlan piacon. Bő öt éve lettem vállalkozó, az alkalmazotti létből egy szerelem projektbe ugrottam fejest. Én Hartán születtem és nőttem fel. Hiába kerültem föl a fővárosba a tanulás miatt, a gyökereim, a természet közelsége, a vidéki, háztáji ízek ugyanúgy vonzottak, éreztem a hiányukat.

Akkor fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy mi lenne, ha ezt a két „világot”; a termelőket és a fogyasztókat összekötnénk egymással, egy online felületen. Induláskor, friss vállalkozóként azonban sok mindennel, így a finanszírozási kérdésekkel sem voltam teljesen tisztában, a kezdőtőke pedig hiányzott. Próbálkoztam pályázatokkal, de elég hamar be kellett lássam, hogy számunkra ez nem járható út.

Ekkor jött az ötlet, hogy próbáljuk meg közösségi finanszírozással előteremteni az alapokat olyan módon, hogy gyakorlatilag „adjuk bérbe” a földjeink egy részét.

Úgy számoltam, ha összejönne úgy 50 bérlő, rajtuk keresztül pedig 3 millió forint, akkor édesapám nyugodt szívvel fölállhat a stabil munkahelyéről, ahol évtizedekig dolgozott a mezőgazdaságban.

Az Indiegogo-n indított közösségi gyűjtésünk annyira jól sikerült (bár nem az Indiegogonak, hanem a saját imserősöknek és direkt marketingnek köszönhetően), hogy a második szezonra már 100 bérlővel tervezhettünk. Így valósult meg a MyFarm Harta vegyszermentes közösségi kertünk, ami a családi vállalkozásunkból mára egy franchise közösséggé nőtte ki magát. A modell arra épül, hogy a tőlünk előre bérelt, általunk megművelt földterületen termő árut juttatjuk el a vásárlóinkhoz, zöldségeskosarak formájában.

MyFarm Harta, Brancs

Idehaza még sokan idegenkednek a közösségi finanszírozástól, talán azért is, mert keveset tudnak róla, nem látnak rá a működési mechanizmusra. Magyarországon az embereknek csupán a 15 százaléka hallott már arról, hogy mi is az a közösségi finanszírozás, tőlünk nyugatabbra ezzel szemben 60-70 százalékuk ismeri ezt a fajta modellt.

Ezeket az arányokat figyelembe véve szerintem az is egy nagyon fontos célkitűzés, kihívás itthon; hogy felépítsük az emberek bizalmát ezen a téren.

Nekünk ez nagyon bevált az indulásnál, ezzel együtt viszont azt is megtapasztaltam, hogy az Indiegogo mennyire nem passzolt a magyar viszonyokhoz, pedig igény az nagyon is lenne rá. Hiszem, hogy Magyarországon e téren óriási a potenciál.

Ekkor kezdtem el egy olyan, hazai specifikumokkal felruházott online piactér létrehozásában gondolkodni, amiben egy magyar ember is meg tud bízni.

Ebből nőtte ki magát a Brancs Közösségi Tér, amit több társammal alapítottam meg két évvel ezelőtt.

Hogyan képzeljük el a Brancs működését a gyakorlatban?

Az online piacterünkön az ötletgazdák gyűjthetik a vásárlóikat kampányok keretében, a termékük vagy szolgáltatásuk megvalósításához. Mi se az üzleti modelljeiket, se a termékeket, vagy a szolgáltatásaikat nem szeretnénk „megpiszkálni”, csupán véleményt mondunk róla.

Nekik ez azért jó, mert – minimális kockázat mellett – a pénzszerzésen túl közösséget is építenek és az ötletüket validálni tudják, visszacsatolást kapnak a piactól.

Ha pedig emellé még a kellő energiát is bele rakják, a kampányuk nagy valószínűséggel sikerülni fog.

Egy praktikus kérdés, Nektek ez miért jó?

Elkötelezettek vagyunk a vállalkozások támogatása és az értékteremtés mellett.

Egyfelől bátorítani szeretnénk az embereket arra, hogy vágjanak bele az ötleteik megvalósításába, a másik oldalnak pedig azt megmutatni, hogy a vásárlói döntéseikkel ők formálják a világot maguk körül. Ugyanakkor mi is vállalkozók vagyunk; nekünk is szükségünk van bevételre. Így a sikeres a sikeres projektek után jutalékot kérünk.

Mára már közel 20 sikeres kampányt tudunk egyébként felmutatni, nem egész egy év alatt.

Ki mindenkit vártok a piactérre, milyen fajta ötleteket fogadtok be?

Mindenkit. A startupoktól kezdve a tipikusabb magyar projekteken át; nincs semmiféle kikötésünk. Érdemes egy pillantást vetni a jelenleg futó projektjeinkre, ebből is jól látható, hogy milyen sokszínű a paletta: a kézműves szörptől kezdve a birsbirtokon könyves, filmes ötleteken át a technológiai újításokig bezárólag, hogy csak néhány példát említsünk.

„Láttam már embereket sírni egy pohár szörp után” – Gyulai Évi lepréselt gyümölcs helyett ízbombákat alkot

Egyáltalán nincs semmilyen szűrő?  

De van, elsősorban a komolyságot, az embert szűrjük. Bármennyre is triviálisnak tűnhet, ez a lényeg, ez az, ami igazán számít. Az eddigi tapasztalatainkból kiindulva azt látom, ha az ötlet mögött egy olyasvalaki áll, aki elkötelezett, teljességgel hisz benne és tenni is akar érte, akkor az nagy valószínűséggel működőképes is lesz.

Általában azok a projektek lesznek sikeresek, amiknek az ötletgazdáján látszik, hogy az álmát szeretné megvalósítani és ezért hajlandó tenni is.

Ezekből lesznek a legjobb és leghitelesebb adatlapok, sztorik és kampányok, a mögöttük álló emberek pedig remélhetőleg tovább fogják ajánlják a Brancsot; ezzel is növelve a közösségi finanszírozás hazai ismertségét.

brancs kampány
Az egyik most futó kampány egy magyar innováció fejlesztéséhez gyűjt: a Safestraw egy papír szívószál, amely kimutatja a party drogokat.

Mi annyira hiszünk ebben a modellben, hogy a további növekedésünkhöz; ahhoz, hogy évi többszáz projektünk legyen, most a Brancsra is közösségi finanszírozással toborzunk tulajdonosokat. Eddig már 120-an – köztük olyan neves startupperek, mint például Csillag Péter, Szakacsits Szabolcs és Verő Barbara – szálltak be.

Április 28-ig bárki lehet tulajdonosa is a Brancsnak, a kampány részleteiről ITT lehet bővebben tájékozódni.

Nyitókép: Stiller Ákos / Portfólió

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely