Barion Pixel Skip to content
parfüm

A parfüm viselését is meg kell tanulni, mint a ruházkodást – illatinterjú Madari Szilviával

A saját testünk illata minden információt magában hordoz rólunk és jelenlegi állapotunkról. Kiegészíteni, ezt megtámogatni egy jól megválasztott parfümmel lehet. Egy illatharmóniához kell egy csipetnyi tudatosság, egy gondolatnyi bátorság és mindenekelőtt egy lehelletnyi nyitottság. Ennek a műhelykonyhának nagy tudója Madari Szilvia parfümőr, aki lassan egy éve Firenzében él, Olaszországban és itthon is tart sikeres parfümkészítő workshopokat, oktat, akadémiát vezet, március 26-án pedig a Női Vállalkozó Klub vendége lesz. Megnyerő személyiség óriási tudással és erős intuícióval, és most ad egy kis bepillantást illatos életútjába.

Mi vezetett téged a firenzei parfümőr létedig?

– 15 éve egy olasz cég brandjével kezdtem foglalkozni, többek közt bio parfümjük is volt. Minden más termékükkel hajlandó voltam foglalkozni, csak a parfümmel nem.

Tudtam, hogy a parfüm speciális terület, az értékesítése különleges tudást kíván. Elkezdtem tanulni róla, egy idő után érezni kezdtem, hogy ez a tudás ugyan a vevőimnek elég, de nekem nem. Tudásban tovább léptem, először kisebb kurzusokra jártam Olaszországba.

Nem sokkal később kaptam egy illatminta csomagot leírással az olasz cégtől, és Laura lányom kért, megvárva őt, szagoljuk őket együtt. A leírásokat lefordítottam, hogy ne tudjuk, melyik üvegben mi van. Hazajött az iskolából, és nekiálltunk szagolgatni.

Egy ponton elkezdett áradozni, és körülírta az illatot egy régi emlékével – amikor egy strandon sétáltunk fehér virágok közt. Megfordítottam az adott kártyát, és a jázminról mesélte ezt. Itt jöttem rá, hogy én ilyen mélységben akarok foglalkozni az illatokkal.

Akkor iratkoztam be egy firenzei parfümiskolába, ahol azóta már tanítok. – kezdi a visszaemlékezést Madari Szilvia.

Hogy zajlott a kiköltözésed cirka egy évvel ezelőtt?

– Tavaly, amikor még szó nem volt a költözésünkről, az én életutamtól függetlenül a lányomat kihívták röplabdázni Firenzébe. Ezt pár hónapra követte az, hogy a parfümiskola felkért oktatójának.

Ekkor állt össze, hogy ha ennyire különböző területekről jön ugyanaz az impulzus, miszerint Firenze tárt karokkal vár, akkor nincs mese. Két fázisban akartam kiköltözni, és teljesen Firenzére akartam koncentrálni. Én májusban költöztem ki, Laura később, így tudtam őt segíteni az átállásban. – avat be Szilvi.

Mit csinál egy parfümtanácsadó? Mitől vagy te szakértője az illatoknak?

– Egyre többen fordultak hozzám tanácsért, majd elkezdtem parfüm workshopokat tartani, és nagyon élveztem. Eredetileg a Testnevelési Egyetemen végeztem, de soha nem tanítottam. Majd jött az eddigi életpályám összemosásának lehetősége azzal, hogy visszahívtak a firenzei iskolába tanárnak, teljessé tette az életem.

Azóta saját vállalkozásom van itt Firenzében, és saját workshopokat tartok.

Ez a munka nagyon sokrétű. Nemcsak arról van szó, hogy parfümöket készítek vagy parfümöket készíttetek a vendégeimmel. Egy üvegcse marketingje és a termékbevezetés is a szakterületem, imádom a parfüm történelmét tanítani. Az illatokat ismerni óriási dolog.

Az illatok ugyanis pont abba a limbikus agyrészbe raktározódnak el, ami az érzelmekért és a memóriáért is felelős. Ezért van az, hogy ha megszagolunk egy illatot, vissza tudunk tekinteni a múltba.

Az embereknek ezáltal tudok segíteni abban, hogy az illatok által emlékeket tudjanak felhozni magukban, amelyek akár soha nem jöttek volna elő enélkül. Ezeket az érzéseket úgy szeretem belerakni egy üvegbe, hogy a vendégem nagyon jól érezhesse magát ettől.

Mit jelent neked az illat?

– Az illat maga egyetlen komponens, a parfüm pedig ennél összetettem anyag. Az illat nekem sokkal többet jelent egy parfümnél, mert egy illattal könnyebben elérem az emlékeim.

Amikor például Magyarországra vezetek haza, érzem, hogy számomra az ország gyöngyvirág illatú.

A parfüm pedig egy összerakott készítmény, ami ritkábban hozza el ezt az élményt.

Egy parfüm vagy illat viselése legtöbbször az önbizalmunk növeléséről szól. Ad egy kis láthatatlan varázst, kiemelést.

Ha az önbizalmad a helyén van, akkor a kisugárzásod is olyan lesz, amilyennek lennie kell.

Persze az is fontos kérdés, mi a cél a parfümmel – hogy magunkra hassunk, vagy arra a pasira, akit meg akarunk szerezni. Mert például a tonkabab a viselőre lesz hatással, a vanília illata pedig másokra. – mondja Szilvi.

Ferenc pápának is van saját parfümje. Fontos, hogy legyen saját illatunk? Mire jó az?

– Amikor összerakunk egy parfümöt, bíztatom a vendégeket, hogy a tudatalattit hagyják dolgozni. Dőljenek bele, és engedjék el a megértést így tudnak ráhangolódni a saját igényeikre, a saját illatukra.

Egy saját illat mindig rólunk szól, és a mi életciklusunkhoz, bőrünkhöz van megtervezve.

Nem biztos, hogy ugyanazt az illatot szeretjük húszévesen és ötvenévesen. Változunk, ezáltal változik a hormon háztartásunk is, az életritmusunk, sok minden. Ezt a változást egy személyre szabott parfümmel le tudjuk követni, meg tudjuk erősíteni, támogatni. – avat be az illatszakértő.

parfüm

– A saját parfümmel pontosan tudható, milyen összetevőből mennyi van az üvegben. Egy földhöz ragadt embernek biztonságot adhatnak a földes jegyek, amiknek dominanciája mellé tehetünk egy kis érzékiséget csiklandozó ibolyát, picit megbirizgálva a kacérságot. Meg lehet maradni a biztonságot adó terepen, és egy pici játékosság, egy triplacsavar is elfér a parfümben, ami segít megélni addig akár elnyomott területeket is.

Azoknál az illatoknál, amelyek taszítanak, mindig álljunk meg egy pillanatra. Megfigyeltem például, hogy azoknak a nőknek, akiknek minden virágillat kellemetlen, dolguk van a nőiességük rendbetételével. Ezekre érdemes figyelni.

Természetes vagy mesterséges? Mi a helyzet a szintetikus illatkomponensekkel? A pokol bugyraiban készítik őket?

– Nálam kicsit megdőlt a teljes természetesség elve az összetevők tekintetében. A parfümiskolában megtanultam, az esszencia kinyerésének milyen technikái vannak. Például az ibolya esszenciát nem szokás ma már természetes forrásból kinyerni, mivel rengeteg pici virágot kell felhasználni pár csepp illatanyag kinyeréséhez.

Természetes ibolya vagy írisz esszencia ma már csak a niche parfümökben található meg, a sorozatgyártásban nem. Ilyenkor kell balanszolni, mi a jobb a természetnek és nekünk is.

A parfümiparban azért nem szoktuk javasolni a csak természetes alapanyagokat, mert nem tudjuk megjósolni, milyen lesz az adott vagy a következő évi termés. És ugyanannak a baracknak vagy a virágoknak is más lehet az erőssége az időjárás függvényében, ugyanazt az illatot pedig így nem lehet garantálni.

Szerinted mi célt szolgál egy parfüm? Sokan használják mondjuk szagelfedésre az áruházakban kapható kölniket, de hát ez valószínűleg teljes tévút.

– En bloc az illatok a hangulatunk 70%-át befolyásolják. Képzeljük el, ahogy egy kellemes, tiszta illatot feltételező bioboltba belépünk, és megcsap egy pacalpörkölt illata. Érezzük, hogy az nem odavaló.

Valami ilyesmi az, ha nem találjuk el a parfümünket, vagy ha sokat teszünk fel – például amikor a repterek Duty Free shopjaiban ötvenféle illatot magukra tesznek az emberek, majd ezzel felszállnak a repülőgépre.

Érezhetően változik az utastársak hangulata, az biztos.

Figyelnünk, vigyáznunk kell arra, milyen illatot viselünk. Szerencsére van erre egy kidolgozott parfümetikettem az iskolámban: milyen alkalmakkor, mennyit és hová fújjunk.

Ahogy a ruházkodást meg kell tanulni, úgy a parfüm viselését is meg kell, hiszen amennyi plusz ereje van, ugyanannyi negatívuma is lehet, ha nem megfelelően viseljük.

Számodra mi a legjobb illat, ami az emberiséggel történhetett?

– Az emberiségnek az a legjobb, hogy vannak illatok. Én szeretem a citrusos-fűszeres illatokat, amikor pedig kiköltöztem Firenzébe, megszerettem a fás illatokat is. Itt beleférnek az erőteljesebb illatok, valamilyen arab országban pedig biztosan még erősebbek is jöhetnének, és ez az illatutazás, hogy mást fedezünk fel itt és ott, teljesen rendben van.

Mások itt a női és férfi illatok is, sokkal bátrabbak az olaszok, mint a magyarok.

Szóval tényleg vannak nemspecifikus illatok?

– Természetesen nincsenek, ez csak egy nagyon jó marketing. Csak az 1950-es évektől különítünk el férfi és női illatokat, illetve mi a szakmában azóta sem, hiszen általában minden illat unisex. Nyugodtan használhatja például a jázmint egy férfi. Persze nem mindenkihez illik, de vannak férfiak, akiknek kimondottan jól állnak a virágos illatok, és ettől ők még nagyon férfiasak!

Egy nagyon fás, maszkulinnak tartott illat is passzolhat egy nőhöz. Ezeknek sokszor támogató szerep jut az illatban, tehát nem dominálnak. Például az említett tonkababnak nincs túlságosan erős illata, de a borssal kombinálva annak fűszerességét, finomságát gyönyörűen alátámasztja.

Innen nézve a komponenseknek lehet férfi és női szerepük – megtartás vagy az emelés.

parfüm

A parfümök szokásos piramisa, a fej-szív-alapillat megállja a helyét? Hogyan tevődik össze egy parfüm?

– Igen. Az alapjegyek adják a parfüm gerincét, eköré építhetünk. A szívjegyek adják a parfüm lelkét. Ide nagyon sok virágot, gyümölcsöt be tudunk vonzani, és sokat lehet ezzel játszani. Mondjuk ha valaki nem szereti a fréziát, de az édesanyjára emlékezteti az illat, bele tudunk csempészni belőle annyit egy parfümbe, hogy az ne domináljon, de minden egyes fújásnál közelebb hozhassa édesanyja emlékét.

Manapság már minden szakma a végtelenségig hígult. A parfümkészítésnek mi a rákfenéje?

– Én jóhiszemű vagyok. Ennek a szakmának nincsenek nagyon szinonimái, szerintem lehet, az egyszerűség miatt hívják magukat egy hétvégi tanfolyam után parfümőrnek az emberek.

Ez egy nehéz, minden napos tanulást igénylő pálya.

Azt gondolom, ebben a szakmában is a hitelesség és folyamatos tanulás a legfontosabb. Minden fagyi visszanyal. Ahhoz, hogy egy jó parfümöt össze tudjunk rakni és hitelesek tudjunk lenni, ahhoz bele kell tenni a munkát, folyamatosan tanulni kell az új trendeket, és ha úgy van, ki kell mondani: pár éve ezt én még rosszul láttam. Aki ezt ki tudja mondani, nagy baj nincs. Az a fontos, hogy tükörbe tudjunk nézni. – mondja mosolyogva Madari Sziliva parfümőr.

Ha érdekel Szilvi vállalkozói útja, amely egészen Firenzéig vitte, az, hogy milyen kint vállalkozni, kik segítették az útján és milyen kihívásokat kellett legyőznie, tarts velünk máricus 26-án a Női Váltó Vállalkozói Klubba! Itt támogató női közösség, kapcsolatépítés, tudásmegosztás vár rád! 

Fotók: Madari Szilvia

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is. 

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely