Barion Pixel Skip to content
gimnázium, iskola kanadában

Senkivel nincs egy közös óránál több – ilyen az élet Kanadában, egy Brit Kolumbiai gimnáziumban

Szeptember óta próbálok magamhoz térni a sokkból, hogy már gimnazista a fiam. Lassan tudomásul veszem. Őszinte rácsodálkozással élem a gimis napokat szülőként, és így tudom elmesélni, mi történt vele, velünk eddig az idei tanévben.

Írtam már az egészségügyi rendszerről, s mivel a fiam középiskolás lett, gondoltam itt van az ideje, hogy megtudjátok, milyen a középiskolai rendszer a kanadai Brit Kolumbiában.

Időben kicsit vissza kell mennünk, mert még tavaly februárban (nyolcadikosként) ki kellett választania az óráit. Az itteni rendszer nagyon más, mint a magyar. Nincs felvételi a gimnáziumba, körzeti iskolák vannak, ahová lakcím szerint kerülnek be a gyerekek.

A mi körülbelül hatvanezres városunkban két középiskola van, mindkettő nagyjából egyforma létszámmal működik, ~1500 gyerekkel.

Az, hogy nálunk mégis volt felvételi, az csak azt jelenti, hogy megpróbáltam kedvesen, ám határozottan rávenni a nagyfiam, hogy próbáljon meg bejutni az emelt szintű természettudományos és/vagy matekos csoportba.

Elment, megírta a felvételit, ami azért is volt nagy szám, mert egyrészt a többi felvételizőhöz képest mindössze 1,5 éve tanult angolul, másrészt nagyon nem volt önmaga a tavalyi tanévben.

Barátok és önbizalom nélkül küzdötte át magát a nyolcadikon.

Még nem tudtuk az eredményeket, mikor össze kellett állítania az órarendjét.

5 kötelező tantárgy egy félévben

Itt minden évben változó számú kötelező és választható tárgya van. Idén kötelező az angol, a társadalomtudomány, a természettudomány, a matek és a tesi. A választhatókat nem tudom felsorolni, annyi van belőlük.

Különböző csoportokba osztva lehet megtalálni őket, van művészet, számítástechnika, nyelvek, business (tanulhatnak marketinget vagy vállalkozói ismereteket is, dráma, vezetői készségek, stb.)

Kilencedikben hármat választhatott, úgy, hogy hat tárgyat kellett megadnia, és ebből – valamilyen szabály vagy elérhetőség szerint – háromba osztották be.

Ezek idén az olasz (még mindig szeretünk Európa) a media design, és a power technology lettek.

Egy félévben öt tantárgyat tanulnak, mindegyiket napi 80 percben. Minden nap ugyanaz az órarend, ugyanabban a sorrendben.

Nálunk van egy hatodik tárgy is, a koncert zenekar, ahová hetente kétszer a normál iskolakezdésnél másfél órával korábban érkezik. (Álmosan.)

A tanítási nap 9-kor kezdődik és 15:10-ig tart, az órák között 5 perces szünetekkel, és középen egy 35 perces ebédszünettel.

Nincsenek osztályok, minden tárgyból vagy olyanokkal kerül egy csoportba, akik vagy ugyanazon az évfolyamon vannak, és kötelező nekik az adott tárgy, vagy olyanokkal, akik szintén ugyanazt a választható tantárgyat tanulják, mint ő.

Olasz órán például vannak 9-10-11. évfolyamról is csoporttársai.

Nincs olyan, akivel egy tantárgynál több közös órája lenne.

Ez lehet remek lehetőség, de lehet nehezített pálya is, ha valaki nem tud könnyen oldódni ismeretlenek között.

Mivel azonban nincs nagyon más lehetőség, előbb-utóbb mindenki belejön.

Még a tavasszal kiderült, hogy bekerült az emelt szintű természettudományos csoportba, a nyár végére pedig megkaptuk a tanév órabeosztását. A három választott tárgya mellé még a matek került be.

gimnázium, Kanada, iskola

Az olasz elsőre nagy szerelem volt, sok nosztalgiával Európa iránt. Ekkor kérdezte meg először, hogy mikor látogatunk vissza Magyarországra? Most, hogy már nem csak a kultúráról mesélnek, hanem igen komolyan haladnak előre az anyagban, már nem akkora a lelkesedés. Valahol értem is, hiszen alig két éve küzdött meg az angollal, most újabb kihívást kapott.

A media design órán mindent csinálnak, aminek valamilyen szinten köze van a médiához.

Speciális szoftverrel készítettek 3D-s képeket, fotóztak, filmeztek, jelenleg egy számítógépes játékot kell készítenie, ez a záróprojekt. Már jártak Banksy kiálltáson, voltak Vancouverben, ahol a helyi NETFLIX és más filmes stúdiókban vezették körbe őket.

A power technology-t nehéz jól lefordítani, nekem leginkább gyakorlati fizikát jelent. Most épp kis motorokkal foglalkoznak. Az egyébként is jellemző, hogy az oktatásban nagy a hangsúly a problémamegoldó készségeken.

A matekra sosem panaszkodott, azt mondta mindig nagyon hamar elkészül a feladatokkal, és még az órán megcsinálja a másnapi házit is. (A tanárától még azt is megtudtuk, hogy amikor elkészül, megkérdezi, hogy segíthet-e a többieknek.)

Lelkesebb pillanataiban felmerült benne, hogy a nyári iskolában megcsinálja a tizedikes matekot, hogy jövőre hivatalosan is matek segítő lehessen.

Ami nagy szó, mert ez 6 hetet jelent a nyári szünetéből, napi 3,5 órás tanulással. 

Két klubba jár rendszeresen, az egyik a Dungeons and Dragons, a másik a Gamer.

Tanár-szülő találkozó

Hát így érkezett el a november, és az első szülő-tanár találkozó ideje. Fogalmunk sem volt mire készüljünk.

A gyerekeknek rövidített napjuk volt, egykor végeztek, kettőtől hatig a tanárok várták a szülőket. A két kosárlabdapályányi tornaterem sorokban tele volt asztalokkal.

A tanárok nevei kinyomtatva, az asztalok oldalára ragasztva, hogy megtaláljuk őket, mivel személyesen nem találkoztunk korábban. Szerencsénkre voltak gimis segítők, akik el tudtak bennünket irányítani a megfelelő tanárokhoz. 

Minden beszélgetés hihetetlenül pozitív hangulatban zajlott, minden tanár szereti a gyerekünket: okos, udvarias, felkészült és barátságos tanulónak írták le. Csupa pozitív megerősítés, figyeltek? 

Meg is kérdeztük, hogy biztosan ugyanarról a gyerekről beszélünk -e. Természetesen azon sem lepődtünk meg, hogy vannak hiányzó házi feladatai, és csak ezek miatt áll négyesre (B) az egyik tárgyból, különben bőven ötös (A) lenne…

Minden tanárával sikerült beszélnünk az alig több, mint óra alatt.

Bevallom, szívesen beülnék vele néhány órára, ilyen lehetőségekkel, ilyen tanárokkal…

Ami pedig számomra a legjobb élmény volt, hogy minden tanára arról számolt be, hogy aktív, lelkes résztvevője az óráknak, kommunikál, beszélget a többiekkel is. Hatalmas kő gördült le ezt hallva a szívemről, mert a tavalyi év nem ilyen volt.

Úgy tűnik, a gimnáziumban magára talált, és az én aggodalmaimmal ellentétben kifejezetten jót tesz neki, hogy a 4 (+1) különböző tárgyat teljesen más csoportokban tanulja, teljesen más társaságban.

Január 29-én kezdődik az új félév. Új tantárgyak, új tanárok, új csoportok, új emberek, új kihívások. Bízom benne, hogy ezeket is jól veszi majd.

Kiemelt kép:Adobe Stock

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely