Barion Pixel Skip to content
vállalkozás

Marsi-Boldoczki Diána: „Sokan akkor fordulnak hozzám, amikor már nagyon fáj”

Ha egy vállalkozás folyamatai nincsenek rendben, előbb-utóbb kipukkad a lufi és jönnek a gondok, ezért is drasztikusan alacsony az új vállalkozások túlélési rátája – mondja Marsi-Boldoczki Diána, aki üzletviteli tanácsadóként a vállalkozói gondolkodásmódot adja át ügyfeleinek.

Hiányzik a vállalkozói gondolkodásmód – ezt tartja a sikert akadályozó legfőbb oknak Dia, aki számos vállalkozót segített már hozzá a sikerhez.

Amellett, hogy okleveles élelmiszeripari mérnök, angol szakfordító, elmélyült az agilis módszertanban és Scrum masterként is működik, 2022 májusában megalapította az MBD Consulting céget, ahol tanácsaival segíti a hozzá forduló, fejlődni vágyó vállalkozókat.

– A vállalkozások túlnyomó részének nincs üzleti terve, sőt, van aki még csak nem is hallott róla, hogy ilyen létezik – kezdi Dia sorolni a nehézségeket.

– A legtöbb karrierváltó multicégtől vagy más nagyobb vállalkozástól jött, nincs vállalkozói tapasztalata, még kevesebben születtek bele ebbe a mentalitásba és láttak bele otthon, hogy működik egy családi vállalkozás. A vállalkozói gondolkodásmód és attitűd teljesen más, mint alkalmazottnak lenni, enélkül pedig nincs tartós siker.

– A jó hír, hogy ez a mindset tanulható, fejleszthető – mondja Dia, aki a „nagypályáról” érkezett az egyéni vállalkozók és kkv-k világába.

vállalkozás
Marsi-Boldoczki Diána, Fotós: Bulla Bea

Multiknál edződött, tíz évet húzott le a Coca Colánál, ahol termelési gyakornokból küzdötte fel magát középvezetői pozícióba, hogy vállalatirányítási rendszerek bevezetésével, folyamatfejlesztéssel foglalkozzon.

Ezután több nagyvállalat globális pozíciói következtek, mindenhol azt vizsgálta, hogyan lehet a folyamatokat még hatékonyabbá tenni, s ezzel időt és pénzt megtakarítani. Elsajátította és magáévá tette az ehhez szükséges mindsetet – majd ahogy az lenni szokott a kreatív emberek nagy részénél, egyszer csak elkezdte szűknek érezni a multivilág merev kereteit…

– Úgy éreztem, kinőttem a kereteket: sok, gyakran formabontó ötletem volt, amelyek megvalósítása a multinacionális cégek merev, rugalmatlan rendszerében lehetetlen volt.

– A Covid után már külsős tanácsadóként segítettem több korábbi kollégámat a cégeik vezetésében, ami új tapasztalásokat hozott. Élveztem, hogy odafigyeltek arra, amit mondtam, mert hiszem, hogy

akkor jó dolgozni, ha belülről jön az emberekben az igény a változásra, ami a multik esetében nincs meg.

Dia ma már főállású vállalkozóként segít másoknak – elsősorban egyéni vállalkozóknak és kkv-k vezetőinek – sikerre vinni a vállalkozásukat. Igaz, a multik után ez nagy váltás, de mivel nehezen viseli a monotonitást, élvezi, hogy végre érdekes emberekkel, érdekes vállalkozásokkal dolgozhat együtt.

– Minden ügyfél, minden munka más; az ügyfeleim között van mozgásszervi fájdalomközpont, bőrdíszműves, fordító, coach, lakberendező, mézeskalács-készítő. Egy dolog azonban közös bennük: mindegyikük munkája folyamatokból áll, az ügyfélszerzéstől a termékgyártásig, amelyeket hatékonyabbá lehet tenni – ebben segítek én – mondja.

Akik nem élik túl a „halálvölgyet”

Bár a köztudatban az él, hogy üzleti tanácsadóhoz csak nagy és sikeres cégeknek érdemes fordulniuk, Dia rácáfol erre.

Szerinte nincs olyan kicsi vállalkozás, amelyen ne lendítene a profi segítség. Sőt.

Az ügyfelei 80%-a egyéni vállalkozó, akiket gyakran rá kell vezetni, hogy ha a vállalkozásuk alapjai, folyamatai rendben vannak, nekik több idejük marad az értékteremtő munkára. Arra, amiért belekezdtek az egészbe, amiben jók és boldogok.

– A vállalkozásfejlesztés az utóbbi években meglehetősen elcsépelt szó lett, mindenki használja, aki bármilyen szálon kapcsolódik a vállalkozókhoz.

vállalkozás

– Van benne igazság, hiszen valóban támogatják őket, én azonban a komplex, „hard” részét viszem: azon dolgozom, hogy az ügyfelemnek legyen üzleti terve, stratégiája, biztos alapokon nyugvó pénzügyei. Igaz, ez száraz dolog, nem olyan fancy és szexi, mint például a marketing – mondja Dia.

– Nagy probléma, hogy kevesen ismerik fel ennek fontosságát. Sajnos

sokan csak akkor fordulnak hozzám, amikor már nagyon fáj, mondván, adnak egy utolsó esélyt a dolognak.

Pedig ezzel kellene kezdeni! Amíg ugyanis egy vállalkozásnak nincsenek kiforrott folyamatai, addig elmegy ugyan egy darabig a szekér, barátokkal, ismerősökkel, a barátok ismerőseivel,

de egy idő után kipukkad a lufi és kiütközik, hogy nincsenek stabil alapok, átgondolt folyamatok. Ezért nem éli túl az új vállalkozások nagy része a „halálvölgyet”, azaz az első évet sem… Nem kellene megvárni, hogy fájjon, hogy ne legyen ügyfél vagy az illető ne tudja kifizetni a számlákat.

A jó gyakorlatokat lefordítja a kicsik nyelvére

Marsi-Boldoczki Diána leszögezi: nem varázsló, nem tud biztos sikerreceptet adni, amitől minden egyszerre 200%-os hatékonysággal kezd működni és özönlenek az ügyfelek. A hozzá forduló vállalkozónak sok és kemény munkát kell beletennie a folyamatba, ami lassú és gyakran fájdalmas, nem biztos, hogy azonnali eredményt hoz, de közép és hosszú távon kifizetődik.

– Feltérképezzük a „fájdalompontokat”, majd létrehozzuk azokat a folyamatokat, amelyek támogatják a vállalkozót.

– Ebbe éppúgy beletartozik, hogy legyen üzleti- és marketingterv, stratégia, mint az ügyfélkommunikáció, az ügyfélélmény növelése, a célközönség meghatározása és elérése, de foglalkozunk az időgazdálkodással és az árazással is, azaz a vállalkozói lét minden aspektusával.

– A multiknál nagyon sok jó gyakorlat van, amelyek leegyszerűsítve nagyon jól működnek „kicsiben” is, ezeket fordítom én le a kicsik nyelvére – avat be Dia.

Hozzáteszi: amikor egy vállalkozást sínre tesz, néha nem csupán az ügyfél, hanem az egész családja változik, hiszen a változás gyakran érinti például az időgazdálkodást, a házimunkát, a családi munkamegosztást is.

A szakember pontosan tudja, hogy egy dolgozó, vállalkozó nő esetében ez mivel jár, hiszen maga is kétgyermekes édesanya. Ezért is előzte meg hosszas vívódás a kilépést a biztonságos nagyvállalati közegből a bizonytalan vállalkozói világba.

– Nagy felelősség volt feladni a biztosat, mégis vonzott, hogy a magam ura legyek. Már csak azért is, mert nem akartam lemaradni a gyermekeim első éveiről; a délutánjaim most is az övék – mondja.

Mindenben lehet előrelépni

S hogy mit csinál egészen pontosan egy „folyamatspecialista”, ahogy magát Dia találóan nevezi? Hatékonyabbá teszi a vállalkozáson belüli folyamatokat, bármely – vagy akár az összes – területen. Ha a saját kompetenciáján kívül eső terület is érintett, bevon más specialistát is a megoldásba.

Mindenkinél más változtatásokra van szükség, mindenki más élethelyzetben van, ezért a szakember szerint a sablonok itt nem működnek.

Többféle módon tud segíteni, akár egy-egy alkalmas konzultációkkal is sikereket lehet elérni, de hosszabb távon is mentorálja a vállalkozókat. Hogy kinek melyik támogatási formára van szüksége, kiderül az első „felfedező” beszélgetés során.

– A bőrdíszműves ügyfelemnél például a gyártást kellett optimalizálni; miután átállt arra, hogy ne egyenként szabja ki a munkadarabokat, hanem tömbösítve végezze az egyes munkafázisokat, rengeteg időt megspórolt és megduplázta a bevételét.

– Ez szó szerint életmentő volt, mert elvált, kétgyermekes anyaként kezdte újra az életét, nála szó szerint a napi betevőért küzdöttünk… Másnál az ügyfélkommunikációt kellett átalakítani, kitalálni, hogy mikor, hogyan, milyen üzenettel keresse az ügyfeleit, hogy elkötelezett vásárlóvá váljanak.

– Akadt olyan cég, ahol az egyes részlegek közötti kommunikációt kellett átalakítani, mert „nem tudta a bal kéz, mit csinál a jobb”, nem tudtak összedolgozni.

vállalkozás

– Vannak vállalkozók, akik egyszerűen nem mutatják meg az elért eredményeiket, így aztán nem is tudják kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeket, ebben is lehet fejlődni. Egy DJ- és fénytechnikai vállalkozás, amely jellemzően esküvőkön dolgozott, szeretett volna új ügyfélkört építeni és nyitni a céges rendezvények felé, velük az ehhez vezető lépéseket dolgoztuk ki.

– Ahhoz is kell tudatosság, hogy kompenzáljuk a kisvállalkozások bevételének óhatatlan hullámzását és kidolgozunk egy tervet azokra a hónapokra, amikor becsülhetően kevesebb a megrendelés – sorolja a szakember, mennyi különböző területen lehet előrelépni, ha valaki megkapja azt a bizonyos kezdő lökést.

Nem mindegy, hogy kitől, míg ugyanis sok tanácsadó csak elmondja, mit kellene tenni, Dia meg is mutatja, sőt, be is vasalja az illetőn. Nem véletlenül hívták már tündérkeresztanyának, de hajcsárnak is, és ő az utóbbira is büszke. Számára az az igazi siker, ha az ügyfelei egy idő után nélküle is tudnak változtatni, mert ez azt jelenti, hogy sikerült átadnia azt a szemléletet, ami a fejlődéshez szükséges.

– Bár van, akit az anyagiak visszatartanak attól, hogy profi üzletviteli tanácsot kérjen, az én munkám és tudásom pénzt hoz, jó esetben nem keveset, és ez a tudás egy életen át elkíséri a hozzám forduló vállalkozót. Ha ő is beleteszi a magáét, akkor ez egy életre szóló befektetés, hiszen később bármikor meg tud újulni, immár saját erőből, ha használja a tanultakat – zárja Marsi-Boldoczki Diána.

Fotók: Marsi-Boldoczki Diána, Fotós: Bulla Bea

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely