Barion Pixel Skip to content

Tegyünk a munkahelyi diszkrimináció ellen! — Erről szól a Sokszínűségi Hónap

Az előítéletek lebontása és befogadó munkahelyek kialakítása a célja a Sokszínűségi Hónap rendezvénysorozatnak, amelyhez idén számos nagy hazai vállalat és cég is csatlakozott, többek között az IBM D&I, a Praktiker, a Jobsgarden, a BP, az EON és az AGCO is. Az esemény célja, hogy elkerüljük a nemi, faji, vallási, nemzetiségi vagy bármely más alapú munkahelyi diszkriminációt és minél inkább egyenlő esélyeken alapuló társadalmat és gazdaságot hozzunk létre.

Hátránnyal indulni egy interjúbeszélgetésen vagy előléptetéskor sokak számára ismerős lehet. Leginkább a nők és a megváltozott munkaképességűek érintettek ebben, akiknek negatívan megkülönböztetett munkaerőpiaci helyzetéről gyakran halhattunk az elmúlt években.

Valójában azonban bárki megtapasztalhat ilyen jellegű hátrányt a munkahelyén azért, mert gyermekes, beteg szülőt ápol, más a vallása vagy a politikai nézete, de kulturális vagy kisebbségi hovatartozása, szexuális orientáltsága vagy akár egy tetoválás miatt is. Bárki. Mindenki.

Ezért fontos, hogy befogadó és inkluzív munkahelyeket hozzunk létre, hogy befogadó és inkluzív körülményeket biztosítsunk munkavállalóinknak. A Sokszínűségi Hónap ingyenes rendezvényei ezt szorgalmazzák.

Befogadás és inkluzivitás a sokszínűség jegyében

Az EU Sokszínűségi Hónap keretében számos olyan ingyenes szakmai rendezvény, képzés, beszélgetés látogatható akár online is, amely a befogadó munkahely, a sokszínűség és inkluzivitás aspektusait dolgozza fel.

Számos kutatás bizonyítja, hogy a sokszínű csapatok eredményesebbek a komplex problémák megoldásában, ahogyan az inkluzív munkahelyek munkatársmegtartó és tehetségvonzó ereje is nagyobb.

A sokszínűség tehát minden fronton megéri!

Ahhoz, hogy elkerüljük a nemi, faji, vallási, nemzetiségi vagy bármely más alapú diszkriminációt és minél inkább egyenlő esélyeken alapuló társadalmat és gazdaságot hozzunk létre, az elméletet a gyakorlatba is át kell ültetni. Ennek kritikus tényezőit dolgozza fel és osztja meg az érdeklődőkkel a Sokszínűségi Hónap rendezvényein résztvevő számos szervezet, saját gyakorlatain keresztül.

Részlet a programsorozatból

Elengedhetetlen az érintettek önbizalmának erősítése és az előítéletek lebontása. Ezekkel a témákkal a #IamRemarkable workshop, illetve az Eaton érzékenyítő vállalati tréning és az autista fiatal képzőművészek műveiből kiállítás kapcsán találkozhatunk. Az átfogó diverzitás menedzsment vállalati kérdéseivel az IBM D&I vagy a Praktiker foglalkozik arendezvény keretein belül. A potenciállal rendelkező nőknek biztosít mentorokot az Oscar díjas X-Mentor program, a Salva Vita partnerei pedig a megváltozott munkaképességűek inkluzív foglalkoztatásában rendelkeznek jó gyakorlattal. Ilyen és ehhez hasonló dolgokkal lehet formálni a vállalati kultúrát, a munkatársakat és az érintetteket is.

Befogadó munkahely azonban nem jön létre stratégia és elkötelezett vezetőség nélkül. Rendkívül fontos kérdés, hogy egy munkáltató felelősséget érez-e a munkavállalói mentális egészségéért. Erről beszélgetnek a Jobsgarden, BP, EON, Agco és Radnóti Miklós Színház vezetői, a döntési testületek sokszínűségéről pedig a Shell, Queritius, ScaleImpact és EgonZhender mutat jó példákat, legyen szó vállalati igazgatóságokról, civil szervezetek testületeiről vagy választott bíróságról.

Kiemelt helyet kap az oktatás kérdése

A munkáltató szerepe mellett a rendezvénysorozaton kiemelt helyet kap az oktatás és a lányok pályaválasztása is. A Sokszínűségi Hónap első szakmai rendezvényét ezzel kapcsolatban a Szabó Szabolcs Alapítvány gondozza, de az Óbudai Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem oktatói és diákjai is elkötelezett munkát végeznek nemcsak a rendezvény időtartama alatt, hanem egész évben.

A befogadó környezet kialakítása mindannyiunk feladata és érdeke is, hiszen ha befogadó munkahely által előállított terméket vagy szolgáltatást vásárolunk, minden elköltött forintunkkal a társadalmi sokszínűséghez járulhatunk hozzá. „Ajándék, amivel kétszer ad” címmel beszélget ezért a felelős vásárlás fontosságáról a  Fruit of Care és a Tudatos Vásárlók Egyesülete is.

Az Európai Unió 2010-ben hívta életre a Sokszínűségi Karta platformot, amelynek mára 26 ország a tagja, köztünk hazánk is. Magyarországon a Hungarian Business Leaders Forum gondozza az eseményt.

Kiemelt kép: Adobe Stock

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is. 

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely