Barion Pixel Skip to content

Hogyan lehet a deisgn eszközeivel pozitívan befolyásolni a jövőt?

A jövő alakítása – ez volt a Design Világnap idei hívószava. Hogyan lehet a design eszközeivel pozitívan befolyásolni a jövőt? – kérdezték a designerektől. A designszemlélet olyan eszközökkel is rendelkezik, amely az élet minden területét hatsignsékonyan segítheti – erről is beszélt Koós Daniella DLA, a Budapest Design Week kurátora, akivel a női vállalkozásokra összpontosított programjuk kapcsán beszélgettünk.

– Formatervezőként szinte az egész életemet áthatja a designgondolkodás, számos felmerülő kérdést analitikusan és hatékonyan, a célt szem előtt tartva próbálok megoldani. Ez kicsit száraznak és lélektelennek tűnhet, azonban ez nincs így, hiszen a design sem hagyja figyelmen kívül az emberi tényezőket és megérzéseket, csak tudatosan illeszti bele a problémamegoldásba, vagy – a témánál maradva – a jövőképalkotásba, mondta Koós Daniella.

Designgondolkodás
Koós Daniella formatervező, a Budapest Design Week kurátora.                               Fotó: Mohai Balázs

De mit jelent a designgondolkodás, amelyet ma már olyan sok területen – például a humánerőforrás menedzsmentnél is használnak?

– A designgondolkodás többek között megtanított az előrejelzések és a kérdések átfogó elemzésére, a folyamatok szimulálására, nem utolsó sorban rugalmasságra, amely nélkül vállalkozóként vagy designerként sem tudnék hosszú távon gondolkodni és felelős döntéseket hozni

– osztja meg velünk Koós Daniella, a Budapest Design Week kurátora, aki úgy véli, szakmai életútját és magánéletét is hatékonyan segíti a ez a gondolkodásmód.

– A magánéletemnél például

hatékonyabb problémamegoldó lettem azzal, hogy kívülről is, több nézőpontból közelítem meg a helyzeteket, tudatosan, de rugalmasan tervezem a családom jövőjét. – emeli ki.

A design eszközei más területeket is progresszíven fejleszthetnek

A Design Világnapját minden évben az egész világra kiható téma mentén hirdetik meg, amit a szervezet magyar tagjaként a Magyar Formatervezési Tanács is évről évre megünnepel.

– Ez azért is különösen fontos számunkra, mert van egy olyan nap, amikor a design szerepe fókuszba kerül a világon, főként úgy, hogy ez mindig egy, a széles társadalom által értelmezhető téma köré szerveződik.

– Ez nemcsak a szakmának nyújt segítséget abban, hogy kapcsolódjon a társadalomhoz, hanem a társadalom design felé való edukációját is előmozdítja – fejti ki a kurátor, aki az elmúlt évek változatos témáit is felidézi.

Mint mondja, ezek elsősorban nem a kreatíviparhoz kapcsolódnak (például vállalatvezetés, egészség, diverzitás), azonban progresszív fejlesztésükhöz a design eszközei és a designgondolkodás innovatív módon hozzájárulhat.

Proaktív problémamegoldás és rugalmasság

Az idei tematikát – a jövő alakítását – a hazai viszonyokhoz igazítva, a női vállalkozásokra összpontosítva járták körül.

A programon Juhász Katalin, a VISA termékfejlesztésért felelős regionális igazgatója és öt, a kreatíviparban tevékenykedő vállalkozónő is beszélt a saját kihívásaikról

– Azért is gondoltunk arra, hogy a női vállalkozásokon keresztül vizsgáljuk meg a jövőben rejlő lehetőségeket, mert az elmúlt évtizedekben láttuk, rendkívül sok jó példa van a kreatíviparban az olyan nők által alapított és vezetett vállalkozásokra, amelyek a vállalkozás image-ével koherensen építkeznek, nem csak a design területén tevékenykednek, hanem a designgondolkodást a vállalatvezetésbe is beépítve fejlődnek.

A női gondolkodásban tetten érhető a proaktív problémamegoldás, a rugalmasság és a változásokhoz való alkalmazkodás. Ezek mind olyan készségek, amelyeknek kulcsszerepe van a jövő hatékony alakításában.

Elképzelésünket erősítette, hogy jelenleg számos olyan program van, amely a női vállalkozások jövőjével foglalkozik. – emelte ki Juhász Katalin.

A túlterheltség és az előítéletek is nehezítik a vállalkozónők pályáját

A Visa megbízásából készült kutatás 2022 végén a női tulajdonban álló vállalkozások helyzetét vizsgálta több országban, köztük Magyarországon is. Juhász Katalin ennek eredményeiől is beszélt.

– A kutatás rávilágított arra, hogy a női vállalkozók számára a legfőbb nehézségek közé

a családi és munkahelyi kötelezettségek összeegyeztetése, valamint a túlzott terheltség tartoznak. A vállalkozások finanszírozása is komoly gátat jelent a magyar női vállalkozók számára.

Ráadásul, szinte minden negyedik magyar vállalkozónő előítéletekkel szembesül, amikor pénzügyi forrásokhoz kíván hozzájutni vállalkozása számára. – emelte ki.

A vállalkozáson túl saját hozzáállásunkat is fejlesszük!

A kerekasztal-beszélgtés résztvevői őszintén, egymásra is reflektálva osztották meg a designtudatos vállalatvezetéssel kapcsolatos tapasztalataikat, a jövő alakításában használt stratégiájukat.

Szerintük a sikereik kulcsa az, hogy vállalkozásukat tudatosan alakítják, más területekről szerzett ismereteiket is hasznosítják cégük működtetésében.

A design keerkasztal résztvevői.
A keerkasztal résztvevői.

A vállalkozónők egyetet értettek abban, hogy fontos a folyamatosan képzés és a vállalkozásuk vagy a saját hozzáállásuk részleteit is rendszeresen monitorozzák, fejlesztik annak érdekében, hogy mind karrierjük, mind a magánéletük megfelelő módon teljesedhessen ki.

Megtanulni jól alkalmazkodni – legyen épp chiphiány vagy AI-előretörés

– Bármilyen probléma merül fel, arra megoldást kell találni – említette Sziládi Noémi divattervező, a Kamay Ko brand alapítója a vállalkozói létet értékelve. Ezt Fodor Ilona, a Multifelt Factory Kft. alapító tulajdonosa saját példájával is megerősítette.

– A Multifelt a chiphiány idején 80-100 éves gépeik leporolásával tudta sikeresen teljesíteni aktuális megrendeléseit, méghozzá úgy, hogy azokban végül nem mutatkozott minőségbeli eltérés.

A felmerülő, váratlan helyzetek kapcsán terítékre került a reziliencia is: Baróthy Anna, az S39 Hybrid Design alapítója a technológiai változások követésének fontosságáról és az azokban rejlő lehetőségek kihasználásáról beszélt.

Végül, de nem utolsósorban a mesterséges intelligencia – mint a kreatívipar helyzetét jelentősen befolyásoló eszköz – kérdésköre is felvetődött.

Farkas Anna DLA, Ferenczy Noémi-díjas tervezőgrafikus tapasztalata szerint az AI egy olyan eszköz, amely számos kihívást tartogat a tervezők számára, hiszen eredményes kreatívipari használatához a vizuális szakembereknek az eddigi gondolkodásmódjuktól eltérő módon, verbálisan is meg kell tudniuk fogalmazni vizuális elképzeléseiket, ami nehézséget okozhat a hagyományosan, a vizualitásra, mint elsődleges nyelvezetre edukált szakma számára.

Radnóczy Eszter, az Este’r Partners alapítója pozitívan áll a mesterséges intelligencia térhódításához. Szerinte ez egy újabb alkotói eszköz, ami a tervezést segítheti.

A magas minőségű munka és a specializálódás az AI széleskörű elterjedése ellenére is értékállóvá teszi a vállalkozásokat.

fotók: Budapest Design Week /Mohai Balázs

Hasonló tartalmakat ITT olvashatsz. Ha tetszett a cikkünk, oszd meg másokkal, és kövess bennünket a Facebook-, valamint Instagram-oldalunkon is.

Tetszett a cikk?

Megosztás:

Ajánlott cikkek:

2024 © NŐI VÁLTÓ - Minden jog fenntartva | Weboldal: Kardos Gergely